Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alfa Romeo GTV 116 3.0 - Total restaureri


Anbefalte innlegg

Da kan jeg endeligt med en glede presentere min nye side. Siden bilder og det hele forsvant for en god stund tilbake har jeg i den siste tiden jobbet med og lage en helt ny side. Denne gangen har jeg også tatt annledningen til og skrive om alt til Engelsk slikt at også andre kan få gleden. Sida er også blitt en mer ryddig side som gjør det lettere for nye og lese om prosjektet uten og måtte ble igjennom et hav av sider for informasjon. Sida har også en egen gjestebok men syns en skal ta diskusjonene her.

 

Samt denne gangen har jeg ingen ting imot at det diskuteres heftigt her!

 

Trykk her for og komme til U5.no

 

EDIT av moderator - Fjernet stor tekst, men lar tråden ligge i fred ellers tross påstander om reklame. Slik jeg ser det, er det ikke reklame til en side, men en worklog.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Vell i dag merket jeg noe som gjør meg veldigt sint!!

Siden min www.U5.no har blitt for 3 gang sabotert, og denne gangen skikkeligt. De 2 første tilfelle var spam i gjesteboka med allslags reklame. Men denne gang har noen gjort det store. Dem har slettet flere innlegg og fjernet en masse annet på sida.

 

Jeg er rimeligt forbanna og jeg vett heller ikke hvem. For de som har gjort det skulle jeg gjerne knust trynet til uten nåde.

 

Så jeg får se når jeg får tid til og fikse opp sida igjen, mener jeg har noe backup liggende men kun i form av tekst så tråden osv må lages på ny.

I tillegg vurderer jeg og bare fjerne hele gjesteboka pga det tullet som var.

 

Utenom dette kan jeg medele at ting blir gjort men det går seint, det skal jeg innrømme. Ting som at alle delene er blitt tatt i biter, som bakaksling og nedre A-arm. Nye foringer er blitt satt inn i øvre A-arm og nye foringer kommer snart i nedre A-arm. Samt jeg har fått laget meg et lite lakkeringsrom hvor jeg nå kan lakkere alle delene slikt at jeg kan få startet litt montering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommer med en liten oppdatering 1 av 3 ca som jeg håper på at vil komme de neste dagene, må bare ta meg tid til og skrive dem. Først ut er en kort oppdatering om Part2 av framhjulsopphenget, lakkering er på god vei!

 

Oppdateringen ligger på www.U5.no under:

 

Parts & Suspension -> The disassembling and overhaul of the front suspension parts

 

http://u5.no/index.php?topic=38.msg38#msg38

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg har en del ider på hjernen nå. Vurderer STERKT og pakke bilen inn og kjøre den til østlandet for et seriøst syrebad når alt er klart nå for så og ta turen til lakkeringsverkstedet når jeg kommer hjem igjen... Noen som har noen formening om dette? For og imot? Den orginale planen gikk ut på og frakte den 10-15km til sandblåsing, dette koster 5 lapper med grunning. Syrebad kommer fort på 3 ganger den prisen totalt. Men i gjenngjeld vil jeg si at det er 3 ganger så effektivt med tanke på at en får tatt skikkeligt i alle kriker og kroker. Som normalt ikke vill bli tilgjengeligt under sandblåsing

Lenke til kommentar
Vil bare si at GTVene er utrolig pene. Nydelige biler rett og slett. Hvordan er kvaliteten på disse sånn generelt?

8752291[/snapback]

 

Flott du er enig :D GTVen er nok så spesiell så jeg vil si det slikt enten liker du den eller så hater du den. Designet er sært men etter min mening pent!

 

Vell det kommer selvsagt an på pris på GTVen osv. Kompisen min kjøpte nettopp en GTV6 med 2.5V6 helt orginal 1984mod for 30 lapper, den er i rimeligt sliten stand, mye småting som må rettes på. men en GTV6 til f.eks 70-110 lapper er strøkne og meget pene. Det som pleier og være galt er som regel skraping i girkasse og rust enkelte steder. Men de dyrere eksemplarene har som regel blitt bra vedlikeholdt og har verken rust eller skraping i kassene.

 

Ellers er bilene noe helt eget å kjøre, gir en helt spesiell følelse. Spesielt med V6 lyden så har du en fin liten "ferrari" følelse :innocent: er vell derfor GTV6 kalles fattigmannferrarien.

 

GTV6 er en bil som bare må oppleves ;) Selv smiler jeg i min kompis GTV6 selv om den har et hav av ulyder som forsvinner så fort en trøt på :D Men mye er småting som vi holder på og fikse, som lagrer foringer bremser osv osv....

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan komme med noen synspunkter her angående buret i bilen min. Skal prøve så godt jeg kan og forklare dette på en enkel måte selv om det ikke er noen enkel forklaring sånn sett.

 

Buret var jo et slikt 6 punkts bur som det kalles, 2 punkt bak, 2 punkt på hver side omkring bakre dørkarm og 2 i fremkant av dør, altså 6 punkt.

Dette var jo for lett, alt var jo til stede osv. Noe måtte jeg klare og komplisere litt ::) Så etter mye tenking og nå en del jobbing så har jeg mer eller mindre bygget buret om til 8 punkt. Altså fremre tårna, som da går til torpedoveggen. Her kommer da rør fra hver sin side av torpedoveggen og blir festet i plater med måte 253-52 på bilde:

 

http://www.scuderiau5.com/gallery2/main.ph...ialNumber=1.jpg

 

Så litt mer info. Buret har til nå blitt bygget fult og helt i reglene til FIA og Bilsportsforbundet. Buret har også sålangt blitt bygget som et "skru inn bur" hvor jeg har følgt reglene for hvordan slike skjøter på "main bars" og "reinforcement bars" skal være. I dørene blir det kryss og her har jeg valgt løsning nummer 253-47. Siden denne løsningen er kun til "reinforcemnet bars only" og gjør det svært lett og ta vekk dørstaget i enkelte annledninger så er denne løsningen valgt.

 

http://www.scuderiau5.com/gallery2/main.ph...ialNumber=1.jpg

 

Så til main pointen. Denne vil jo i grunn enten ødelegge eller beholde dette med "skru inn/ut bur". Røra som skal komme på "cockpit" siden av torpedoveggen, vil gå i fra 1 punkt i torpedoveggplata til 2 punkt i fremre stolpe og danne en slags V eller Trekant om en vil kalle det. Så planen da er at ved torpedoveggplata altså der hvor de 2 røra av trekanten treffer 1 point skal kunne skrus ut boltene slikt at dette blir løst. Der hvor de 2 røra treffer hvert sitt point skal det brukes 253-47. Dette gjør at jeg kan løfte denne "trekanten" eller "V`en" opp og ut slikt at en kan løsne resten av buret og ta dette ut. Her er en liten tegning av hvordan denne "reinforcement" saken ser ut.

 

http://www.scuderiau5.com/gallery2/main.ph...ialNumber=1.jpg

 

Men OM jeg da skulle velge og sveise disse to punkta istede for og bruke metode 253-47 vil jeg låse buret og det vil aldri kunne tas ut igjen.

Så hvorfor vil jeg det da? Jo fordi jeg har en følelse av at denne typen festeannordning kan være en ørliten slark, og ikke stive bilen like mye opp elle? Eller er dette så ørlite at jeg har gått i tanken på dette så mye og med resten av burets konstruksjon at jeg er blitt helt ja ::)

I grunn tror jeg ikke det gjør så veldigt mye, da det på andre siden av torpedoveggen blir totalt heilsveiset. Samt "slarken" ikke blir så stor da bolten og hullet er mer eller mindre så nært et hull med perfekt passform.

 

 

Ellers har jeg et annet spørsmål. Disse "gusset" sakene som er i enkelte av disse skråene, må det være et slikt "halvt hull" i indre del?

Jeg vett at dette brukes fordi det skaper spenning når en sveiser rundt osv. Men det skaper også i enkelte situasjoner en nedre del hvor fuktighet kan samle seg, med mindre jeg borrer små hull osv. Samme kan vell også skje om en ikke gjør det og sveiser helt rundt. Og dette står det ikke noe om i reglene heller... Står kun og krav til hvor store dem skal være.

 

http://www.scuderiau5.com/gallery2/main.ph...ialNumber=1.jpg

Lenke til kommentar

vell har vert ute og sveisa en del i dag. delen på fremsiden av torpedovegg er ferdigt og ene dørkrysset er ferdigt... Regner med og bruke samme prinsipp på trekanten i front også, da jeg fant ut at dørstaget ble VELDIGT stivt, hehe....

 

Får se om jeg ikke gidder og lage en oppdatering ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vell nå har jeg lovet en oppdatering veldigt lenge, uten at det har skjedd noe. Men nå har jeg endeligt klart og ta i et tak og skrive en stor oppdatering. Så her kommer den, den er ganske stor og det har tatt en del tid og skrive den og linke til alle bildene, så jeg hadde satt stor pris på om folk tar seg tid til og lese igjennom den. Og jeg takker og setter stor pris på alle som vil legge igjen en kommentar her! :)

 

www.U5.no

Lenke til kommentar
Vil bare si at det virker som om du vet hva du holder på med, og det er alltid bra! Tror faktisk det står en mørk grå GTV her i Molde. Nydelig bil, som tidligere nevnt :D

8986209[/snapback]

 

Hehe... Alt er selvlært, så, så bra kan det ikke være :!: Men alt kommer fra prøving og feiling.

