Wixe Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Skal lage et system hvor harddisken skal vannkjøles, men lurer på om jeg kan kjøre tempen ned mot frysepunktet uten at harddisken tar skade av det? (radiatoren er i en fryseboks ) Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Tror ikke det er å anbefalle, nei. Det er motorer og greier i den som ikke har så godt av for lave temperaturer. Skjønner ikke hva poenget er heller, det eneste som er viktig er at harddiskene ikke blir _for varme_ ellers tjener man jo ingenting på å kjøle dem, verken i holdbarhet eller effekt. Lenke til kommentar
Petterbw Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 nei nei nei, har du ikke lest alle postene på dette. hvis vannet i systemet er for kaldt klarer ikke pumpa å dra det rundt eller den blir veldig ødelagt veldig fort. absolutt noe en bør holde seg unna. en annen ting er kondens, kaldt vann = MASSE kondens. bruk heller peltier element på cpu og drit i å vannkjøle harddiskene, en vifte på 7v holder i massevis Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 jeg har vannkjølt hdd'ene mine, og etterpå lagt på lyd-demping, hvis du ikke skal gjøre det, er det ikke en god ide.. temperaturen på "hdd 1" ligger på ca 15 grader celsius. Hører ikke ne lyd av dem lenger... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Harddisker trives nok bedre i 20-30 'C. Har du forresten en disker med kulelager eller FDB-lager? Uansett så blir nok oljen i lagrene ganske seig ved lave temperaturer. Noe som vil føre til mer slitasje enn normalt. Oljen som er valgt og lagrenes konstruksjon er nok designet på driftstemperaturer mellom 20 og 60'C. Over og under dette temp-området kan sikkert forskjellige utvidelseskoeffisienter og oljens viskositet korte ned levetiden og øke sansynligheten for kræsj. I tillegg risikerer du at det kan dannes bittesmå iskrystaller (fra luftfuktgheten) på innsiden av lokket (eller undersiden av disken) Hvis disse is-krystallene treffer en av platene eller hodene så kan det være fatalt for disken. Hold i det minste tempen over 0'C. [Edit] Du har sikkert tenkt på kondensproglemet. Hvis du har tørr luft hos deg så er det kanskje ikke noe problem. Ellers så kan du bare bruke en luft-avfukter for å unngå kondens. [ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-12-18 15:14 ] Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 De fleste produsenter oppgir arbeidstemperatur på 5-55 grader så Siemen1 har nok endel rett i at 20-30 grader er perfekt :smile: btw så håper jeg du er klar over at den fryseren lett kan ta kvelden Wixe. Den får tross at ca 100W som den konstant må kvitte seg med. Motoren må da gå nesten hele tida noe motoren ikke er beregna på og derfor er det sansynlig at fryseren tar kvelden innen ett år. Lenke til kommentar
Wixe Skrevet 18. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2002 Problemet er å få en Seagate Barracuda IV 80GB inn i en silentdrive. Det er ingen vifter i denne pcen, alt er vannkjølt (inkl PSU). Og ja jeg har tatt forbehold om kondens. Jeg har bestemt meg for å bruke et kjøleskapet og ikke en fryser. Det er 2 radiatorer i dette systemet, en etter alle kjølehoder (før inngang til kjøleskap/fryser) og en i fryser/kjøleskap (snart). Jeg håper dette kan hjelpe mht Ant watt. For de av dere som kjenner Silentdrive, så har den to plater som er i kontakt med harddisken, disse hadde jeg planlagt å bytte ut med kobber (som igjen er vannkjølt). Men jeg vil tro utifra det dere sier at det er unødvendig da disse platene leder varme. Jeg har sjekket ved å kjøre en eldre scsi disk i den med kjøleribber montert på siden av topplaten, og temperaturforskjellen på toppen av HDD og kjøleribbene var ca 8c (40topp/32Ribbe)(går da utifra at platene er av aluminium(?) Kjøleblokken kan kanskje kobles etter CPU/GPU for å få tempen litt opp da HDD ikke er det som trenger best kjøling? Alle kort vil være lakkert med en beskyttelseslakk for elektronikk, og svart oppå det. Det gir vel mindre kondensfare? Samt Neoprene på logiske steder. Setter pris på alle tips :smile: _________________ MSI KT3 Ultra2 R (21C)(Aircooled system) AMD XP 1800+ @ 1660MHz @ 1,77V (32C/38C) 256MB TwinMOS pc2700 @ 360 cl2 POV TI4200XP @ 328/702(250/550) 13033 3dMarks 2001SE http://service.madonion.com/compare?2k1=5127748 Maskinen skal være uten vifter... [ Denne Melding var redigert av: Wixe på 2002-12-19 00:29 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå