Baardson Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Jeg funderer på å skifte ut de originale 205/70-15 hjulene på min Honda crv-98. Kunne tenke meg å skifte til 16 eller ev 17" (for å få ned rullehastighet og støy). noen som vet hvordan det er med plassen i hjulrommet til dette? Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Først som sist - når man går fra 15" felger til 16-17", så betyr ikke det automatisk at hjulene får større rulleomkrets. Rulleomkretsen skal være tilnærmet lik, kravet er +/- 5% fra orginaldimensjon. Når man går over til større felger betyr det bare at man senker profilen på dekket (mer felg, mindre dekk - du skjønner nok tegninga). Som oftest (merk - ikke alltid) når man går over til større felger, går man gjerne over til bredere dekk også. Ser litt mer sportslig ut etc. Bredere dekk støyer generelt sett mer enn smalere dekk (har blant annet med hastighetsmerking å gjøre, høyhastighetsdekk bruker hardere gummi enn vanlige dekk). Hvis du virkelig er ute etter å få ned hjulstøyen på bilen din, spør dekkforhandleren din etter akkurat dette. De fleste forhandlere har dekk som er beregnet på slikt. Spør etter H-merkede dekk om det er sommerdekk du er ute etter. Mange forhandlere selger heller V-merkede eller W-merkede dekk fordi det betyr at de slipper å ta inn dekk for lavere hastighetsklasser (man kan lovlig bruke dekk med høyere hastighetsmerking enn hva som står i vognkortet, men ikke lavere). Prisen er stort sett den samme, lavere hastighetsmerking er generelt sett noen få kroner billigere. Du kan jo forresten se over dekkene du bruker i dag. Ett eller annet sted på siden av dekket skal du finne et tosifret tall (rundt 90), etterfulgt av en bokstav (H, V eller W). H - laveste hastighetsklassen for biler i den størrelsen. Myke dekk som støyer lite. V - faktisk merkbart hardere enn H-merkede dekk. Støyer derfor endel mer. W, Y - høyhastighetsdekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå