Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lasik laser øye operasjon?

Melisma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Jeg har ikke egen erfaring fra dette, men det finnes utallige sider på nettet som forteller om farene ved nettopp lasik.

Søk selv på google: "Dangers of LASIK"

Du bør ikke operere før du er over 25 år - slik at synet har stabilisert seg (hodet sluttet å vokse).

Jeg ville uansett bedt deg vurdert operasjonen på nytt da vi ikke vet langtidsvirkningen. Enkelte pasienter må leve med så tørre øyne at de må ta øyedråper flere ganger daglig - resten av livet. Enkelte blir så blinde at de aldri får synet igjen.

Dessuten koster det endel penger, og må gjentas sannsynlighvis hvert tiende år.

Operasjonen vil ikke gi deg perfekt syn, du må sannsynligvis ha lesebriller for å lese blader/bøker/se på datamaskinen.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke egen erfaring fra dette, men det finnes utallige sider på nettet som forteller om farene ved nettopp lasik.

Søk selv på google: "Dangers of LASIK"

Du bør ikke operere før du er over 25 år - slik at synet har stabilisert seg (hodet sluttet å vokse).

Jeg ville uansett bedt deg vurdert operasjonen på nytt da vi ikke vet langtidsvirkningen. Enkelte pasienter må leve med så tørre øyne at de må ta øyedråper flere ganger daglig - resten av livet. Enkelte blir så blinde at de aldri får synet igjen.

Dessuten koster det endel penger, og må gjentas sannsynlighvis hvert tiende år.

Operasjonen vil ikke gi deg perfekt syn, du må sannsynligvis ha lesebriller for å lese blader/bøker/se på datamaskinen.

8359465[/snapback]

Ja, jeg får søke litt rundt på nettet og se litt. Er bare lei av å bruke linser.. også reklamerer de jo overalt om dette her og hvor bra det skal være.. er veldig fristende,men ikke hvis det er en stor risiko for å bli blind eller få andre varige skader.. skulle ønske man bare kunne gått i butikken og kjøpt seg nye øyne hehe :p:D

Lenke til kommentar

Jeg er 27 år og synet mitt er fremdeles ikke stabilt.

Jeg har ca minus 7 på begge øynene, men kommer aldri til å ta en laseroperasjon på øynene. For det første så har man ingen garanti for at synet vil bli 100% etter operasjonen, slik at man fortsatt må bruke linser/briller for å korrigere synet. Dog ikke i så stor grad som før operasjonen, men for meg blir store deler av poenget borte da.

Man kan faktisk bli blind om de gjør feil under operasjonen. De bruker faktisk en laserbrenner på hornhinnene, og en lite promillemilimeters feilskjær holder lenge.

Vi vet heller ikke langtidsvirkningene av dette. Det er nok en grunn til at f.eks. de fleste optikere holder seg til gode, gamle briller...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Enkelte blir så blinde at de aldri får synet igjen

8359465[/snapback]

Har du noe som kan støtte denne påstanden?

8362393[/snapback]

Gjorde en del research for noen år tilbake, men du finner støtte ved å søke på nett etter frasen jeg skrev i tidligere post.

Sol79 påpeker en umiddelbar fare, men ikke undervurder ettervirkninger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei! Jeg fikk utørt lasik-operasjon mandag denne uken - i Istanbul. Der er de blant de beste i verden, med topp utstyr og prisen blir under det halve, reisen inkludert. Jeg opplevde bilturen til og fra flyplassen som en mye større risiko enn operasjonen. Se denne nettsiden: http://www.eyestar.us/eyestarus/eng/?gclid...CFQnklAodDH0cAw

Jeg er meget godt fornøyd, både med mottakelsen på flyplassen, oppholden og behandlingen.

8431937[/snapback]

Det var veldig hyggelig å høre. Hvilken avdeling var du på? Jeg har selv tatt operasjon der for et år sida, på Dunya Goz avd. Atakoy, og er veldig fornøyd med behandling og oppfølging. Jeg tok da litt avansert teknikk kalt Intra-Lasik, litt annen metode enn vanlig lasik.

Til trådstarter: Anbefaler at du tar en tittt på hjemmesida deres, mye nyttig info der.

http://www.worldeyecenters.com/

Når det gjelder risiko og bivirkninger, så vil det alltid være en risk uansett hva man gjør i livet. F.eks man kan velge å ikke kjøre bil, men de fleste tenker ikke på handlingen, heller effekten, hvis det gjør alt lettere. Jeg er 22 nå og begynte å bruke briller på ungdomsskolen og linser på videregående og syns det er en lettelse for meg nå å slippe å drive med briller og linser hver morgen og kveld.

Anbefaler at du tenker på saken og tar en prat med din lokale optiker. Valget er ditt uansett.

Endret av myst84
Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Jeg er 27 år og synet mitt er fremdeles ikke stabilt.

Jeg har ca minus 7 på begge øynene, men kommer aldri til å ta en laseroperasjon på øynene. For det første så har man ingen garanti for at synet vil bli 100% etter operasjonen, slik at man fortsatt må bruke linser/briller for å korrigere synet. Dog ikke i så stor grad som før operasjonen, men for meg blir store deler av poenget borte da.

Man kan faktisk bli blind om de gjør feil under operasjonen. De bruker faktisk en laserbrenner på hornhinnene, og en lite promillemilimeters feilskjær holder lenge.

Vi vet heller ikke langtidsvirkningene av dette. Det er nok en grunn til at f.eks. de fleste optikere holder seg til gode, gamle briller...

8362464[/snapback]

Synes nesten du skremmer folk fra å ta valg basert på det vi kaller fakta. Greit at du selv er redd men risikoen er ikke stor for at noe går galt.

De fleste optiker holder seg for god til dette av en enkelt grunn.... maskinen som gjør dette koster flesk. Over 10 mill har jeg hørt, kanskje over 20.

Synes dette burde vært like naturlig som tannregulering og det burde selvfølgelig vært gratis. Det blir det nok til slutt.... :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Vi minner på denne atter en gang

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg er ganske nærsynt av meg, og funderer på om jeg skal ta en sånn laser operasjon. Er det noen som har erfaring fra dette? :cool:

Jeg gikk fra -9 og -7.5 til perfekt syn sommeren 2001. Da var jeg 25, og synet hadde vært stabilt i 2-3 år.

Jeg googlet rundt og fant en erfaren kirurg (Willy Pettersen hos Argus. Det finnes garantert flere flinke folk). Først fikk jeg en time der han undersøkte øynene mine og spurte endel kontrollspørsmål. Jeg hadde lettere flares rundt lyskilder i mørket før operasjonen, og ble advart om at dette kunne bli noe verre. Det ble det også. Jeg ser også litt dårligere i mørket enn før operasjonen.

Ellers ser jeg fortsatt fordømt godt.

Selve operasjonen går ganske kjapt og er ubehagelig og litt trippy og det lukter litt vondt når de bruker laseren.

Jeg ville aldri i livet ha latt en fersk kirurg få lov til å åpne øyet mitt og svi det med laser.

Vær også obs på at du vil få badeforbud i noen uker - så å ta inngrepet midt på sommeren var ikke noe sjakktrekk. :ermm:

Lenke til kommentar

Både mamma og pappa har tatt denne operasjonen. Mener å huske mamma hadde -3,75 og rundt der på begge øynene, mens pappa hadde -6 eller -7. Begge to brukte linser/briller på heltid før operasjonen, og nå har begge to perfekt syn. Det er snart tre år siden operasjonene, og ingen av dem sliter med tørre øyne eller andre ettervirkninger.

Nå husker jeg dessverre ikke hvor de tok operasjonene da, men det har i alle fall gått bra for dem begge (og alle andre jeg kjenner som har gjort det samme)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er selv overlangsynt på begge øynene og vurderer laseroperasjon tror risken er verdt å ta siden synet mitt er blitt et større og større hinder for meg, men det er en vurdering du må ta selv. Alle kan si hva de mener om det, men du må tenke om synet plager deg nok til å ta risken(selv om den er liten) og konsekvensene av det. les litt på internett og spør øyelegen om hva han/hum mener og se deretter.

Lenke til kommentar

Det er ikke sant at man kan få perfekt syn av laseroperasjon. Laseroperasjon blir som å svi på en brille, og selv om man har riktige briller vil man ikke se like godt som med perfekt syn uten.

La oss si at Per er 25 år og har -4 på begge øynene. Etter operasjonen testes han til -0.5. Legene sier at det vil gå seg til, men snart han -1. Han får da en gratis etterjustering, og blir fornøyd, fordi han nå har "perfekt" syn.

Men synet er ikke like bra som et naturlig perfekt syn fordi det brytes unødvendig mye. Imidlertid er det så bra at Per er storfornøyd (bortsett fra at han har tørre øyne (1))

Men når Per blir 40 merker han at skriften nær ham begynner å bli uklar. Dette er fordi linsen har en tendens til å stivne når man blir eldre, og man klarer derfor ikke å fokusere nært. Hvis Per hadde hadde hatt vanlige briller kunne han nå tatt dem av seg for å se klart på nært hold, og tatt dem på seg igjen for å se klart på langt hold. Isteden må han ha lesebriller som er 4 dioptere sterkere enn han ellers ville trengt, for å kompensere for at han har svidd på seg avstandsbriller. I tillegg er det sannsynlig at Per også vil trenge avstandsbriller (men ikke så sterke som -4), da det er sannsynlig at synet har endret seg noe på 15 år, selv om det var stabilt da han tok operasjonen. (Det er ikke sånn at en gang stabilt = alltid stabilt).

(1) Alle får tørrere øyne etter laseroperasjon fordi enkelte nerver i hornhinna kuttes over. Om øynene blir så tørre at det blir plagsomt kommer an på hvor tørre øynene er i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg tok ASA overflatebehandlig 04.08.2011 i år ved Synslaser i Trondheim. Betalte kr.28 000. Hadde -5 på venstre øye og -3.5 og 1.5 i skjev horninne på høyre øye. Øyelegen anbefalte ASA fremfor LASIK da jeg har både tynne hornhinner og store pupiller.

Det har nå gått 3 måneder siden operasjonen og fremdeles er lese/data synet dårlig.

Det er mye dårligere en det var med briller før. Jeg bruker for tiden +1 lesebriller

på jobb. Dette hjelper da tekst på skjermen kommer nærmere.

Distanse og kjøre synet er ok. I korte perioder (10-15 sekunder) etter at jeg drypper øynene

med oxyal øyedråper får jeg meget skarpt og god syn. Desverre går effekten av dråpene over

etter 10-15 sekunder og lese synet blir dårlig og uklart igjen.

Øyelegen sa det er viktig å få rikelig med rem søvn for at tilhelningsprosessen skal gå fortere. ASA pasienter må gå med solbriller i 1år etter operasjonen på dager med sol da den

ytterste delen av hornhinnen som beskytter mot UV stråler er brennt bort. Det tar ca

1 år før et nytt lag er grodd. Man må også regne med å få tørre øyne i lang tid etter

behandlingen. Det tar rundt 2 år før kanalene som styrer veskeproduksjon til hornhinnen har grodd fullstendig.

Hvis hornhinnen har normal tykkelse vil jeg anbefale LASIK fremfor ASA overflatebehandling.

Det tar mye, mye, mye lenger tid før synet blir "bra" med overflatebehandling.

Jeg har snakket med kolleger som har fått godt syn dagen etter LASIK behandling.

Ved ASA derimot kan du regne med kraftig lysskyhet, svie, tåreproduksjon og sykemelding i minst en uke etter behandlingen, og mange måneder før synet blir fokusert og skarpt.

Endret av christdi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...