Kvikksølv Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) 1Jeg har trent på treningsstudio nå i 3 mnd. Jeg ser at noen tar nedtrekk "foran ryggen" og ikke bak. http://www.coopersguns.com/videos/exercise.../lat-pull-down/ På instruksjonene på nedtrekk-apparatet på mitt treningsstudio er det hinvist at man skal ha den bak. Hva er forskjellen? Hva er "best"? Vil ha synelige muskler. 2 Noe jeg også lurer på er om det er nødvendig å ta brystpress,benkpress og triceps-trekk( er ikke sikker på hva denne øvelsen heter). http://www.home.no/godform/bilderform/overlser/tricabel.jpg Benkpress trener vel både bryst, og triceps ( og sikkert noe annet også) som brystpress og tricepstrekk gjør. Vil helst unngå å ta så mange øvelser. Det tar mye lengre tid. 3 Hvis jeg tar Roing og Nedtrekk, trenger jeg da å trene biceps med vekter? Endret 11. april 2007 av thanat0s Lenke til kommentar
DNA Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 1. Hvis du tar nedtrekk bak har du mere skadefaktor og det er også sagt at bakside skulder også blir litt brukt i øvelsen. Gjør det forand! 2. Kommer helt ann på hva som er målet ditt. Å ta noen øvelser er ikke waste. Helst 1-2 øvelser pr. muskelgruppe. Benkpress = Forside skulder, bryst og triceps. 3. Du trener biceps inderekte i roing og nedtrekk, men øvelsen er hovedsakelig for rygg. Så er lurt å legge til en øvelse som er bare for biceps. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Jeg mener at så lenge man også kjører smalt nedtrekk (foran) så bør man ta bak. Øvelsen, utført korrekt, er ikke spesielt belastende i seg selv men er langt fra naturlig - men samtidig får man en annen targeting. Når det gjelder biceps er det hipp som happ - du kan med fordel legge inn noen øvelser da du på en måte allerede er varmet opp men er absolutt ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Kvikksølv Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 men til et annet spm. jeg glemte. Jeg er nå 16 år, og har trent sidnen januar. Jeg er tynn, er ca 184 og veier 60-63 kg. I gymmtimen lærte vi at i puberteten kommer man til et "punkt" hvor man får mye mer muskler. Merker man godt til dette? Jeg syns jeg er så skinny og svak. Har så lite bred rygg som det nesten går ann å få. og bryst er likedann. Så derfor begynte jeg å trene Lenke til kommentar
DNA Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Man utvikler seg i puberteten så ja. Men spis mye og riktig mat og tren intensivt så vil du gå opp i muskelmasse, kan ikke bli stor uten å spise mye Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Det den norske læreboken prøver å refferere til er nok økt hormonproduksjon som vil hjelpe på anabole prosseser. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Skulle ønske jeg hadde kunnet ha en tenårings hormonelle nivåer en stund lengre, hadde vært digg med tanke på treninga. Lenke til kommentar
Kvikksølv Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 er alle andre enn DNA også enig at jeg bør ta nedtrekk foran? er det det man får mest rygg av? ( ikke ta det personlig DNA, trenger bare litt flere kilder ) Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Like fint å ta det foran, kan være sparende for skulderleddet. Dette har vært oppe flere ganger og enten sier folk "hipp som happ" eller så sier folk "foran"; har enda ikke hørt et argument for å ta det bak (unntatt remerser oppi her faktisk). De fleste instruksjonsvideoer bruker foran-varianten. Lenke til kommentar
Kvikksølv Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 ikke instruksjonen på treningsstuidoet jeg trener på Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Har inntrykk av at det fra de fleste eldre instruksjoner er vist nedtrekk bak nakken, mens flere har gått over til foran senere. Jeg hadde vel ei gymbok hvor det ble vist nedtrekk bak nakken i sin tid f.eks. Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Sakser fra Treningsforum: (Link) Nedtrekk bak nakken hadde ikke like bra resultater som nedtrekk foran. Den virket også inn på skulderne på en måte som kan lede til skader. De ulike øvelsene virket inn forskjellige deler av ryggen så selv om alle ikke er like effektive for latsen så tar de på andre deler av ryggen, skuldre og burde dermed være en del av et ryggtreningsprogram. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) 1. Du bør ta den foran, da det ikke belaster ryggen så mye. 2. Kommer litt ann på om du har tre/fire osv. splitt, eller om du har tre dager med helkroppsprogram. Har du splitt bør du ha 2-4 øvelser på bryst, 2 på triceps osv. Selv om de er støttemuskler i f.eks. benkpress. Hvis du har heldagsprogram er det vel best å ta 1-2 øvelser per muskelgruppe, kan skjønne at du ikke har tid til 2, men du bør ihvertfall ta en for hver. En for bryst, en for triceps osv. Kanskje to for de største muskelgruppene hvis du har tid. 3. Ja, som sagt, uansett om musklene er støttemuskler i andre øvelser bør du ta en for hver muskelgruppe (eller flere). men til et annet spm. jeg glemte. Jeg er nå 16 år, og har trent sidnen januar. Jeg er tynn, er ca 184 og veier 60-63 kg. I gymmtimen lærte vi at i puberteten kommer man til et "punkt" hvor man får mye mer muskler. Merker man godt til dette? Jeg syns jeg er så skinny og svak. Har så lite bred rygg som det nesten går ann å få. og bryst er likedann. Så derfor begynte jeg å trene Ja, du blir mer bredskuldret og sterkere i puberteten. Men siden du er 16 år og 184, vil jeg tro at du allerede burde merket litt av det. For å bygge muskler er det viktig med mye mat, mye søvn og mye protein (vurdert shake?) Endret 12. april 2007 av -Sindre Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 er alle andre enn DNA også enig at jeg bør ta nedtrekk foran? er det det man får mest rygg av?( ikke ta det personlig DNA, trenger bare litt flere kilder ) 8367533[/snapback] Jeg tar nedtrekk med stang foran. Nå har jeg en treningsveileder som sa at jeg burde gjøre dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå