Splitter Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Nå er jeg en evig motstander mot konspirasjonsteorier, men DENNE videoen fra Google var ganske overbevisende. Dessverre er dette et tema jeg vet svært lite om, så er det noen som vet nok til å kunne bekrefte/avkrefte disse påstandene? Anbefaler selvfølgelig å se videoen med sunn skepsis. Endret 11. april 2007 av Splitter P. Inegal Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 tror nok ikke global oppvarming er en bløff nei, desverre Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Såklart det er en global oppvarming på gang. Diskusjonen dreier seg om den er menneskeskapt eller ei Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Såklart det er en global oppvarming på gang. Diskusjonen dreier seg om den er menneskeskapt eller ei 8362023[/snapback] Du har selvfølgelig helt rett. Har oppdatert tittelen nå. *kremt* Lenke til kommentar
chokke Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 snur ikke magnetfeltet til jorda "snart" da? Som kan påvirke den globale oppvarmina, mener å ha sett en dokumentar om det på National Geographic Channel, Earth Investigated. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Selv om det skulle vise seg at menneskene har mindre skyld (eller er skyldfrie) i den globale oppvarmingen (som skjer) enn det majoriteten av klimaforskerne tror nå, så vil følgene av denne klimaendringen bli så alvorlige for den moderne sivilisasjonen og verdensøkonomien at vi er nødt til å gjøre alt vi kan for å redusere den. Bare et par tre meter havnivåøkning vil nemlig oversvømme store deler av verdens aller beste og mest folkerike landbruksområder. Dagens flykningestrømmer på grunn av ufred vil bli mangedoblet av klimaflyktninger. De aller fleste av de aller største, økonomisk viktigste og mest folkerike byene i verden ligger ved kysten eller rett innenfor og vil bli oversvømt av et par tre meter høyere vannstand. Halvparten av planetens 6 milliarder innbyggere bor nå i byer, så følgene av en havnivåheving på kun et par tre meter vil være direkte drepende på vår moderne verden. Selvsagt har det vært store klimaendringer tidligere i planetens historie, slik som f.eks siste istid for ti tusen år siden. Men den gangen var det få mennesker og ingen store følger av at menneskene måtte flytte på seg. Følgene av den varslete klimaøkningen vil altså denne gangen ha såpass store følger for den moderne verden og verdensøkonomien at vi kan rett og slett ikke kan ta sjangsen på at klimaendringen ikke er menneskeskapt. Tiden er derfor inne til å handle nå som om hele klimaendringen er menneskeskapt, uansett hva årsaken til slutt viser seg å være. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Det som er helt sikkert er at mennesker har og holder på med å ødelegge naturen med sin forurensing i vann og på land. Det er egentlig ingen vits i å krangle om den globale oppvarmingen er skapt av mennesker eller ikke, for noe må gjøres av menneskene uansett. Og som SeaLion sier så kan vi ikke ta noen sjanse. Har jo lenge kunne sett at naturen og dyrene i den holder på å bli ødelagt. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Ingen tvil om at vi uansett må gjøre noe med forurensningen, men er selve videoen troverdig? Selv om jeg som sagt tidligere har lite greie på slike ting, fant jeg iallfall en ting som ikke stemte i videoen. I begynnelsen av videoen ble det sagt at CO2 nivået steg når temperaturen steg (grafen til Al Gore). Senere ble det hevdet (med en ny graf) at CO2 ikke har noe med temperaturen og gjøre. Har jeg missforstått noe, eller er dette en selvmotsigelse? Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Det finnes 1000 grunner for å imot. Hva mener du da? at du trodde på global oppvarming helt til du så den dokumentaren ? Det blir litt feil å si Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Vil anbefale å se Al Gore's En skremmende sannhet (tror det er tittelen) Den er veldig bra egentlig og forklarer og overbeviste meg om at det er menneskeskapt. Et argumant er jo f.eks. at hvis man sammenligner kurver med CO2 mengden i luften og gjennomsnittstemperatur følger hverandre. CO2 er også på sitt aller høyeste det har vært på mange hundre tusen år. Nå er den noe med 400 partikler per million. Den har aldri steget over 300 ppm. i de siste 600 000+ årene. Jeg kan egentlig lite om temaet, og jeg syntes ikke det er noe stort poeng i å peke fingre på synderne. Det vi må (MÅ, ikke bør) gjøre snarest er å få balansert innstrålingen og drivhuseffekten til jorden (med redusering av CO2 eller andre metoder) så vi kan "stabilisere" planeten igjen. Hovedpoenget er vel å hindre at isen på sydpolen og grønland ikke smelter, så havnivået slutter å stige, noe som ville reddet mange hundre millioner av mennesker. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Uansett om det er menneskeskapt eller ei, tror jeg vi er på vei til et "point of no return". Vi kommer til å oppleve en slags apokalypse hvor store deler av jordens befolkning kommer til å bukke under. Da snakker vi om oversvømmelser, hungersnød, krig, sykdommer osv. Det virker nesten som om jorden prøver å ordne opp i befolkningsproblemene selv, men at menneskene gjør alt de kan for å stoppe det. Ironisk nok tror jeg at denne apokalypsen er det som må til for å redde jordkloden ifra evig undergang. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Alle dokumentarer jeg har sett som er for å imot overbeviser meg. Det gjelder bare å resonere over alt etterpå. Jeg går aldri 5 på å tror alt jeg nettopp har sett Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) tror nok ikke global oppvarming er en bløff nei, desverre 8361975[/snapback] Dokumentarer spør ikke om det er en global oppvarming eller ikke, men heller konstanterer at global oppvarming er et faktum. Istedet stiller den spørsmålet ved hvor stor innflytelse menneskene har på global oppvarming ved at global oppvarming har blitt en relgion og en industri i seg selv. Min mening om global oppvarming, samt enda en dokumentar om alternativ klimateori som står i kontrast til global oppvarming, har jeg allerede uttrykket her. Endret 13. april 2007 av skag1 Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Denne var interressant, skulle likt å sett hele dokumentaren: Global oppvarming har kanskje ikke så mye med mennesket eller solen å gjøre, men hvor vi er i ferd med å bevege oss i forhold til galaksen Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Menneskeskapt global oppvarming er nok ikke en bløff. Kan jo ta å se "an inconvenient truth". Endret 16. april 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Noen som kan linke til "An Inconvinient Truth" hvor jeg kan se den gratis? Har ikke sett den ennå, men føler jeg burde se den for å forholde meg objektivt. Mente jeg prøvde å finne den på video.google uten hell, kun korte klipp. Global Oppvarming er Big Business, det er nok til å forholde seg skeptisk for min del. Har hørt hvordan Al Gore viser et scenario hvor vannstanden stiger 7m. Merkelig nok mener de forskerne som støtter hans agenda at det er snakk om 0.5m over 100 år, eller noe tilsvarende. Men som sagt, jeg bør vel se hele dokumentaren, men ikke f... om jeg har tenkt å betalte for det. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Tviler på at du finner den gratis noe sted. Hvis hele Grønland og Sørpolen smelter, stiger vannstanden betraktelig mer enn 0.5 meter. På bare ca. 30 år har 1/3 av Nordpolen forsvunnet. Endret 16. april 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Noen som har sett videoen til Al Gore..? Den motbeviser alt om "bløff", synes jeg da. Det er en film jeg sterkt vil anbefale Lenke til kommentar
chokke Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 til dere som leser NÅ så går det dokumentar på national geographic. Ganske oppdatert, har med tall fra ifjord Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 (endret) Menneskeskapt global oppvarming er nok ikke en bløff. Kan jo ta å se "an inconvenient truth". 8394684[/snapback] Noen som har sett videoen til Al Gore..? Den motbeviser alt om "bløff", synes jeg da. Det er en film jeg sterkt vil anbefale 8399256[/snapback] Se her. Al Gores film inneholder en del feil som er helt essensiell i debatten om klimaendringer. Endret 16. april 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå