Cutthroat Bill Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Glodde litt i One Piece nummer 22, hvor jeg oppdaget en reklame for Naruto helt bak i boka. Etter en kjapp titt på schibstedforlagene.no, så var det ingen tvil lengre; Naruto vil utgis på norsk, og første bok kommer 14. mai. Etterhvert som bøkene vil bli gitt ut, så gjør jeg om denne tråden til en diskusjonstråd rundt mangaen. Den norske versjonen vil helt sikkert lokke nye lesere, meg inkludert, så derfor er det meget viktig at dere som ser animeen, eller leser den originale mangaen, ikke poster noen former for spoilere her. Her er en liten beskrivelse: NARUTO For tolv år siden ble ninjalandsbyen Konohagakure, "byen skjult i løvet", angrepet av en nihalet demonrev. Demonreven drepte mange av landsbyens borgere og gjorde stor skade. Byens top-ninja, den fjerde hokage*, bekjempet reven ved ofre sitt eget liv for å forsegle dens sjel i et nyfødt guttebarn, Naruto. Guttebarnet vokste opp og ble forhatt og utstøtt av landbyens borgere, uten å forstå hvorfor. Den nå tolvårige Naruto er en foreldreløs villstyring. Han bærer på et monster han selv ikke vet om, som gir ham krefter han ikke helt er klar over og må stadig sette livet på spill. Naruto er en hyperaktiv enstøing som stadig bruker alle evnene sine til å finne på nye rampestreker, for å bli lagt merke til. Egentlig er han trist og enslig som enhver enstøing. Nå er gutten en nylig uteksaminert juniorninja som er klar for å vise seg frem og opnå sin drøm om å bli hokage *hokage = top-ninja i Konoha. Endret 25. april 2007 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Har sett litt norsk Naruto fra Shonen Jump. De forskjellige ninja-teknikkene - på norsk ("flammekuleteknikk", osv.), hørtes rimeli teit ut. Kommer ikke til å kjøpe denne, selv om jeg er tilhenger av norskoversatt manga. Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Har sett litt norsk Naruto fra Shonen Jump.De forskjellige ninja-teknikkene - på norsk ("flammekuleteknikk", osv.), hørtes rimeli teit ut. Kommer ikke til å kjøpe denne, selv om jeg er tilhenger av norskoversatt manga. 8365545[/snapback] jaha? haha flammekulteknikk åssen er stemmene på de folka? er det okeye eller:p blir litt sånn digimon snakkis.. "vanndemon" menmen blir sikkert bra det Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 De ha'kke vært så jævelig tro mot de Japanske navnene, nei. Stort sett det som flipper litt. Ellers er resten greit nok, men norsk er et lite episk språk i denne sammenhengen Lenke til kommentar
Brainbaker Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 åssen er stemmene på de folka? er det okeye eller:p blir litt sånn digimon snakkis.. "vanndemon" menmen blir sikkert bra det 8365949[/snapback] Det er bare mangaen som kommer til norge på norsk. Heldigvis kommer ikke animen, for jeg hadde ikke tålt å høre naruto med norsk tale osv. Kommer nok kansje til å kjøpe denne siden jeg bare leser inuyasha for tiden og det er litt kjedelig med 1 bok i måneden Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Apropos animeen, det spørs hvor mye respekt norske cartoon network har for anime... Endret 12. april 2007 av Motoko Lenke til kommentar
Brainbaker Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Apropos animeen, det spørs hvor mye respekt cartoon network har for anime... 8366173[/snapback] De viste Dragonball på Cartoon network i USA, så det kan jo være en mulighet. Håper bare de tekster det og ikke dubber det. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Vel, det kan jo hende det blir helt mongo, som Motoko sier, men jeg er mer enn villig til å prøve i det minste. I og med jeg ikke kjenner til alle disse navnene på japansk så vil jeg kanskje ikke merke så mye på oversetningene. Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Så absolutt, jaffal hvis det blir med gratis i Pondus. Det må det jo, årlig tradisjon @Brainbaker: Vel, i USA viser CN Naruto (!)... så sjansen er der, helt klart. I så fall, sannsynligheten for at de dubber til norsk er nok enda større i seg selv, ettersom at de allerede har solgt sjela si ved å gjøre hele dritten norsk. Skulle ulykken forekomme må vi gjøre som Mads i M: ta fram Rambo gearet og plaffe ned slipsledelsen bak blasfemien :!: Endret 12. april 2007 av Motoko Lenke til kommentar
Erroneous Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 en slags villstyring-versjon av Harry Potter. Ja, mye. Også er det er ytterst få ting oversatt til norsk som faktisk blir bra. Lenke til kommentar
ZayCon Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Kommer nok kanskje til å kjøpe bøkene Selv om noen av ordene blir litt mongo, så går det sikkert greit Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 en slags villstyring-versjon av Harry Potter. Ja, mye. Også er det er ytterst få ting oversatt til norsk som faktisk blir bra. 8412466[/snapback] Nei, det vil jeg ikke si. Både One Piece og Love Hina mangaen funker helt fett. Ok, kanskje er oversettingen mindre bra, kanskje til og med elendig, men det merker ikke vi som ikke kan japansk og har lest den orginale mangaen uansett. Jeg har tro på at Naruto på norsk kan bli ordentlig moro. Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Mye bra norskoversetting i manga som er bra, ja. De eksemplene Cutthroat nevner er meget imba + Blade. Kommer for det meste an på hvor mye oversetterne velger å omgjøre, japanske navn o.l. Kan fort gå galt da. Noen formelle feil, ja, men det er det så absolutt også i engelske utgaver, tror ikke alle legger like godt merke til dem enn på norsk. Tilbake til Naruto: kanskje de homebrewer så mange av de japanske navnene at det til slutt blir helt hysterisk :!: Fikk nesten litt inntrykk av det, av det lille jeg har lest. Lenke til kommentar
zero_time Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Må innrømme at eg er bitte litt skeptisk til dette (med tanke på blant anna omsetting av namn). Men eg skal definitivt sjekke ut den første boka når den kjem i sal Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 en slags villstyring-versjon av Harry Potter. Naruto er en brautende skøyerfant som stadig bruker kreftene sine til å finne på nye rampestreker. Konohagakure, "byen som ligger skjult i løvverket" Hah, får vondt av å bare lese den beskrivelsen Lenke til kommentar
krigsnaut Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Enig med bruktbilen. Dårlig beskrivelse av Naruto det. Det eneste han har til felles med Harry Potter er at han er foreldreløs. Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 PÅ MIN BURSDAG!! 14.mai v00t, det må være et tegn Jeg for min del har bursdag 10. mai x| Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 25. april 2007 Forfatter Del Skrevet 25. april 2007 Om dere vil så kan dere godt lage en ordentlig beskrivelse. Hadde gjort det selv om jeg kunne, men jeg vet så å si ingenting om Naruto. Beskrivelsen over hentet jeg bare fra Schibstedforlagenes side. Lenke til kommentar
krigsnaut Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) For tolv år siden ble ninjalandsbyen Konohagakure, "byen skjult i løvet", angrepet av en nihalet demonrev. Demonreven drepte mange av landsbyens borgere og gjorde stor skade. Byens top-ninja, den fjerde hokage*, bekjempet reven ved ofre sitt eget liv for å forsegle dens sjel i et nyfødt guttebarn, Naruto. Guttebarnet vokste opp og ble forhatt og utstøtt av landbyens borgere, uten å forstå hvorfor. Den nå tolvårige Naruto er en foreldreløs villstyring. Han bærer på et monster han selv ikke vet om, som gir ham krefter han ikke helt er klar over og må stadig sette livet på spill. Naruto er en hyperaktiv enstøing som stadig bruker alle evnene sine til å finne på nye rampestreker, for å bli lagt merke til. Egentlig er han trist og enslig som enhver enstøing. Nå er gutten en nylig uteksaminert juniorninja som er klar for å vise seg frem og opnå sin drøm om å bli hokage *hokage = top-ninja i Konoha. Endret 25. april 2007 av krigsnaut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå