Betroz Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Hey! Bestilt meg : - Seagate Cheetah 15K.3 36.7GB 68 pins Ultra-320 ST336753LW 15000RPM 8MB cache - Tekram SCSI 68 pin DC-390U4W Ultra320 Kontroller PCI Retail Det er bare den disken som skal være SCSI. DVD-ROM og brenner er IDE og skal ikke byttes ut på en stund iallefall. Jeg har tenkt å bruke Cheetah disken som bootdisk med enten Win2K eller WinXP. Den skal ikke stå i en server, men jeg vil bare ha en disk som får Windows og spill til å laste raskt! hehe :smile: Hvordan setter jeg den opp for best mulig ytelse? Jeg har også lest på http://www.storagereview.com at folk sliter litt med skriveytelsen i Win2K med SP3 eller i WinXP. Eugene som leder SR sier at Microsoft forandret på Windows Explorer så når du kopierer filer så får du lavere skriveytelse pga. den nye bygd inn sikkerheten for tap av data. En bug som fantes i Win2K med SP1 og 2. Dette kan unngås hvis man konverterer til "Dynamic Disks" leste jeg... Jeg har aldri hatt SCSI før, så hvordan gjør jeg dette da gutter? Takk på forhånd! :smile: Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2002 Ingen SCSI brukere her!? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Har hørt litt om at du kan sette på "Write-behind caching for å få brukbar skriveytelse. Men trodde dette kun var i NT4. Ellers er vel SCSI ganske enkelt og greit å sette opp. HD på en lav ID, siste enheten (i ditt tilfelle HD'n) må være terminert. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Les scsi guiden til hw.no og still id til disken med høyeste prioritet. =) Lenke til kommentar
Fjellsboe Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Installer scsi kortet, se hvilken ID det får. Sett så scsi-id på hd til noe annet enn det. Default er 0 eller 1. Det er ikke så voldsomt mye hokuspokus med det. Det der du sier om ytelse var ganske nytt for meg. Jeg har en Seagate cheetah 15k rpm som jeg vet ikke yter max av det den kan. Har imidlertid ikke orket å gjøre noe med det siden den river ganske så godt uansett. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Har tenkt å bytte ut en av mine 10k rpm Cheetah`er og har også bestilt meg en 15krpm. Har lest litt tester av denne, og det er ikke sikkert du blir så veldig overrasket over hastigheten hvis du bare skal laste spill raskere osv. Den har nemlig ganske liten diameter på platene pga. den høye rotasjonshastigheten, noe som medfører at flere 7200 rpm IDE-disker slår den på sekvensiell lesing/skriving. Imidlertid er den langt fra noen sinke. Ved krevende oppgaver og gjerne flere ting samtidig vil du nyte godt av den lave aksesstiden samt det faktum at en scsi-bus tåler masse trøkk før ting begynner å gå tregt. Til dere som har en slik fra før, bråker den mye? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2002 Muffinman ta å les testen hos http://www.storagereview.com du...den er raskere på ALT enn min WDC 1200JB disk. Den er faktisk også mer stille! 1200JB bråker med 48dB idle, mens 15K.3 45dB! Ikke ille for en 15K RPM disk... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Quote: Den 2002-12-18 16:28, skrev Betroz:Muffinman ta å les testen hos http://www.storagereview.com du...den er raskere på ALT enn min WDC 1200JB disk. Den er faktisk også mer stille! 1200JB bråker med 48dB idle, mens 15K.3 45dB! Ikke ille for en 15K RPM disk... Tok en titt på testen ,og legger meg flat... har sjekket og ser at det er eldre utgave jeg har lest test av, blant annet på hw.no. Høres lovende ut, ikke minst med tanke på støyen. Mine to 10k disker er veldig forskjellige, den ene er litt eldre enn den andre og bråker noe sinnsykt mens den nyeste er absolutt akseptabel. ...og til simpelt lager byttes den gamle 20.4 gb Quantum`en med en Barracuda 7200 rpm 80gb IDE.... :smile: ... i samme bestilling, må ha litt julegaver vet du, har vært VELDIG snill i år Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Vel, vi har bestilt 2 stk. servere, med 2x 18GB 15k i RAID1. (128MB CACHE på SCSI kontrolleren)Det skal kun brukes til OS og pagefile, samt programmer. Serverene skal være applikasjonsservere. Hvor mye raskere tror dere det blir med RAID 1? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 RAID 1? er ikke det mirroring? er vel bare lesehastigheten spm øker da? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2002 RAID 1 er mirror ja, dvs. at disk #2 lagrer det samme som disk #1 for bedre sikkerhet. RAID 0 er for ytelse... Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Vel, vi har et krav om oppetid, men vi vil ikke ha RAID0, siden vi følte det litt risky, så vi håpet at RAID1 ville gi oss litt bedre Ytelse. Men diskene skal jo kun brukes til å kjøre programmer, og windows, alle filer skal ligge på en annen server, via gigabit ethernet. Lenke til kommentar
Goldelf Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 har selv 2 cheetah, bra kjøp du har gjort. Aksess tiden er rask. Men hvordan du setter dem opp for du lese deg frem til =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå