Martin_03 Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Fikk på nye dekk, på de gamle felgene mine, og de ble avbalansert, det var det ikke nødvendig og sette på lodd på noen av dem. Det er første gang jeg har fått på dekk som ikke trenger avbalansering. Det rister ikke... Unormalt, eller har presisjonen på nye dekk blitt høyere enn før? Endret 11. april 2007 av Martin_03 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Unormalt, eller har presisjonen på nye dekk blitt høyere enn før? 8364314[/snapback] Flaks, sa Severin... Neida, det er temmelig unormalt at man ikke må slenge på avbalanseringslodd. Hva kostet dekkene du kjøpte? Billige dekk har gjerne lav gummikvalitet og lavere krav til rundhet enn de litt dyrere merkene, således trenger de billige dekkene som oftest flere lodd for å komme i balanse enn de som er produsert med høye kvalitetskrav. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Du hadde rimelig bra flaks når ikke noen av de fire dekkene trengt lodding OMG 1000 innlegg Endret 12. april 2007 av regga Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Eg kjøpte ganske dyre felgar og dekk i fjor sommar, dei har eg ikkje måtte avbalansere. Det er riktignok fleire lodd på dei, så det ser ut som dei er avbalansert av selgar før eg fekk dei, kan det stemme? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Du kjøpte ferdig pålagt dekk på felg? Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Du kjøpte ferdig pålagt dekk på felg? 8364795[/snapback] Dette var nokian hakka V, i 195 65 15, ble lagt på og avbalansert mens jeg så på. Endret 12. april 2007 av Martin_03 Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Du kjøpte ferdig pålagt dekk på felg? 8364795[/snapback] Dette var nokian hakka V, i 195 65 15, ble lagt på og avbalansert mens jeg så på. 8365614[/snapback] Åh, hehe. Jeg spurte egentlig Zeph Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Du kjøpte ferdig pålagt dekk på felg? 8364795[/snapback] Stemmer. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Svært sjelden at man slipper helt å balansere hjulene når man legger på ny gummi. Noen verksteder ser nok mellom fingrene ang. 5-10grams avvik, men rett skal være rett. Man treffer på de som ikke trenger lodd, men de er sjelden. Har selv lagt på bøttevis av dekk, Hakka V også. De skiller seg ikke ut som dekk som trenger mindre lodd enn andre. Stort sett kun regummiert svineri som skiller seg ut i det hele tatt, og da i negativ retning. SUV/LT ikke inkludert selvfølgelig. Man kan dog legge dekket på felgen med det mål for øyet å ikke behøve lodd, men det er en mer tidkrevende affære, helst beregnet på særinger med dyre felger Loddene kan forsåvidt også plasseres inne i dekket om man vet hva man gjør. Lenke til kommentar
Campus Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Man kan dog legge dekket på felgen med det mål for øyet å ikke behøve lodd, men det er en mer tidkrevende affære, helst beregnet på særinger med dyre felger 8371750[/snapback] Kan du forklare hvordan man gjør det? Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Vel.. dekk er aldri helt runde, samme med felger. Når man har montert hjulet og spinner det opp i balanseringsmaskin, vil man finne ut hvor stor ubalanse det er mellom felg og dekk. Ved å løsne beaden på dekket fra felgen igjen, for så å dreie dekket rundt felgen vil man kunne endre balanseforholdet. Etter mye om og men vil man kunne ende opp med et resultat som er så bra at man ikke trenger balanseringslodd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Det er heller ikke unormalt at dekket endrer seg (uten at jeg vet hva som gjør det), slik at dekk som er perfekt balanserte nå de er nye, må balanseres på nytt etter 2-3 år. Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 hva er å balansere/avbalansere dekk? hvorfor er det "viktig" ? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 hva er å balansere/avbalansere dekk? hvorfor er det "viktig" ? 8405554[/snapback] Det er altså å lime på, eller banke fast, små blylodd på nøye tilmålte steder på felgen, slik at den (sammen med dekket) kommer i balanse, altså at den veier like mye hele veien rundt. Dette finner man ut med en maskin som kjenner hvor loddene trengs, både ifht sideveis ubalanse, og ubalanse som forsøker å få hjulet til å hoppe opp og ned. Gjør man ikke dette vil hjulet riste når farten på hjulet kommer opp i en viss hastighet. (Vanligvis ikke merkbart før ca 70kmt og oppover) Prinsippet er omtrent som hvis du står å ser på en vaskemaskin som vasker tøy, og følger med når den begynner å sentrifugere. Du ser gjerne da at den begynner å riste ganske kraftig etterhvert som farten på setrifugeringen øker. Dette skyldes da at klærne ikke veier nøyatig like mye rundt i hele vaske- trommelen. (Nye vaskemaskiner har forøvrig automatiske systemer for å motvirke dette, så kanskje ikke verdens beste eksempel...) Grunnen til at det er viktig er da altså fordi et ristende hjul sliter mye mer på hjullager, bærekuler, støtdempere, styrestag osv. Det er også ubehagelig å kjøre med da enten hele bilen, eller evnt bare rattet rister, og det forringer bilens kjøreegenskaper. 1 Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 ahh! det var fin guide og eksempel. takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå