Gå til innhold

Løpende hund og panning

Anbefalte innlegg

Hei, før jeg prøver meg på noen "fartsbilder" av hunden min, forøvrig en labrador, tenkte jeg at jeg skulle spørre om et par tips. Er aller første gang jeg prøver meg på panning, har så lyst til å få til et skikkelig kult bilde! :dribble: Hvilken lukkertid og blender er det beste valget? Hun løper ganske fort, men er ikke akkurat noen greyhound da.

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele spørs på hvor kraftig panning man vil ha og hvilken hastighet hunden løper i. MEn jeg med ett Canon 30D ville nok prøvd aller først med følgende settinger.

Blender = 10 - 15

ISO - 100 - 500

Lukker - 1/10 - 1/60

Jo lavere blender man har jo mer blur får man på bakgrunnen, derfor øke blenderen til 10-15, evt mer. ISO verdier avhenger av hvor lyst det er der du tar bilde. Lukker vil medføre hvor lenge du panner kameraet, dette avhenger også veldig av hastigheten til hunden.

I en lys vårdag slik det er midt på dagene i dag, så ville jeg nok først prøvd meg med blender 10, iso 100 og lukker 20 for så se hvordan det blir og deretter finjustert meg inn.

Lenke til kommentar

Lukker på 1/10 er nok i overkant optimistisk, om man ikke har optikk med VR/IS og "panning mode". En løpende hund er nok plenty raskt nok til at en lukkertid på 1/60 holder til å få en grei effekt, forutsatt at hunden er nær nok.

For å gjøre det enkelt for deg selv, kan du bruke lukkerprioritet (Tv eller S - vet ikke hva Minolta kalte dyret), og la kameraet ordne resten. På 5D har du vel også en grei auto-ISO, som du med fordel kan la være på, om du ikke er helt komfortabel med å styre det selv.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

post-78580-1176453696_thumb.jpg

Hei, før jeg prøver meg på noen "fartsbilder" av hunden min, forøvrig en labrador, tenkte jeg at jeg skulle spørre om et par tips. Er aller første gang jeg prøver meg på panning, har så lyst til å få til et skikkelig kult bilde!  :dribble:  Hvilken lukkertid og blender er det beste valget? Hun løper ganske fort, men er ikke akkurat noen greyhound da.

På forhånd tusen takk!

8363325[/snapback]

Heisann!

Vi har en felles "greie" her skjønner jeg. Jeg også elsker å fotografere min hund i fart. :!:

Se på vedlegget. Det er tatt på 135mm med 1/350 sek f6.3. Uten stativ. 100 iso.

edit: Jeg tror jeg har driti meg ut litt her... Du spør om "panning"! Mitt bilde er jo ikke det! Sorry!!

Men ut fra erfaring bør lukkertiden ned mot 1/30 for å få dette til bra. Også følge objektet med kameraet for å få bakgrunnen "blurry".

Endret av werva
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...