Gå til innhold

Oppgradere til hd dvd pc.

Anbefalte innlegg

Kanskje litt fjern emnetittel men men :)

Jeg kunne tenke meg og oppgradere min pc så jeg kan se hd matriale ut på min digge 42" pioneer:) men har ikke så peiling på data her så om noen kunne fortalt meg hva jeg burde kjøpe? det skal ikke koste skjorta :hmm:

Her er det jeg har av utstyr i dag:

Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional

Hovedkort: Asus P4S533 (6 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio)

CPU type: Intel Pentium 4, 2266 MHz (17 x 133)

Minne: 1,5GB

Skjermkort: NVIDIA GeForce2 MX 100/200 (32 Mb)

harddisk: Totalt 11 stk disker 1,8TB kapasitet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell i første omgang må du ha software som kan ta TS filer.. Power dvd (nyere versjon) fikser det fint.. men også Nero media senter !

Er litt usikker på det skjermkortet ditt.. :hmm:

Så kjøp riktig software først, og se om det "lugger".. om det gjør det, så fokuser på et skjermkort som fikser det,,,

som feks: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=332960

eller http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329281

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenke meg og oppgradere min pc så jeg kan se hd matriale ut på min digge 42" pioneer:) men har ikke så peiling på data her så om noen kunne fortalt meg hva jeg burde kjøpe? det skal ikke koste skjorta  :hmm:

Hovedkort: Asus P4S533  (6 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio)

Skjermkort: NVIDIA GeForce2 MX 100/200  (32 Mb)

harddisk: Totalt 11 stk  disker  1,8TB kapasitet

8362532[/snapback]

du må garantert ha nytt skjermkort for det har ikke støtte for HDTV ut å det er det du må ha for å sjå hd kvalitets filmer(ikke blue ray og hd-DVD)

for hd dvd må du vell til med skjerm kort med hdmi? tror jeg.. uten at jeg vet det helt( å det vill ikke hakke.. enten har du hdtv ut eller so har du det ikke)

her er et med HDCP som vil si HDTV kvalitet(ikke HD-DVD) over analog signal.

vist du skal kjøre det gjennom DVI porten må du nest sansynlig oppgradere heile pc(vist TV ditt støtta hd- signal på DVI og har dvi inn..)

LINK

går ut i fra det e VGA grafikk kort du he

Endret av acerview
Lenke til kommentar

Jeg kunne tenke meg og oppgradere min pc så jeg kan se hd matriale ut på min digge 42" pioneer:) men har ikke så peiling på data her så om noen kunne fortalt meg hva jeg burde kjøpe? det skal ikke koste skjorta  :hmm:

8362532[/snapback]

Ja skjermkort var jeg klar over at jeg måtte ha. men vilket vet jeg ikke? tenkte også ha full surround og da må jeg vel ha nytt hevedkort også etter hva jeg har lest skjønt så duger ikke det jeg har nå?

Takker for svar. vil gjerne ha flere.

Lenke til kommentar

8362532[/snapback]

du må garantert ha nytt skjermkort for det har ikke støtte for HDTV ut å det er det du må ha for å sjå hd kvalitets filmer(ikke blue ray og hd-DVD)

for hd dvd må du vell til med skjerm kort med hdmi? tror jeg.. uten at jeg vet det helt( å det vill ikke hakke.. enten har du hdtv ut eller so har du det ikke)

her er et med HDCP som vil si HDTV kvalitet(ikke HD-DVD) over analog signal.

vist du skal kjøre det gjennom DVI porten må du nest sansynlig oppgradere heile pc(vist TV ditt støtta hd- signal på DVI og har dvi inn..)

LINK

går ut i fra det e VGA grafikk kort du he

8363976[/snapback]

Fatter ikke at du poster her, du gir jo bare feilinformasjon.

Skjermkortet hans gir høy nok oppløsning til å støtte HDTV, er ikke store greiene det er snakk om for å komme opp på "HD" nivå. Vanlig PC skjerm er "HD Ready", alt som kreves er oppløsninger på XXXX x 720 og XXXX x 1080. hvor sisnevnte er Full HD.

Nei, du må ikke ha skjermkort med HDMI, men det er kjekt å ha. DVI eller VGA fungerer fint. HDCP har ingen verdens ting med kvalitet å gjøre. HDCP hardware er nødvendig for å spille av HD DVD filmer, og har med sikkerhet å gjøre. Har du ikke en skjerm med HDCP støtte vil ikke denne kunne motta HD DVD/Blu Ray signaler over DVI eller HDMI. Dette for å forhindre piratkopiering.

Ber om at trådstarter ser bort ifra acerview sitt inlegg, og venter til det kommer noen med peiling og tid til å gi deg rett hjelp. Et alternativ kan være å kontakte butikker for kjøpshjelp.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Fatter ikke at du poster her, du gir jo bare feilinformasjon.

Skjermkortet hans gir høy nok oppløsning til å støtte HDTV, er ikke store greiene det er snakk om for å komme opp på "HD" nivå. Vanlig PC skjerm er "HD Ready", alt som kreves er oppløsninger på XXXX x 720 og XXXX x 1080. hvor sisnevnte er Full HD.

Nei, du må ikke ha skjermkort med HDMI, men det er kjekt å ha. DVI eller VGA fungerer fint. HDCP har ingen verdens ting med kvalitet å gjøre. HDCP hardware er nødvendig for å spille av HD DVD filmer, og har med sikkerhet å gjøre. Har du ikke en skjerm med HDCP støtte vil ikke denne kunne motta HD DVD/Blu Ray signaler over DVI eller HDMI. Dette for å forhindre piratkopiering.

Ber om at trådstarter ser bort ifra acerview sitt inlegg, og venter til det kommer noen med peiling og tid til å gi deg rett hjelp. Et alternativ kan være å kontakte butikker for kjøpshjelp.

8364904[/snapback]

ok før det første skreiv jeg ingenting om kvalitet forskjell KUN at med det korte fekk du ikkje spille av HD-dvd format, men at du fekk HDTV oppløsning!

ja han kan kjøre det gjennom DVI men som jeg sa må TV HANS STØTTE DET!!

går da ut i fra han vill ha det over på tvet sitt..

(ikke alle tv har HD oppløsning på DVI inngangen) som jeg også skreiv les posten for du komterer.( tok forgitt at det kortet has ikke klarde den oppløsninga så der tok jeg feil)

ok den var kansje også litt dårlig skreve av meg..

Endret av acerview
Lenke til kommentar
ok før det første skreiv jeg ingenting om kvalitet forskjell KUN at med det korte fekk du ikkje spille av HD-dvd format, men at du fekk HDTV oppløsning!

går da ut i fra han vill ha det over på tvet sitt..

(ikke alle tv har HD oppløsning på DVI inngangen) som jeg også skreiv les posten for du komterer.( tok forgitt at det kortet has ikke klarde den oppløsninga så der tok jeg feil)

ok den var kansje også litt dårlig skreve av meg..

8364991[/snapback]

Igjen ignorer hva denne personen skriver. Har du DVI inngang støtter TVen "HD-oppløsning". DVI gir ikke lavere oppløsning enn HDMI. HDMI gir lyd i tillegg gjennom samme kabel. Som SvennAndre sier, du må ha en HDCP kompatibel TV.

Les mer på hjemmekino sine sider.

Og Acerview slutt å spre løgn.. :thumbdown: HD-DVD og HDTV er ikke det samme. Det er 2 forskjellige ting, som "DVD" og "TV". Der er nøkkelbokstavene i begrepet. Slutt å blande disse acerview. HD-DVD og BlueRay kan du blande litt, men ikke HDTV og HD-DVD.

:Edit, Det er selvfølgelig ikke gitt at TVen støtter Full-HD selv om du har DVI eller HDMI, men forskjellen på disse to inngangene er at HDMI gir lyd i samme kabel. :)

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

8362532[/snapback]

Hehe dette var ikke lett, er jo bare krangel her jo :) planen er og spille av hd serier/dvd'r lastet ned fra det store intet og se på tv'n ja. burde ha surround lyd også da.tv'n jeg har er en:

pioneer pdp427xa

Lenke til kommentar

vist du kijer i manualen til tv kan du sjå hva som går med tv dit å hva innganger det har. nor du veit det går det and å gi et litt mer spesefikk svar..

jeg hadde bestil et full hdtv men det hadde kun d-sub som pc ingang å den

ingangen støtta ikkje fulll HD oppløsning. og det sto også at jeg ikkje kunne

koble meg til hdmi porten med pc for da ville det bli sort skjerm.

så les i instruksjonsboka til tv.

Lenke til kommentar
Som forventet :)

Du bør ha minst 64MB skjermkort for 720p oppløsning. skal du ha nytt går du selvsagt for minst 128MB.

8366413[/snapback]

noen forslag da?? men beste måten er vel og koble til tv via rgb kontakten ikke s-video?

Lenke til kommentar

Må ærlig innrømme jeg ikke har vært borti AGP skjermkort på en stund. De fleste fra Nvidia over 6xxx serien bør takle det greit.

Jeg ser ikke poenget i å kaste ut mye penger på skjermkort når det muligens er CPUen som blir flaskehalsen i systemet.

Du kan sikkert finne litt nyttig rundt ting du lurer på i stuepc-delen av forumet. ;)

Lenke til kommentar
Må ærlig innrømme jeg ikke har vært borti AGP skjermkort på en stund. De fleste fra Nvidia over 6xxx serien bør takle det greit.

Jeg ser ikke poenget i å kaste ut mye penger på skjermkort når det muligens er CPUen som blir flaskehalsen i systemet.

Du kan sikkert finne litt nyttig rundt ting du lurer på i stuepc-delen av forumet.  ;)

8366769[/snapback]

Javel så du mener Intel Pentium 4, 2266 MHz prossesor'n min er for slapp ja?

Lenke til kommentar

Her var det mye rart, jeg skal prøve å nøste litt opp i dette:

Både VGA og HDMI har støtte for høye oppløsninger. HDTV-oppløsningene er ikke spesielt høye i PC-sammenheng. Det som så fint markedsføres som "HDTV-utgang" på dagens skjermkort er en vanlig komponentutgang. Litt gimmick altså, all den tid det allerede finnes glimrende alternative tilkoblingsmetoder. Når det er sagt må han sannsynligvis ha nytt skjermkort likevel, ettersom et veldig svakt skjermkort kan stikke kjepper i hjulene selv ved CPU-basert HD-avspilling.

Du trenger ikke nødvendigvis HDMI nei.

her  er et med HDCP som vil si HDTV kvalitet(ikke HD-DVD) over analog signal.

HDCP er ikke det samme som HD-kvalitet. Det har heller ikke noe med analogt signal å gjøre, det gjelder kun digitalt. Og han må oppgradere hele PC-en hvis han skal kjøre via DVI.. hæ?

tenkte også ha full surround og da må jeg vel ha nytt hevedkort også etter hva jeg har lest skjønt så duger ikke det jeg har nå?

Jeg regner med at du bruker integrert lydkort siden du nevner hovedkort. Du trenger ikke noe veldig fancy hovedkort, hvis det har digitalutgang (optisk/coax) skal det i de fleste tilfeller funke helt fint. Dette kan du få via et separat lydkort eller integrert lyd på hovedkortet.

Høy oppløsning får du med "alle" skjermkort.

Det er et viktig poeng, jeg skal komme tilbake til det.

Det er ikke HD-oppløsning man bør bruke, kommer tilbake til dette også.

noen forslag da?? men beste måten er vel og koble til tv via rgb kontakten ikke s-video?

Du bør bruke HDMI/DVI eller VGA, avhengig av hva TV-en støtter fra PC (her er det jeg skulle komme tilbake til). Du bør bruke en oppløsning på 1024*768, ettersom dette er oppløsningen på TV-en. Jeg vet ikke om TV-en støtter riktig oppløsning via HDMI, jeg vet at storebror 507 ikke gjør det. Da blir løsningen VGA, og jeg regner med det er slik på 427 også. 1024*768 er en 4:3-oppløsning, noe som vil føre til forvrengte proporsjoner på en 16:9-TV. Dette kan fikses i avspillingssoftware (f.eks Zoom Player). PC-en tar seg av all nødvendig skalering, så ved bruk av feil oppløsning vil TV-en måtte foreta en ekstra runde med unødvendig skalering. Det er grunnen til at man alltid prøver å få 1:1 pixelmapping ved PC-bruk. Hvis du har en LCD-skjerm kan du prøve å bruke feil oppløsning, da vil du se at skriften vil bli uklar.

Les mer om pixelmapping på denne siden.

Ikke forhast deg ved kjøp av verken hardware eller kabler, sjekk først hva du egentlig trenger. ;)

Og til dere som svarer; det er fint at dere vil hjelpe til, men hvis man ikke vet svarene kan det ofte være bedre å bare følge med fra sidelinjen. All hjelp skal selvsagt settes pris på, men feilinformasjon virker naturlig nok mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Her var det mye rart, jeg skal prøve å nøste litt opp i dette:

Både VGA og HDMI har støtte for høye oppløsninger. HDTV-oppløsningene er ikke spesielt høye i PC-sammenheng. Det som så fint markedsføres som "HDTV-utgang" på dagens skjermkort er en vanlig komponentutgang. Litt gimmick altså, all den tid det allerede finnes glimrende alternative tilkoblingsmetoder. Når det er sagt må han sannsynligvis ha nytt skjermkort likevel, ettersom et veldig svakt skjermkort kan stikke kjepper i hjulene selv ved CPU-basert HD-avspilling.

Du trenger ikke nødvendigvis HDMI nei.

her  er et med HDCP som vil si HDTV kvalitet(ikke HD-DVD) over analog signal.

HDCP er ikke det samme som HD-kvalitet. Det har heller ikke noe med analogt signal å gjøre, det gjelder kun digitalt. Og han må oppgradere hele PC-en hvis han skal kjøre via DVI.. hæ?

tenkte også ha full surround og da må jeg vel ha nytt hevedkort også etter hva jeg har lest skjønt så duger ikke det jeg har nå?

Jeg regner med at du bruker integrert lydkort siden du nevner hovedkort. Du trenger ikke noe veldig fancy hovedkort, hvis det har digitalutgang (optisk/coax) skal det i de fleste tilfeller funke helt fint. Dette kan du få via et separat lydkort eller integrert lyd på hovedkortet.

Høy oppløsning får du med "alle" skjermkort.

Det er et viktig poeng, jeg skal komme tilbake til det.

Det er ikke HD-oppløsning man bør bruke, kommer tilbake til dette også.

Du bør bruke HDMI/DVI eller VGA, avhengig av hva TV-en støtter fra PC (her er det jeg skulle komme tilbake til). Du bør bruke en oppløsning på 1024*768, ettersom dette er oppløsningen på TV-en. Jeg vet ikke om TV-en støtter riktig oppløsning via HDMI, jeg vet at storebror 507 ikke gjør det. Da blir løsningen VGA, og jeg regner med det er slik på 427 også. 1024*768 er en 4:3-oppløsning, noe som vil føre til forvrengte proporsjoner på en 16:9-TV. Dette kan fikses i avspillingssoftware (f.eks Zoom Player). PC-en tar seg av all nødvendig skalering, så ved bruk av feil oppløsning vil TV-en måtte foreta en ekstra runde med unødvendig skalering. Det er grunnen til at man alltid prøver å få 1:1 pixelmapping ved PC-bruk. Hvis du har en LCD-skjerm kan du prøve å bruke feil oppløsning, da vil du se at skriften vil bli uklar.

Les mer om pixelmapping på denne siden.

Ikke forhast deg ved kjøp av verken hardware eller kabler, sjekk først hva du egentlig trenger. ;)

Og til dere som svarer; det er fint at dere vil hjelpe til, men hvis man ikke vet svarene kan det ofte være bedre å bare følge med fra sidelinjen. All hjelp skal selvsagt settes pris på, men feilinformasjon virker naturlig nok mot sin hensikt.

8367014[/snapback]

Nå ble jeg ihvertfall litt klokere ja. :)

Ja jeg bruker integrert lydkort,er ingen vits i og ha bra bilde om lyden ikke er det ? så må jo få gjort noe der også. men har du noen anbefallinger til produkter jeg burde kjøpe/se nærmere på da?

Lenke til kommentar

Maskinkrav:

Merk deg at du må ha ha en rask PC, og ikke minst et godt skjermkort for å kunne se på filmen

Minimumskravene er:

Microsoft Windows XP operativsystem. Prosessor: minimum AMD Athlon XP 2400+ eller Intel Pentium IV 2400 Mhz.

Grafikkort: minimum AGP 8x (anbefalt ATI Radeon 9500, nVidia Geforce 5)

Minimum 512 MB RAM. DVD-ROM (anbefalt 8x hastighet). Microsoft Windows Media Player 9 Series eller høyere. Disken vil også kunne avspilles på WMV9 High Definition kompatible DVD-spillere.

Du kan forøvrig teste om PCen din er kjapp nok til å spille av filmene nederst på WMVs nettsider

Dette for å kjøre 1280*720

Lenke til kommentar
Maskinkrav:

Merk deg at du må ha ha en rask PC, og ikke minst et godt skjermkort for å kunne se på filmen

Minimumskravene er:

Microsoft Windows XP operativsystem. Prosessor: minimum AMD Athlon XP 2400+ eller Intel Pentium IV 2400 Mhz.

Grafikkort: minimum AGP 8x (anbefalt ATI Radeon 9500, nVidia Geforce 5)

Minimum 512 MB RAM. DVD-ROM (anbefalt 8x hastighet). Microsoft Windows Media Player 9 Series eller høyere. Disken vil også kunne avspilles på WMV9 High Definition kompatible DVD-spillere.

Du kan forøvrig teste om PCen din er kjapp nok til å spille av filmene nederst på WMVs nettsider

Dette for å kjøre 1280*720

8368167[/snapback]

javel?? så pass rask prosessor ja? holder ikke med intel pentium 4 2,2 altså? blir straks kjempedyrt da hvis en må kjøpe alt nytt nesten :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...