SemikolonP Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Via en paralell kabel, en transistor og noen motstander har jeg koblet et 12V neonlys til paralell porten. Jeg er sikker på at jeg har kobla riktig, men likevel får jeg høyt signal på porten (neonlyset lyser). Jeg vet ikke hva slags synder av et program som driver og sender ut høyt signal på porten, så hadde vært kjekt å få litt hjelp. Hardware-detaljer for de som er interresert: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Pinne 20 - 25 er koblet på Collector på transistor og Ground på PSUPinne 6 er koblet til Base på transistoren Emitter på transistoren er koblet til lyset 2 motstander på tilsammen litt over 1kOhm er koblet mellom Base og Collector på transistoren. Jeg har brukt en NPN-transistor Koblingen har jeg gjort for å få lyset til å blinke med pilene på StepMania. StepMania støtter flere lys, men jeg skal bare bruke ett, så da er koblingen slik. Koblingssinstrukser Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Flytter denne til en mer egnet kategori, har lite med Windows som operativsystem å gjøre. Er litt usikker på koblingen din, den burde være noe lik denne: Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Kan man bruke et relè istedet for en transistor / MOSFET? eller vil et relè trekke for mye strøm (hvis 50-100mA er mye...) ? Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Går ikke releer på 12V? Da trenger man en transistor/MOSFET uansett, og da er det lite vits med rele hvis det skal styre en enhet på 12V? Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Går ikke releer på 12V? Da trenger man en transistor/MOSFET uansett, og da er det lite vits med rele hvis det skal styre en enhet på 12V? 8367529[/snapback] Jo men jeg tenkte og styre noe annet enn akkurat 12V enheter. (ikke helt relatert til posten din, men ville bare vite, så jeg ikke ødela parallell porten ) Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Enheten trekker vel fra PSU-en, ikke paralellporten? Transistoren er det eneste som trekker strøm fra paralelporten. Så må transistoren tåle belastningen/strømmen. Tror det skal gå greit å styre et rele med paralellporten. Lenke til kommentar
langballe7979 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Eller denne her. http://www.hardware.no/tester//hauk_del_2/15421 Jeg har selv prøvd meg på den, men svidde ic-kretsen for jeg kobla pluss og minus feil Alle deler fås på http://www.elfa.se/no/index1.html Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Nå var delene til HAUK bestilt fra futurlec.com så nå er det bare og vente og se Endret 13. april 2007 av just-_-me Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Tja, just-_-me. Her er mine deler fra. Motstandene er fra et motstandssett fra clasern. Paralellkabelen er fra clasern. Ledningsstumpene er fra en nettverkskabel på rull (bulk) fra datakjeden. NPN-transistoren er fra en likeretteren i en gammel trafo. Jeg prøvde å koble kretsen på seriellporten min, og det funket "som en kule" (som jazz-duden i valen-tv sier). Får styrt neonlyset nå. Får sendt morsesignaler. Wiih! Morsekode-program Kan høre på Stepmania-forumet om programmet kan sende lysa på seriell-porten. Btw, hvorfor må man ha motstand mellom Base og Emitter på en transistor? Hvordan finner man ut hvor stor motstand man må ha? Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) eller de to programmene som ligger på siden til HAUK, som funker slik at man kan skru av og på, som en vanlig lysbryter hauk.zip Endret 15. april 2007 av just-_-me Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå