Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Roser livnært av annen plante.

Anbefalte innlegg

Såg et program for noen år siden om en som klippet stilken på rosene og monterte dem med string i et hakk han hadde laget på en lang brun plante(stilk).

Noen som vet noe om dette, tror programmet var norge rundt på NRK.

rosene skulle vist også leve videre p.g.a de fikk næring fra den brune planten...

Er også intresert i andre finulige planter hvis dere har tips:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo helt vanlig. Kalles poding. De fleste..eeeh...står stille i hodet mitt...rosene (ehm, snakker en type rose nå) i Norge er podet på denne måten (eller faktisk på en annen måte, øyepoding tror jeg de bruker). Det gjøres fordi roten til planten ellers har en for dårlig herdighet til vårt klima.

Du kan også pode forskjellige epletrær sammen (så du får forskjellige typer epler på samme tre), eple og pære tror jeg også skulle gå. Diverse pil'er er også vanlig å pode, hengepil for eksempel.

Finnes flere måter å gjøre dette på (kommer an på planten hvilken type du bruker). Siden jeg er en lat jævel (og ikke husker så godt i dag...faen for en stressende dag) fant jeg dette til deg om de forskjellige metodene:

"Ved kopulasjon (l. copula - bånd, fusjon) lages et skråsnitt i enden av en fjorårskvist som er lagret kaldt. Skråsnittet settes sammen med et skråsnitt fra en grunnstamme. Snittene bindes fast med hverandre med bast, hyssing, polyetylentape e.l. og dekkes med podevoks.

Ved flisokulasjon (l. oculus - øye; flispoding, skjoldpoding, eng. chip budding) skjæres det et snitt på skrå nedover ca. 3mm dypt inn i grunnstammen eller greina det skal podes på. Ca. 3,5 cm over dette snittet skjæres det av en liten skalk ned mot skråsnittet. Det skjæres av en knopp fra podekvisten som sitter på litt av greina slik at det danner en liten flis som kan settes ned i hakket på grunnstammen slik at snittflaten mellom flisa og grunnstammen/greina kommer i konstakt med hverandre. Flisa festes med polyetylentape og podevoks.

Barkpoding gjøres om våren når barken løsner fra veden i kambiet. En grein eller grunnstamme kappes tvers av og det lages et langsgående snitt i barken. I enden av podekvisten lages det et langt skråsnitt som skyves inn i den oppsplittede barken. Podekvisten bindes fast og snittflatene dekkes med podevoks. Eple og pære er de sortene som er enkelst og pode. Mange eplesorter kan podes på samme tre. "

Når det er sagt så vet jeg ikke hva programmet het.

(rotete innlegg represent)

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...