 

Men ser ikke ut til at det er så mye interesse for en slik bil som dette blandt ungfolket. Er vell mere styling og turbo svisj som gjelder tenker jeg.... :!:

Lenke til kommentar

Vell hadde store planer om å få stol og seler samt fester denne uka, slikt at jeg kunne fått bilen ferdig og fått sendt den til sandblåsing og lakkering. Men slikt ser det ikke ut til at skjer enda. Italienerene (OMP folka) har tatt seg ferie så min stol som er bestilt er ikke klar der nede enda, fikk høre det at det tok 10 dager og lage en slik stol :!:

Men nå kommer ikke stolen før tidligts 24 juli, asså denne mnd her.

 

Men ellers har jeg nå fått sveiset alle skjøter i fronten, så bilen burde nå være temmeligt stiv! Ellers har jeg handla inn litt verktøy osv sånn at jeg kan fortsette lakkering av alle delene jeg har liggende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå ble jeg litt gretten...

 

Fikk fiksa ferdig begge stolfestene i dag før jeg begynte på siste røret i buret bak som skal være til feste av skulder selene. Først fikk jeg laga røret kappa det til osv sånn at det passa fint i buret før jeg så tok ut røret igjen. Deretter borra jeg 4 hull i røret, for så og kappe til 4 små rør som går inn i røret på tvers, deretter ble det sveiset godt inn...

 

Så var "planen" da og gjenge disse opp sånn at jeg kunne skru inn disse øyekrokene som jeg fikk på Kollevold. Først finner jeg fort ut at gjengene er av typen 1.25 så en ny gjengetapp ble kjøpt typen M12 1.25 til rundt 200kr, det burde jo gå tenkte jeg. Men gjorde det det? NEI! Etter og ha fått gjenga littegranne knakk jo gjengeklubba selvsagt, men siden Biltema er no drit og bruker stål som er verre en italiensk stål så har jeg jo flere gjengesett liggende, en ny klubbe ble funnet fram, men knakk selvsagt etter knappe 3 runder. Og nei jeg brukte ikke for hard kraft eller gjorde noe feil, har gjenga mye og kan prossedyren godt...

 

Men så tenkte jeg da at vell jeg kan jo teste se hvordan dette passer så langt. Og DA finner jeg ut at NEI det er ikke M12 som i NORMAL standard! men M11! Ka faen? Helvete o! Så fikk jeg sveisa igjen røret så godt jeg klarte, klarte sveise ned totalt 18mm som jeg kan borre opp og gjenge igjen, og 18mm burde holle da lengden på øyekrokens gjenger ikke er lengre, samt jeg ikke fikk gjenga så langt ned sist gang.... Så ja nå må jeg nok en tur til jernvare handleren og handle inn en ny M11 1.25, eller kjøpe en M12 1.5 øyekrok som er lengre og gjenge det opp med det jeg har, samt handle meg en SKIKKELIG gjengeklubbe!...

 

Så jeg tok det hele som et tegn på at nå er det kveld! Men jeg er fremdeles glad utroligt nok, sikkert på grunn av at det kun er sele fester som mangler før jeg kan sende bilen vekk til sandblåsing, grunning og så lakkering. Noe jeg gleder meg vil til for og si det slikt!

 

Det skal bli en sånn fryd og glede og se hvordan alt arbeidet blir med lakk på!

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei..

Jeg jobber som mekaniker, og vi hadde en slik Alfa Romeo GTV innom for en stund siden.

Den var i noe dårlig stand, og hadde litt motorproblemer, og litt rust.

Jeg har aldri vært spesiellt opptatt av disse bilene, men jeg kikket litt nøye på denne, og har fallt mere og mere for den.

 

Eieren spurte om jeg ville kjøpe den, men i farta da avslo jeg uten å spørre noe mere, men det er sjans for at jeg må tenke litt nøyere på det.

 

Har kun lest kjappt gjennom tråden din her, men det ser veldig spennende ut.

Skal lese mere på websiden din i morra, og jeg kommer til å følge godt med på denne tråden.

Kanskje jeg får skaffet meg en slik bil selv?

 

Jeg ville og gjerne sett bilder av hvordan du har festa øyeboltene til selene.

Jeg holder selv på å bygge en Opel Kadett C Sedan nå, og neste ting på arbeidslista mi er buret, så leser allt jeg kan om bur for tiden.

 

Hvor fikk du kjøpt de skrukoblingene du brukte til buret, og hvor tykkt materiale sveiset du inn i enden av røret for å gjenge hull?

Laget du en rundt metallplate som passer INNI røret, eller la du den på utsiden av røret, og sveiste rundt?

Igjen, spennende prosjekt.

Gleder meg til å lese mere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...