koltho Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Hei Eg har fagbrev i automatikerfaget og lure på å ta gruppe L også. Må eg da gå vk1 elektro eller finst det en kortare vei? Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Finnes en kortere vei. Det er 3 år i skole. 2 år med VG1 og VG2, samt et ekstra år for de som ikke får seg læreplass. Dette er en utrolig dårlig løsning, og strykprosenten er veldig høy. Andre måten er det vanlige 4 års løpet. Den siste og lengste er å jobbe innen faget i 5 år, også ta en praktisk prøve basert på erfaringen som praksiskandidat. Lenke til kommentar
koltho Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 da lure eg på, om eg jobber i 5 år som automatiker\elektriker og passer på at eg er innom læreplanmåla for gruppe L. Så kan eg melde meg opp til fagprøve om arbeidsgiver godskriver dei 5 åra? Må eg ikkje ta teoretisk eksamen også? Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Skjønner ikke helt hvorfor du blander inn den der gruppe L, men okei. Du må ha 5 år relevant praksis. Den skal dekke (Uten å være heelt sikker) minst 70% av læreplanen. Det er ganske lett å vri dette til din fordel, så det er sjeldent noe problem. Ja, du må ta noe som heter realkompetanse vurdering. Dette er noe videregående skoler har ansvar for. Det de gjør er at de vurderer dine allmenne kunnskaper. Og godkjenner deg til å ha god nok kunnskap til å vi et godkjent stempel. Utenom det så må du vel også ta en tverrfaglig eksamen. Men er sjelden noe problem for folk med faktisk erfaring. 6eren ligger tross alt på analyse nivået. Lenke til kommentar
koltho Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 ah men da er jo det greitt. jobbe i 5 år da også ta eksamen og fagprøva. veit ikkje ka det heiter, ska bare ha elektriker fagbrevet fordi det ser fint ut på søknad:P har aldri tenkt til å jobbe som "elektriker" Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hva med å heller bruke 5 år på å studere til høyere utdanning. Det er enda finere på søknaden. Lenke til kommentar
koltho Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 heilt sant, skulle gjerne ha tatt ingeniør studier. Men motivasjonen for skole er ikkje så høg. Kanskje det frister meir me litt skole når eg har jobba noken år til. takk for hjelpa Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg vet om en som har fagbrev som automatikkmekaniker og som elektriker. Han fortalte at han tok en tverrfagelig eksamen etter han var ferdig som lærling i automatikkmekanikerfaget, også startet han opp som lærling i elektrikerfaget i samme bedrift som han jobbet som automatikkmekaniker i. Hvordan det er etter kunskapsløftet er jeg usikker på, men jeg har ikke hørt at noe er endret, så du kan jo høre med ledelsen i bedriften du jobber i (hvis den er godkjent lærebedrift for elektrikere) om det lar seg gjøre på denne måten. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Du vil dog få en god del lengre læretid pga. manglende kompetanse. Lenke til kommentar
koltho Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Eg har undersøkt litt meir, trenger bare 18 måneder praksis, ta eksamen så kan man gå opp til fagprøva. Og det er jo ikkje så gale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå