Gå til innhold

"Stalling" i kubuntu

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

God dag

er ganske n00b med linux, men har opparbeida en viss peil.

sååå, når jeg for eksempel sitter og ser på en film på youtube/video google og preiker via Kopete så "staller" (finner ikke bedre ord... alt stopper opp for kanskje 0,5sek) systemet når jeg bytter fane.

Ellers virker det meste som det skal, bare at det meste faner og slikt gjør sånn som jeg beskrev ovenfor. Har oppdatert nVidiadrivere så tror ikke det er det.

Noen?

Torstein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Kan ha noe å gjøre med Flash Player å gjøre, samme skjer hos meg når jeg kjører 2 eller flere forskjellige faner med Flash-spill/filmer på.

Hvordan installerte du Flash Player?

8362410[/snapback]

Installerte Firefox, lasta ned tar.gz fra adobe sine sider, fulgte instruksjonene, installerte opera. Opera finner fram til firefox sin pluginmappe og "stjeler" den derfra. Er ikke noe bedre i firefox.

Men problemet er egentlig at den stallinga skjer hele tiden, men er bare lettest å merke til når en filmsnutt plutselig stopper opp. Dessuten misliker jeg trege ting :tease:

Lenke til kommentar

Hadde samme problem med KDE på ArchLinux og beyond kernel patcher (2.6.19). Hadde lange "stalls" i KDE og bytta til stock 2.6.20, så var problemet borte. Dette har visst noe med kernel process scheduling å gjøre.

Hvilken kernel kjører du? Noen patcher?

Lenke til kommentar

_Hvis_ feilen har noe med Flash Player å gjøre kan det fikses med å slette Flash Playeren og la FireFox innstallere den selv (besøk en side med flash og FireFox vil si ifra at den kan installere pluginen for deg.)

Dette funka for meg (og mange andre), og kan kanskje hjelpe til for deg også.

Endret av -XaHc-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hadde samme problem med KDE på ArchLinux og beyond kernel patcher (2.6.19). Hadde lange "stalls" i KDE og bytta til stock 2.6.20, så var problemet borte. Dette har visst noe med kernel process scheduling å gjøre.

Hvilken kernel kjører du? Noen patcher?

8362678[/snapback]

torswin@torswin-desktop:~$ echo `uname -r`

2.6.17-11-generic

Tror ikke jeg kjører noen patcher.. Har ikke rota med kernelen så vidt jeg vet. Kanskje når jeg oppdaterte nVidiadriverene, vet ikke.

Finnes det noen måte å oppdatere kernelen på uten å måtte formatere? vil helst ikke miste all musikken jeg brukte timer på å rippe :-/

Har installert flash sånn som -XaHc- foreslo, men det hjalp lite.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Da hadde det ingenting med Flash å gjøre..

Skjer stallinga hele tiden i alle situasjoner eller bare når du kjører et visst antall/typer programmer?

Kan jo hende den feilen krigun har opplevd er den samme som din.

8363403[/snapback]

Hm... Disse "lock ups" (som jeg fant var et fint ord etter litt googling) skjer egentlig ganske tilfeldig. Virker som at jeg har ganske like symptomer som krigun, men så har jeg egentlig ikke peil på hvordan jeg skal fikse detta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

den sier

torswin@torswin-desktop:~$ uname -a

Linux torswin-desktop 2.6.17-11-generic #2 SMP Tue Mar 13 23:32:38 UTC 2007 i686 GNU/Linux

Lenke til kommentar

Feisty kommer med 2.6.20 kjerne. Du kan altså enten vente til offisiell utgivelse 19. april eller oppgradere nå med:

sudo update-manager -c -d

Hvis du vil beholde edgy kan du legge til:

deb http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu/ feisty main restricted

i /etc/apt/sources.list

Kjøre:

sudo aptitude update

sudo aptitude install linux-generic

fjerne den linjen fra sources.list igjen og kjøre:

sudo aptitude update

Edit: Det er hvis det er det krigun tror det er som er årsaken til laggen.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...