Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kilometertelleren teller for fort

Anbefalte innlegg

Vet noen hvordan man kan korrigere kilometerstanden på en Opel Corsa 1.5D fra 1995?

Saken er at jeg kjører med 5% mindre hjul enn spesifisert, og sammen med raus feilmargin på speedometeret, gjør dette at kilometerne kommer alt for fort. Dessuten liker jeg å spinne litt, det gjør at jeg får mange kilometer på telleren som ikke er reelle.

Hvis jeg får telleren til å vise ca 20 000 km mindre enn i dag, så tror jeg det gir en realistisk kilometerstand.

Sånn for ordens skyld: Jeg ønsker ikke å lure verken forsikringsselskap eller bilens neste eier. Jeg tror de også ønsker at kilometertelleren viser den faktiske kilometerstanden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LOL, spinne med en corsa 1,5D... GET A LIFE!

Dette er en konebil, og absolutt ikke egnet til å spinne med, det resulterer i deff drivaksler garantert, er jo bare fyrstikker på den bilen...

Sett på orginalhjula du, eller noen som er for store, så går det opp i opp ;)

Tukkle med kilometertelleren er fy fy uanset, så det er ikke noe du skulle spurt om her, men bare gjort det, uten å si det til noen ;)

Skjønner heller ikke at du kan si at km ikke er reèlle...

Mener du at bilen ikke får noe slitasje når du står stille, og hjula går rundt? i så fåll så er du på bærtur... Slik du forklarer kjøringen din, så burde du heller legge litt på telleren ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Om hjulene er mindre enn originalt betyr jo det at motoren må gå flere omdreininger pr. lengde i forhold til originalt. Det betyr også at slitasjen på motor, gir, etc. blir høyere pr. km enn med originale hjul. Det blir derfor feil å tukle med telleren.

Lenke til kommentar

km standen er en måte å måle hvor "brukt" motoren er, ikke nødvendigivis i reelle kilometer.

Om du setter bilen å en tredemølle og lar den kjøre i 2 uker, så har den ikke kjørt en kilometer...men motoren er mer slitt for det.

Samme i dette tilfellet. Selv om bilen ikke har kjørt like langt som det nevnes, så har motoren måttet jobbe like mye som om den hadde det p.g.a den mindre dimensjonen på dekkene fører til at den må rotere mer for hver faktiske km som kjøres...

Lenke til kommentar

Tenk også på forsikring, der du angir hvor mye du har tenkt og kjøre på et år og forsikrer bilen etter det! (er ikke helt inne på forsikringer :p)

Men uansett jeg kan kjøre bilen min i 1gir på 6000rpm så mye jeg vil og kilometerstanden blir akkurat den samme som viss jeg hadde kjørt i 4gir på 2000rpm i samme fart...

Skal vi lage til sånn at telleren teller ni dobbelt i 1gir da? ;)

Sjønner dere hva jeg mener? dere kan ikke stole vilt på kilometertelleren uansett. Kommer mye ann på hvordan blien blir kjørt om motoren er varm og kald, kvalitet på olje osv... Kiliometer telleren er der ikke BARE for og måle motoren.

Jeg mener at kilometertelleren skal vere rett uansett og den gir bare en pekepinn på hvor slitt motoren er...

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar

Cossie: Jeg spinner mest på vinteren. På snø og is, det sparer dekkene også. Noen ganger setter jeg den direkte fra revers til tredjegir. Med bånn gass går speedometeret opp til 120 km/h, uten at bilen har beveget seg en meter. Og verken hjuloppheng eller motor (som arbeider meget lett) slites.

Jeg var forberedt på moralprekener, men dere snakker for døve ører. Kilometertelleren viser mer enn den burde, og skal derfor justeres ned.

Jeg har en drill som kan kjøre i begge retninger. Kanskje det er en waier man kan kjøre baklengs med drillen?

Ja, jeg kunne sette på større dekk enn tillatt for å få en mer korrekt kilometerstand, men det blir for dyrt.

Lenke til kommentar
Jeg har en drill som kan kjøre i begge retninger. Kanskje det er en waier man kan kjøre baklengs med drillen?

8362509[/snapback]

På en såpass ny bil går nok telleren fremover uansett, tror jeg. Jeg tror faktisk at hele instrumentet må demonteres for at tallene skal kunne flyttes på, for de er "låst" fast. De blir vel dratt rundt av et skruedrev av noe slag, tenker jeg. På en moped kan man nok fortsatt bruke drilltrikset, men det tar laaaaang tid, tro meg.

Lenke til kommentar

HAHA... det går ikke noe kabel fra hjula til speedometeret ;) Det er i tilfelle en vaier, og den går da ikke fra hjula...

Og hvis du tror at ikke motor, gir, hjuloppheng osv slites når du girer fra revers, til tredjegir på full gass om vinteren, så er du rett og slett hjernedød, sorry men deg er det ikke håp for... Bare fortsett, og bilen din er verdt null neste vinter, så da trenger du ikke justere noe på km...

Jeg vet hvordan du enkelt kan justere km, men siden du ikke skjønner at det i ditt tilfelle blir helt på trynet, så får du finne det ut selv... Lykke til med drillen, LOL

Hjula slites mindre når du spinner... HEHE..luring ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Jeg vet hvordan du enkelt kan justere km, men siden du ikke skjønner at det i ditt tilfelle blir helt på trynet, så får du finne det ut selv...

8364251[/snapback]

Ikke vær så kjip da, fortell fortell. Nå hjelper du meg, og neste gang kan det være jeg som hjelper deg.

En annen løsning jeg tenker på er rett og slett å koble fra kabelen, slik at tellinga stopper helt opp. Da er kilometertelleren bedre tilpasset de reelle forhold etterpå.

Lenke til kommentar

Du får gjøre som jeg gjorde med min Audi 80. Knuste glasset foran telleren og tok en liten flat skrutrekker og dro alle tallene til 0 0 0 0 0 0. Dette gjorde jeg dagen før den ble skrota, jeg husker ikke hva som skjedde med telleren når den ble taua. glemte å sjekke, men vil tru at det ikke ble noe system på det i det heletatt

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å blande meg, men klarer ikke å la være!

Hvor smålig går det ann å bli? Tukle med kilometertelleren for å "få tilbake" kilometeren som du mener du har krav på? Herregud, hvilken bil tror du at du er eier av? Du kjører en Corsa fra '95 ikke en Ferrari fra 2001!

Med din kjøring, så burde du, som nevnt over, stille OPP kilometerstanden! Uansett, hvordan du ender og vender på dette, så er tukling med kilometerstanden noe som helt på trynet! Dette er ikke moral-preken, kun tilbakemelding fra en (og sikkert flere) som har opplevd å ende opp med biler som er blitt "fikset" av en smålig og kynisk tidligere eier!

Nei.. la km.standen være i fred og gi heller den neste, mulige eieren den samme informasjon og forklaring som du har gjort her og se om han er enig med deg og kjøper bilen... Tipper du kommer til kort i det du nevner kjøringen din og "dekk-teorien", som jo er dine hovedargumenter for å justere kilometeren!

Fakta er at nettopp den lille biten med informasjon om kjøringen din, ikke er det beste slagstrikset i universet, siden bilen slites av slik kjøring, men det tipper jeg du innerst inne vet. Hvis det, derimot, ikke er et problem slik som du sier, men heller en grunn til å få kilomteren til å se bedre ut ved et salg, så trenger du kun å informere han om at du har kjørt slik du har gjort og derfor er kilometerstanden for høy. Kjøperen vil jo ha full forståelse og se på dette som et pluss og tenke at bilen er bedre enn den fremstår fra bl.a kilometerstanden, hvis det er så enkelt som du sier... eller begynner du å forstå at det å nevne din kjøring eller dekk-teorien ved et salg IKKE teller positivt og derfor heller ikke er et argument for at kilomterstanden skal stilles ned? Skjønner du tegningen? :roll:

Beklager, men du høres bare ut som en gnien, liten gutt som tenker ALT for mye på dine egne interesser og hvordan du kan spare inn eller tjene noen kroner på alle mulige utspekulerte og kyniske måter som du, så patetisk, har regnet ut og rettferdiggjort for deg selv!

Så... For å gjøre en lang historie kort: Unner INGEN å kjøpe en brukt bil hos deg! Den dagen du selv opplever at bilen du har kjøpt er blitt "fikset" på samme måten, så skjønner du kanskje hvorfor du møter slik motstand her inne som du gjør! De argumentene du allerede har fått for å la være, er absolutt gyldige og derfor er det ikke grunnlag for at du skal stille ned kilometerstanden! :mad:

Beklager min utblåsning, men fy faen som du provoserer meg! Blir helt kvalm! :yucky:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Takker gud for de bilene som har elektronisk overførsel av slike signaler. Da gidder ihvertfall ikke smågnukkene nisser av bilselgere å stille det tilbake, ihvertfall ikke når de må investere i dyre kabler og programvarer.

Lenke til kommentar

Haha, du vil stille den tilbake fordi du liker å spinne? Du skal jammen spinne mye før det utgjør flere titals kilometer. :lol:

Å tukle med kilometer-telleren er vel uansett ulovlig, så jeg foreslår at du heller monterer et stort speil, og kjører bilen baklengs i stedet slik at den stopper å telle - når du har kjørt 20 000 km baklengs, kan du begynne å kjøre fremover igjen, da vil jo telleren være "realistisk" i følge deg.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...