Shittu Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Jeg har aldri i mitt liv vært nødt til å levere inn et eneste produkt på garantien, og jeg kjøper mye stæsj. Dette kommer nok av at jeg er kvalitetsbevisst, og sonderer terrenget hver gang jeg skal ha noe. Mine foreldre må klage på ting stadig vekk, og de går ofte for den billigste løsningen på impuls, selv om jeg gang på gang sier at det er penger og frustrasjon å spare på å kjøpe ordentlige varer. Hovedproblemet er at forbrukerne er teite i hodet, og det har bransjen forlengst forstått. Pris betyr uendelig mye mer enn kvalitet for en alt for stor del av befolkningen - noe som fører til at markedet oversvømmes av produkter som er for billige til å kunne være bra. Fordelen er at dette presser ned prisene på de virkelige kvalitetsproduktene også. De finnes, men litt lenger oppe i sjiktet. Moralen er: Du får det du betaler for, og hvis du gang på gang finner deg selv i produktklagekøen med et eller annet paja plastikkræl som koster halvparten så mye som neste produkt på prisstigen, har du deg selv å takke. 8489580[/snapback] Dette du sier her er feil, det er faktisk like mye, om ikke mer feil på de dyrere varene. Kan vel neppe kalle f.eks en 42" plasma som jeg betaler over 30 000,- , Holux GR240 til ca 900,- , Nokia 7373, Sonyericsson W810i, Pioneer MP3 spiller med BT til ca 3000,- , HP Pavillion, Babysafe barnesete til 3500,- og Tomtom One for billige produkter ? Dette er hva jeg kaller kjente merkevarer. Faktisk så ser jeg tendensen at det er de dyreste og mest avanserte produktene det er mest feil på. Når du skriver at forbrukerne er teite i hodet, mener du da at jeg som forbruker skal ha inngående kunnskap om alle produkter jeg har tenkt å kjøpe + alle andre lignende produkter på markedet og ikke skal høre på hva selgeren sier ? Hvis du skal kjøpe noe som ikke intresserer deg, tja..... si at du skal kjøpe deg en skotørker, bruker du kveld etter kveld og gjør research før du kjøper ? Er ikke alle som har interesse for mobiltelefoner osv heller, mener du da at det er kunden sitt ansvar eller produsenten sitt ansvar når produktet ikke holder mål ? Når det er sagt så er forbrukerkjøpsrettighetene det samme uansett hva varen koster. Endret 28. april 2007 av Shittu Lenke til kommentar
aspic Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Er heilt einig med trådstartar, det er ikkje berre du som har opplevd dette. Eg kan oppsummera: - På ein ny stasjonær pc eg kjøpte for nokre år sidan, rauk RAMen etter ca. 3 veker. Komplett sendte meg ny, men var ein arg opplevelse uansett. - Døde pixlar på den splitter nye laptopen min. Då snakkar vi ikkje berre om ein eller to, men eit heilt felt på minst 200. Laptopen vart sendt til POLEN for å få ny skjerm. Heile reprasjonen tok vel ca. 1 måned til saman. - 1 headsett, mista lyden i høgtalarane, eg reklamerte og fekk nytt. - Ein Sony Ericsson k800i eg kjøpte for eit halvt år sidan vil berre ikkje gå på. Einaste som skjer er at bakgrunnslyset lyser konstant. Har endo ikkje orka å reklamere, fungerar jo fint som nattbordslampe til 3k. Endret 28. april 2007 av aspic Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Dette du sier her er feil, det er faktisk like mye, om ikke mer feil på de dyrere varene. Kan vel neppe kalle f.eks en 42" plasma som jeg betaler over 30 000,- , Holux GR240 til ca 900,- , Nokia 7373, Sonyericsson W810i, Pioneer MP3 spiller med BT til ca 3000,- , HP Pavillion, Babysafe barnesete til 3500,- og Tomtom One for billige produkter ? Dette er hva jeg kaller kjente merkevarer. Faktisk så ser jeg tendensen at det er de dyreste og mest avanserte produktene det er mest feil på. Når du skriver at forbrukerne er teite i hodet, mener du da at jeg som forbruker skal ha inngående kunnskap om alle produkter jeg har tenkt å kjøpe + alle andre lignende produkter på markedet og ikke skal høre på hva selgeren sier ? Hvis du skal kjøpe noe som ikke intresserer deg, tja..... si at du skal kjøpe deg en skotørker, bruker du kveld etter kveld og gjør research før du kjøper ? Er ikke alle som har interesse for mobiltelefoner osv heller, mener du da at det er kunden sitt ansvar eller produsenten sitt ansvar når produktet ikke holder mål ? Når det er sagt så er forbrukerkjøpsrettighetene det samme uansett hva varen koster. 8489658[/snapback] Jeg glemte en ting: Enkelte mennesker kan ikke ta vare på tingene sine. Det er en annen viktig ting som kan forklare hvordan det er de samme folka som klager igjen og igjen, mens andre sjelden eller aldri opplever problemer. Går alle greiene dine i stykker er du kanskje en kløne. HP er forresten ikke noe å skryte av. Skal du ha bra laptop er det først og fremst Toshiba som gjelder, kanskje også FSC (Lenovo skal også være bra, men disse har jeg ikke noe forhold til). SonyEricsson? Hallo? Knirkete plastmøkk fra en annen verden. Nokia 7373 er også et produkt jeg skygger milevis unna. Bevegelige deler (LEDD!) på en ømfintlig elektronisk gjenstand man skal ha med over alt? Er det rart den går ad dundas? Har alltid, og vil sikkert alltid, bare kjøpe candybar-telefoner. Pioneer er et halvjalla merke som nyter en viss kred i enkelte (råne)miljøer, og BT er noe ustabilt herk. Koble tilbehøret ditt til med USB enn så lenge. Barnesetemarkedet er såpass smalt at produsentene sikkert tillater seg litt av hvert. Uansett - skulle jeg kjøpt noe slikt i dag er det bare en produsent jeg ville valgt. Recaro; selv om de er dobbelt så dyre som alt annet, firer man ikke på kravene når det kommer til barnesikkerhet. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er de dyreste og mest kjente varene det er minst feil på - det er de beste varene det er minst feil på. En ting kan godt være dyr og ræva, men det er det som regel mulig å finne ut på forhånd. Regelen er mer allmenngyldig andre veien; det billigste av det billigste holder som regel ikke mål. Når jeg skriver at forbrukerne er teite, mener jeg at de som regel oppsøker ræl, selv om, eller kanskje spesielt i, tilfeller hvor de ikke har den fjerneste anelse. Det er riktig at forbrukerkjøpsloven gjelder alt, og bra er det. Likevel, folk kunne spart veldig mye tid og tannemalje på å tenke seg om en par-tre ganger når de skal ha et nytt produkt. Som nerd bruker jeg kanskje litt vel mye tid på slikt, og jeg tror kanskje jeg har en sjette sans for kvalitet, men at jeg hører så mye gnål om dårlige produkter og enda selv har til gode å stå i klagekø, får meg til å tenke. Lenke til kommentar
Shittu Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 Hallo du isbil-gubbe. La oss ta et eksempel. Jeg kjøper meg en 42" plasma-TV. Jeg får den ferdig levert rett på TV benken i stuen, gutta satt til og med stikkontakten i veggen for meg. Etter det har jeg ikke tatt i TV en utenom når det skal tørkes støv. Kan man ødelegge en TV til ca 30000 ved å skru av og på, justere volumet og skifte kanal med fjernkontrollen? Er det da jeg som tar dårlig vare på den eller er en kløne ? Hvilken type telefon mener du man skal kjøpe siden nokia og sony ericsson er plast drit ? Har faktisk aldri hatt problem med ledd på telefoner, men når telefonen sier "simkortregistrering misslykket" fra første dag så er det neppe min feil. Jeg har faktisk hatt en bærbar toshiba som jeg betalte 25 000,- for. Strømforsyningen sluttet å fungere. Barnesetet gjorde jeg faktisk research på, det er det som kommer best ut i test. Recaro hadde ramlet ut på bunnen av testen. Pioneerspilleren er helt ny, jeg leverte den inn etter 3-4 dager siden den ikke fungerte tilfredstillende, jeg kan neppe beskyldes for det. Det er dessverre kvaliteten det er noe galt med. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Ja desværre har kvaliteten på forbrukerelektronikk sunket drastisk. Problemet ligger i at industrien vil kutte ned på driftskostnadene sine og maksimere profitten, da blir det gjort kompromi som går ut over kvalitet og levetid på produktet. På datafronten holder fortsatt produktene mål men tror mye av årsaken til det er nøyaktigheten som reves for at en datamaskin skal fungere samt at en PC skjelden er i bruk i mange år slik f.eks et videokamera er. Ting som har tatt kvelden her i gården. 1- Iomega Zipdrive kjøpt sommeren 1999 tok kvelden etter et år bruk. Garantien var det bare å glemme så jeg kjøpte meg en ny på tilbud fra elkjip. Oppdaga at den nye Zippdisk spilleren nå plutselig hadde fått elektronisk trømforsyning i motsetning til den gamle som hadde konvensjonell transformator. 2- Sony DV kamera kjøpt rett før jul 2003 viste bare svart i displayet etter to år. Reparert på garantien. 3- Siemens oppvaskmaskin kjøpt sommeren 2005 sluttet i påsken å varme vannet. Reparert på garantien. 4-Qtec 2020 PDA som brukes i jobben. Batteriet holder hittil maks 1 år og har byttet batteri på den to ganger hittil. Håper siste batteriet holder over året. Problemet er at batteriet sveller opp og ikke lengere passer i PDAen. 5- Sony STR V6 forsterker kjøpt av min far i 1980 som jeg arvet, tok kveld rett etter påske i år. Ingen garanti der i gården men er sabla fornøyd med en driftstid på 27 år. Har dåg et lyspunkt i den elektroniske hverdagen. Har en Nokia sprutsikker mobiltelefon som jobbtelefon, den overlevde 10 minutter i vaskemaskinen. Den var søkkvåt da jeg tok den ut men etter å ha åpna den og hatt den til tørk over natta fungerer den like fint enda. Den var faktisk på de jeg plukka den ut av maskina. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå