plankeby Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Artikkel i Fredrikstad blad 11. april 2007: http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AI...36/1002/AKTUELT Kopiert tekst fra artikkelen: IT-sjef dømt for å utnytte evnesvak 250.000,- for å oppgradere én pc For å foreta helt ordinære oppgraderinger av pc-en til en tilbakestående Fredrikstad-mann, krevde IT-sjefen (42) i et internasjonalt selskap flere hundre tusen kroner. Av Jon Jacobsen jon. jacobsen[AT]f-b.no Gjennom seks år betalte den evnesvake og dataukyndige mannen ut gjentatte oppgraderingshonorarer i tusenkronersklassen. Selv mener han at det kan dreie seg om så mye som 350.000 kroner. Aktor IT-sjefen slapp noe billigere enn straffepåstanden fra aktor Arild Eikaas (bildet), som lød på seks måneders fengsel og erstatning til offeret på 350.000 kroner. Arkivfoto: Geir A. Carlsson I fengsel Nå er "pc-doktoren" funnet skyldig i grovt bedrageri og dømt til 120 dagers fengsel. Halve straffens lengde er gjort betinget. Dessuten må han betale tilbake en kvart million kroner til offeret. 42-åringen har selv bekreftet i politiavhør at han er ansatt som IT-sjef i stort, internasjonalt selskap. Denne tittelen står han også oppført med på selskapets egne nettsider. Under rettssaken dukket han aldri opp for å forklare seg. Men etter å ha hørt forklaringen fra offeret og tre andre vitner i saken, har retten funnet det utvilsomt at IT-sjefen grovt har utnyttet en evnesvak person. Måtte låne Den langvarige bedragerihistorien startet da Fredrikstad-mannen i 2000 bestemte seg for å gå til anskaffelse av sin første pc. Han kontaktet da IT-sjefen – som han hadde kjent fra 11 år tilbake – for å få hjelp. Etter innkjøpet skal IT-sjefen ha tilbudt seg å holde maskinen i tipp, topp stand med alle nødvendige oppgraderinger. For dette mottok han stadig større kontantbeløp. Ved en anledning måtte offeret ta opp et lån på 29.000 kroner for å få gjort opp for seg. –Står ikke i stil Fredrikstad tingrett mener honorarene på ingen måte står i stil med jobben som er utført. "Retten betviler ikke at tiltalte har hjulpet fornærmede med hans pc, men det dreier seg om en høyst ordinær hjemme-pc med høyst ordinær programvare", heter det i dommen. IT-sjefen har i et tidligere politiavhør hevdet at det var Fredrikstad-mannen som insisterte på å betale ham så mye. Hadde med balltre Offeret hadde imidlertid en helt annen historie å fortelle. –Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle si noe til mine foreldre, aviser eller politiet – og at han hadde utplassert personer som kunne "ta" foreldrene mine og en venn av meg. En gang kom han også hjem til meg med et balltre, forklarte han fra vitneboksen. Retten mener det er umulig å få verifisert nøyaktig hvor mye IT-sjefen har mottatt, men mener det minst må dreie seg om 250.000 kroner. Dette beløpet er han nå dømt til å tilbakebetale i løpet av 14 dager. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Dette er jo helt sinnsykt! At ikke personen som skulle ha pc'en oppgradert ikke fattet mistanke om at noe var galt før! Endret 12. april 2007 av DemoniZer Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Dette er jo helt sinnsykt! At ikke personen som skulle ha pc'en oppgradert ikke fattet mistanke om at note var galt før! 8358467[/snapback] han var tilbakestående.. Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Dette beløpet er han nå dømt til å tilbakebetale i løpet av 14 dager. 8358424[/snapback] Noen som kan si meg hvordan man får til noe slikt? Mest sannsynlig har han mistet jobben, er ikke kredittverdig hos bankene lenger mtp. han er dømt for bedrageri og kontoene hans er vel flisespikket av snuten. Er det bare stortjuveri han kan ty med for å komme med en kvart mill. om 14 dager? Lenke til kommentar
JimL Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Han får selge den fine bilen sin eller leiligheta/huset. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Dette er jo helt sinnsykt! At ikke personen som skulle ha pc'en oppgradert ikke fattet mistanke om at note var galt før! 8358467[/snapback] han var tilbakestående.. 8358541[/snapback] Står det i artikkelen? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 IT-sjef dømt for å utnytte evnesvak ...er overskriften til artikkelen. Det er da rimelig å tro at det er synonymt med at han var tilbakestående på et vis. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Rimelig sjokkerende hva folk får seg til å gjøre, flott at han ble tatt og dømt! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Noen poster forårsaket en off topic krangel og er slettet. Geir Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 IT-sjef dømt for å utnytte evnesvak ...er overskriften til artikkelen. Det er da rimelig å tro at det er synonymt med at han var tilbakestående på et vis. 8365689[/snapback] Selvfølgelig, overså dette. Takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå