Gå til innhold

Zen vs vanlig Jukebox 3

Anbefalte innlegg

Sikler litt etter en av disse spillerne. iPod er altfor dyr og jeg har ikke firewire uansett. De som kjenner begge, hvilken er mest å anbefale? Jeg kjenner vel de fleste funksjonene men har har noen spørsmål.

Jukebox 3 er endel billigere nå (rundt 2600 mot 3200) så det går mot den, men størrelsen på Zen er jo veldig fristende.

Jeg lurte litt på navigasjen av menyer osv. Leser at et scrollhjul er sentralt her, og det virker bra. Vanligvis sorterer jeg etter filnavn eller dato (pussig nok synes jeg det er greit å finne sanger etter når jeg fikk dem fra). Datosortering går vel ikke her. Men er det eller enkelt å bla seg gjennom store foldere? Pga. at ikke alle filene har "korrekt" filnavnsformat bruker jeg også søkefunksjonen til tider, og noe sånt går jo heller ikke her. (Hmm begynner å kjenne sterkt at det er på tide å få orden i mp3-samlingen, men det er et digert prosjekt...)

Hra disse spillerne gode synkronikasjonsmuligheter? Det vil si, jeg endrer jo stadig innholdet i en mappe på harddisken, er det sånn at hvis man overfører den samme mappa to ganger så overføres bare de sangene som har blitt lagt i mappa siden sist?

Noe annet jeg lurte på er om det ved hjelp av firmware-oppdateringer vil være mulig å få støtte for andre filtyper i fremtiden. Jeg klarer meg helt fint med mp3, men bare i tilfelle altså...

Er spillerne ellers robuste- ikke driver jeg ekstremsport men når man transporterer sånne små enheter i bager osv må man jo regne med litt runddans.

Ser at Zen generelt får litt lavere karakterer, noe som sikkert skyldes "nedtrimmingen" av funksjoner som kanskje ikke alle har bruk for.

Jeg er klar over at Zen ikke støtter opptak. Og fjernkontroll er bare med Jukebox 3 hvis jeg forstår det rett. Men er det også sånn at Zen ikke har lydutgang sånn at den kan kobles direkte til stereoen? I såfall er jo det en klar ulempe.

[ Denne Melding var redigert av: NuB på 2002-12-18 12:16 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Jukebox 3 er endel billigere nå (rundt 2600 mot 3200) så det går mot den, men størrelsen på Zen er jo veldig fristende.

Vel, jeg kjøpte meg for en måneds tid siden selv en vanlig Jukebox 3 og er svært fornøyd med denne. Størrelsen er på linje med en vanlig discman, om enn noe tykkere...

Quote:

Jeg lurte litt på navigasjen av menyer osv. Leser at et scrollhjul er sentralt her, og det virker bra. Vanligvis sorterer jeg etter filnavn eller dato (pussig nok synes jeg det er greit å finne sanger etter når jeg fikk dem fra). Datosortering går vel ikke her. Men er det eller enkelt å bla seg gjennom store foldere? Pga. at ikke alle filene har "korrekt" filnavnsformat bruker jeg også søkefunksjonen til tider, og noe sånt går jo heller ikke her. (Hmm begynner å kjenne sterkt at det er på tide å få orden i mp3-samlingen, men det er et digert prosjekt...)

Alle filer blir lagt direkte inn på harddisken, uten noen mappestruktur, og all navigasjon blir gjort via id3 tags filene har. Da kan en sortere etter tracks, artist, album, genre, lage egne playlists etc, etc. Dersom du finner ut at du vil få orden på mp3 samlingen din, kan jeg anbefale Tag&Rename som er ett meget bra verktøy for "masse-editering" av mp3 tags. Søk på google etter Tag&Rename så finner du det nok. Det koster dog ett par kroner å registrere, men er vel verdt det.

Quote:

Hra disse spillerne gode synkronikasjonsmuligheter? Det vil si, jeg endrer jo stadig innholdet i en mappe på harddisken, er det sånn at hvis man overfører den samme mappa to ganger så overføres bare de sangene som har blitt lagt i mappa siden sist?

Ja, den holder styr på hvilke sanger den allerede har, og disse vil da enten overskrives eller bare ignoreres. Uansett hva den gjør, vil du ikke ha problemer med duplikater av sanger. Husk, den bruker _ikke_ ett mappesystem, men baserer seg helt og holdent på id3 tags, noe som er helt greit synes jeg. Det er en grunn til at id3 tags ble laget, og det er for at de skal brukes.

Quote:

Noe annet jeg lurte på er om det ved hjelp av firmware-oppdateringer vil være mulig å få støtte for andre filtyper i fremtiden. Jeg klarer meg helt fint med mp3, men bare i tilfelle altså...

I teorien skal dette være fullt mulig, og noen folk skal nå visst nok ha klart å dekode ogg filer på en Jukebox 1 CPU, så om Creative vil, skal dette være fullt mulig vha en firmware oppdatering. Merk deg, om de vil...

Quote:

Er spillerne ellers robuste- ikke driver jeg ekstremsport men når man transporterer sånne små enheter i bager osv må man jo regne med litt runddans.

Den har 16 MB minne, altså laster den hele sangen inn i minnet (så fremt sangen ikke er større selvsagt), og en vil derfor ikke ha noen problemer med skipping i sanger. Har selv jogget med spilleren uten problemer. Men, det er en harddisk som er i den, og disse bør ikke utsettes for direkte støt, så vær forsiktig med å miste den i bakken etc. (Sier seg vel nesten selv :smile: )

Quote:

Ser at Zen generelt får litt lavere karakterer, noe som sikkert skyldes "nedtrimmingen" av funksjoner som kanskje ikke alle har bruk for.

Jeg er klar over at Zen ikke støtter opptak. Og fjernkontroll er bare med Jukebox 3 hvis jeg forstår det rett. Men er det også sånn at Zen ikke har lydutgang sånn at den kan kobles direkte til stereoen? I såfall er jo det en klar ulempe.

Fjernkontrollen til Jukebox 3 er svært hendig og ha, da en kan ha spilleren i sekken/jakken etc. på bussen og bare la mottakeren stikke opp mot en liten åpning i sekken/jakken eller hvor du nå har den, så retter du fjernkontrollen mot åpningen og skifter sang etc. Selvsagt ikke ett must, men kjekk å ha.

Direkte opptak til MP3 er også meget kjekt å ha. Dersom du f.eks er hos en kamerat og han nettopp har kjøpt seg en CD du synes hørtes bra ut, men du vil høre litt mer på den før du eventuelt vurderer å kjøpe den. (Han vil selvsagt ikke låne den ut enda). Da kobler du mp3 spilleren til CD-spilleren eller anlegget hans, velger kvalitet på mp3'ene, og velger record. Vips, så har du CD'en hans innpå, og kan høre den på vei hjem, til platebutikken etc.

Når det gjelder lydutgang på Zen, vil jeg nesten tro at den har en vanlig lydutgang også, selv om den skal være en ultraportabel versjon av Jukebox 3. En går jo ikke rundt med den hele tiden... Fant ikke noe i farten på sidene til Creative, men se litt rundt på http://www.nomadworld.com eller http://europe.creative.com om du finner info om det. Eventuelt kan du registrere deg i forumet på sistnevnte link og spørre der.

Oppsummert: Er du ikke så kresen på størrelsen, og kun trenger en liten og lett mp3 spiller uten alt for mye funksjonalitet, er Zen valget. Vil du derimot opptaksfunksjon og fjernkontroll på bekostning av litt mere tyngde og plass, velg Jukebox 3.

Lykke til med valget :smile:

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Hmm, trodde mappestrukturen ble beholdt på spilleren. Jeg er bare vant til å navigere i mappestruktur så det blir nok litt uvant... 20GB musikk i én stor "mappe"...høres litt rotete ut.

Her skal det grubles...

Lenke til kommentar

Jeg trodde også det, men du har ikke det problemet. Du ser kun artister, album, genrer og navn på sangene. Hvordan filene ligger på jukebox'en er jo helt uvesentlig. Men id3 tags er viktig å vedlikeholde om du skal bruke Jukebox 3 eller Zen. Du kan også lett søke etter artist, genre, sang osv, så navigeringen går faktisk lekende lett.

Lenke til kommentar
Jeg trodde også det, men du har ikke det problemet. Du ser kun artister, album, genrer og navn på sangene. Hvordan filene ligger på jukebox'en er jo helt uvesentlig. Men id3 tags er viktig å vedlikeholde om du skal bruke Jukebox 3 eller Zen. Du kan også lett søke etter artist, genre, sang osv, så navigeringen går faktisk lekende lett.

Vel, faktis er filstrukturen ganske vesentlig for endel...blant andre meg. Mappestrukturen på min harddisk og hvordan sangene ligger der gjør det lettere for meg å navigere. Jeg vet (sånn omtrent hvertfall) hva som ligger hvor. Trestrukturen hjelper meg til å lage et mentaalt bilde av hvor tingene ligger. Nå skal det sies at det kunne vært gjort mer effektivt hvis man hadde hatt et slags system der jeg selv bestemte hva som skulle ligge i id-tagene- og at man kunne søke på sanger etter flere kriterier enn sjanger, album, artist og låt. Id-tags bruker jeg ikke i det hele tatt, så der har man jo en jobb foran seg. Måten taggene er gjort på er helt vilkårlig, og 4000 sanger er gruppert etter noe sånt som 1000 ulike sjangre.... Det beste hadde vært om det hadde vært et program som kunne gå gjennom hele samlingen og tagge de etter et konsistent system (gjerne systemet allmusic benytter seg av, men det går jo ikke....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...