Gå til innhold

Positive effekter ved videospill

Anbefalte innlegg

Holder på å skrive en semesteroppgave om positive effekter ved bruk av voldelige videospill. Er det noen som har noen referanser eller erfaringer? Har en haug med bøker, Drep Monstrene, Trigger Happy, Nya Medier etc, men veldig lite om forskning rundt positive virkninger. Om det i det hele tatt finnes noen da:p men det kan en vel spørre om negative effekter også:9

Endret av CoaX-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel strengt tatt ikke mange positive effekter, bortsett fra at man kanskje lærer ting direkte i spillet, som f.eks geografi i Backpacker, eller engelsk fra onlinespill med chat. Det er jo ingen faktagaranti i de fleste spill, så hele opplegget er ganske spinkelt. :wee:

Lenke til kommentar

Man lærer jo litt av hvert, men alt er ikke akkurat noe man har bruk for i hverdagen.

-engelskkunnskapene blir vel forbedret noe.

-Man lærer om våpen i diverse skytespill(om man er interresert i det).

-har selv lært litt historie i en del historie baserte spill, men ikke like mye som av en god bok...

Det finnes jo mange spill der poenget er å lære og utvikle hjernen. mange av spillene er lagd for den yngst delen av befolkningen da....

Endret av bBax1
Lenke til kommentar
Økt intelligens, økt reaksjonsevne, bedre kjøreferdigheter. Det er mange eksempler og foskningsresultater. Det er bare å google og lete.

8361884[/snapback]

ja økt reaksjonsevne husker jeg å ha lest en artikkel om i vg eller dagbladet. det finnes nok flere positive effekter enn vi vet om enda :dontgetit:

Lenke til kommentar
bedre kjøreferdigheter.

8361884[/snapback]

Altså det, tror jeg lite og ingenting på. Desverre.

8371173[/snapback]

Med mindre du kjører ein realistisk simulator er eg og enig, å kjøre bil på Gran Turismo og i trafikken er to heilt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
bedre kjøreferdigheter.

8361884[/snapback]

Altså det, tror jeg lite og ingenting på. Desverre.

8371173[/snapback]

Med mindre du kjører ein realistisk simulator er eg og enig, å kjøre bil på Gran Turismo og i trafikken er to heilt forskjellige ting.

8371193[/snapback]

tja jeg kjørte en go del gran turismo og trengte minimalt med kjøretimer :innocent: men såklart, burnout er nok mer realistisk med tanke på trafikk bildet:P

Lenke til kommentar

Altså, raskere reaksjonsevne gjør deg ikke automatisk til en bedre sjåfør. F.eks. hva skal du med rask reaksjonsevne når du ikke vet hvordan du skal reagere. Noe jeg merker i trafikken, som jeg tror er en følge av mye bilspill, er at jeg ofte prøver å svinge unna ting, framfor å bremse.

I tillegg så handler ikke bilkjøring bare om å reagaere fort. Det handler veldig mye om tilpasning og oppmerksomhet.

Jeg så et foredrag tatt opp på film utgitt av wowradio som forklarte hvorfor man ikke kan bli avhengig av wow. Her kom de inn på flere positive sider av spillet, anbefaler deg å se den.

Her er en link til den:

http://video.google.com/videoplay?docid=-5327497459334792260

Endret av Eremal
Lenke til kommentar
Altså, raskere reaksjonsevne gjør deg ikke automatisk til en bedre sjåfør. F.eks. hva skal du med rask reaksjonsevne når du ikke vet hvordan du skal reagere. Noe jeg merker i trafikken, som jeg tror er en følge av mye bilspill, er at jeg ofte prøver å svinge unna ting, framfor å bremse.

8398867[/snapback]

- De som spilte mye, fikk bedre karakter. De var mer oppmerksomme i trafikken, de reagerte raskere i vanskelige situasjoner og de kjørte med større sikkerhetsmarginer, sier Engström.

Reaksjonsevne handler også om å ta raskere beslutninger i trafikken. Altså fortere få oversikt og gjøre de riktige valgene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

8398867[/snapback]

- De som spilte mye, fikk bedre karakter. De var mer oppmerksomme i trafikken, de reagerte raskere i vanskelige situasjoner og de kjørte med større sikkerhetsmarginer, sier Engström.

Reaksjonsevne handler også om å ta raskere beslutninger i trafikken. Altså fortere få oversikt og gjøre de riktige valgene.

8400075[/snapback]

når du tenker på å svinge unna ting, så er jo det ofte en bedre reaksjon før en begynner å bremse? med tanke på en person i veien, så vil en jo svinge unna og bremse, fremfor å kjøre han ned og bremse?

Lenke til kommentar

Det jeg tror dataspill kan bidra er bedre evne til å ha oversikt over mange bevegelig objekt samtidig og vurdere dem. Det er en egenskap som kommer til nytte, selv om man reagerer annerledes i trafikken enn i det gjennomsnittlige dataspill.

Men det blir bare spekulasjoner fra min side. :)

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at engelsken min har grunnlaget i spill...

Den er ganske god til tider :p

8364099[/snapback]

njaha? du lærer nå vel også en god del gjennom filmer? :innocent:

8369152[/snapback]

Ikke annet enn Oh yeah oh God! :!:

On topic: Jeg har hørt det samme som står over, at det stimulerer hjernen... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...