Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stenge ungdommer ute fra butikken

Hahah

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er opp til de som eier butikken om de vil nekte noen adgang eller ikke.

dette ble gjort hele tiden på kløfta så lenge jeg gikk ungodmskolen, og i flere år før og etter.. driver nok med det ennå.. var ingen som klaget.. er jo ungdommenes skyld når de stjeler og driver med hærværk..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Ja. [fjorten tegn]
Jeg har hørt at det er brudd på "husker-ikke-hva"-loven. Enten må butikken stenge for alle eller ingen.

8363479[/snapback]

Ah, "husker-ikke-hva"-loven. En favoritt. :)

Ja, de kan nekte dere adgang.

Lenke til kommentar

Det kan de nok, mener det var slik at du kan sette aldersgrense. Er jo ikke så annerledes fra om dere kan kjøpe øl eller ikke. Ungdom legger nok igjen penger i butikken, men tendensen er gjerne også at de stjeler som ravner... Desverre, gjerne 1-3 personer som stjeler, slik at det ødelegges for alle andre. Er helt fantastisk

Lenke til kommentar
det er opp til de som eier butikken om de vil nekte noen adgang eller ikke.

"Ingen svarte tillatt i denne butikk"?

Tror nok et slikt skilt hadde blitt fjernet rimelig raskt :)

8365235[/snapback]

Da ville det i tilfelle vært rasisme-paragrafen som ville vært gjeldende.

Lenke til kommentar

greit nok, hvis en butikk hadde satt opp et slikt skilt uten grunn, så ville nok folk reagert kraftig, og skiltet blitt borte fort.

hadde butikkeier kunne bevise at "svarte" står for en stor del av tyveri og hærværk i butikken, og at det er så ille at det blir et problem, så skal du ikke se bort fra at han hadde fått støtte for et slikt skilt..

og det er også her problemet til ungdommene ligger.

pga. ungdommer som stjeler mye og driver med mye hærværk så nekter butikkene dem adgang helt, eller kun et par stykker om gangen med følge av ansatt..

Lenke til kommentar

Loven som regulerer diskriminering tar kun hensyn til:

Lovens formål er å fremme likestilling, sikre like muligheter og rettigheter og å hindre diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion og livssyn.

En butikk kan velge å bare slippe inn folk som går med grønne stringtruser på hodet, og de kan nok desverre også velge å ikke slippe inn ungdommer.

Lenke til kommentar

Når det gjelder ei gruppe der ein ikkje kan påpeike kjønn, kultur, religion eller hudfarge så vil det vere veldig vanskeleg å bruke rasisme-paragrafen på noko slikt. Derimot hadde eit skilt sagt "stengt for svarte" så hadde nok ein kunne krevd bedre dokumentasjon enn kva ein trenger ved eit slikt ungdomsforbud i skuletida.

Om dette er eit så stort problem at butikkene stenger ungdommen ute i skuletida så ta heller årsaka til utestengelsen: Personene som driver hærverk og tjuveri, det er desse som er skyld i at ungdommen som gruppe blir utestengt.

Dessutan står det vel ikkje i noko lov at ein privat butikk må ekspedere/betjene kva som helst kunder.

Lenke til kommentar
Hvorfor må skoleelver bruke friminuttene til å gå i butikken?

Man gjorde ikke det i min tid, og det er ikke sååå lenge siden.

8372625[/snapback]

er ikke mange årene siden jeg gikk på ungdomskolen (4-5 år siden jeg sluttet der), og da pleide det altid å være stor pågang hos butikkene i spisefri, fordi elevene ikke hadde med seg lunch og ikke ville kjøpe i skolens kantine..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...