Gå til innhold

Nytt 8800 GTS 640 MB Hvilket kort skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Sitter nå og ser at det er en rekke 8800 GTS 640 MB kort på markedet. Vet at det for det meste er forskjellige bundler som avgjør prisen, men er det alikavel noen kort jeg bør vurdere sterkere enn andre etc? Bundler å anbefale etc?

Lurer litt på fabrikkoverklokk er dette noe man kan anbefale eller se bort fra?

Takker for alle tips og råd :D

Endret av Tords0905
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen spesiell grunn til ikke å velge 640 MB versjonen?

320MB versjonen er jo billigere da :p

Men on topic: De fleste 8800GTS korta er ganske like uansett hvilken produsent du velger. Forskjellen er bare klistremerket og pris. Så gå for den billigste. :thumbup:

Når det kommer til fabrikkoverklokkede skjermkort så synes jeg selv at det er bortkasta penger. Du betaler bare litt ekstra for at produsenten skal bruke en 2 min på å stille litt på frekvensene dine. Det kan du jo gjøre hjemme det :cool: Men det fine med fabrikkoverklokka kort er at de mister ikke garantien når du overklokker dem, og produsenten velger jo ut noen "bra" kort så de strekker seg jo kanskje litt lenger en "vanlige" kort.

Når det kommer til retailpakker så har ikke jeg peiling, så det kan noen andre få svare på

Lenke til kommentar
Hvorfor du skal velge 320 er fordi den er absolutt billigere, og de 300 ekstra rammen er bare et ""salgstriks.

8365411[/snapback]

Feil, den "ekstra" ram'en har du bruk for når du spiller i høye oppløsninger, med AA og AF. 320MB holder hvis du holder deg til 1280x1024. Skal du over det, 1600x1200 og lignende, så vil mer skjermkortminne ha relativt mye å si. SÅ: spilling i maks 1280x1024 -> det holder med 320MB kort, over det, kjøp 640MB varianten.

Lenke til kommentar

Har GeForce 8800 GTS med 320 MB er ganske fornøyt med korte kan godt anbefale det her er ein artikkel som kansje kan hjelpe deg og besteme mellom 320 og 640 modellene. "HW.no (8800GTS)".

Det er først ved høye oppløsninger og heftig bruk av AA/AF at det lønner seg med mer minne.

Kjøyre heilt fint med meg med oppløysning på 1680x1050 i oppløysning på ein "20.1" Wide LCD"

Endret av Neddo
Lenke til kommentar
Ja ok, jeg tok bare erfaringen min fra andre kort, visste ikke at dette gjaldt 8800 kort.

8365716[/snapback]

Du har helt rett når det gjelder andre kort. De er i utgangspunktet ikke kapabel til å dra store spill på så høy oppløsning, uansett hvor mye minne du har. Det er gjort forsøk på X1950pro 256/512MB versjonene. Der fikk 512MB versjonen 5-10% bedre ytelse når oppløsningen kom på 1600x1200. Det at de testede spillene falt til en fps som i mine (og sikkert mange andres øyne) er fullstendig uspillbart, er en annen sak. Men ellers er jeg enig ja, X1300XT med 512MB ram. Hvem i all verden har bruk for det? Samme med 7100GS fra Nvidia. Nå har det rett nok 128MB eget minne, og tar resten fra hovedminnet. DET vil ikke gjøre annet enn å få maskina til å gå enda treigere.

Lenke til kommentar

har planer om å kjøpe ny skjerm i nær framtid, derfor ønsker jeg et 640 MB kort... Lurer fortsatt på det med PSU i forhold til Maskinen min

Tenkte å kjøpe et kort med fabrikkoverklokk og har litt penger å bruke på 8800 GTS kortet... Føler at jeg ikke trener GTX kortet da prissjiktet er enda høyere på diees brikkesettene

Endret av Tords0905
Lenke til kommentar
Hvorfor du skal velge 320 er fordi den er absolutt billigere, og de 300 ekstra rammen er bare et ""salgstriks.

8365411[/snapback]

Tull. De billigste 640 koster ikke mye mer enn 320. Og du får en stor fordel i høye oppløsninger, nyere spill, og spesielt spillene som kommer. Skal du først investere i et skjermkort til over 2000kr, så kan man like godt betale det lille ekstra for 640 så det faktisk varer en stund. Grunnen til at du ikke ser effekt av dette på eldre kort, er at du aldri ville spilt krevende spill med de gamle kortene.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke for å rakke ned på "Sparkle Computer" sitt 8800 GTX kort, men jeg tror heller jeg ville satset på et mer kjent merke, iht bundle, support, garanti osv.

For min del tror jeg at jeg kjøper 640mb, i og med at jeg har en 19" CRT gaming skjerm og en 21"WS LCD.

Når det gjelder PCn din så klarer det seg vel med 3-400 Watt, er vel 400W++ og 12V 28A som er anbefalt for 8800 GTS. ;-)

Endret av briktern
Lenke til kommentar

28 A på 12 volten er jo anbefalt (P=UxI=12x28=336W), mener å ha sett det i en eller annen review. Men kravet er jo at du må ha minimum en 400W strømforsyning på systemet. Så det går nok fint.

EDIT: Hvis det er GTS du prater om. Regnet med det, men 580W er mulig også godtnok til GTX, det som egentlig teller er jo hvor my som er tilgjengelig på 12 volten (står på PSU'en)

Eksempel:

Her ser du at på fire 12-volts kretser er det til sammen 72A tilgjengelig (fra Seasonic X900 testen)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
P4021523.jpg
Endret av briktern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...