Mikr89 Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Hei. Vil overklokke cpu og ram,men har aldri gjort det før,så jeg lurte på om dere som kan dette kunne forklart litt lett hvordan man gjør,evt hvor mye jeg kan overklokke i gangen på cpu og ram før jeg må boote maskina? Please svar noen? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Først les DENNE guiden og sett deg inn i hovedbegrepene i bios. Prøv å gjør deg litt kjent der først, og hva de forskjellige innstillingene gjør osv. I tillegg br du liste opp hardwaren din her slik at det blir enklere å hjelpe. Har du en dell pc eller slikt vil du ikke kunne klokke. Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg går nå ut i fra at du har satt deg litt inn i hva overklokking er og hvilke risiko som følger med, osv, osv, osv... Finn fram bruker manualen til ditt hovedkort! Dette vil være din bibel når du skal klokke via BIOS. Finn fram til seksjonen der det omtaler BIOS. Sørg for å oppdatere BIOS slik at den vil være i best mulig stand til å klokke med. Ikke alle BIOS har muligheten å klokke, noe som Brian_N over pekte ut. Når du har funnet fra til seksjonen med BIOS i manualen skal du lete etter 'Advanced Settings' eller lignende. Deretter må du finne de 3 magiske bokstavene FSB (Front Side Bus). Dette er hvor du klokker CPU. FSB er den hastigheten hele maskinen kjører på så hvis du øker FSB øker alt (inkludert RAM og Skjermkort). Er du så heldig at Multiplieren din ikke er låst kan du klokke CPU uten at det påvirker andre komponenter (mest sannsynlig er Multiplieren din låst så ikke bry deg mye med det). Når det gjelder RAM er dette betydelig vanskeligere. Jeg ville nok konsentrert meg om CPU og eventuelt skjerkort til å begynne med. Trenger du mer hjelp er det fint om du poster litt om hva slags komponenter du har og helst hvilken BIOS verson. Da vil det også være mulig å si hvor mye du kan forvente av oppsettet ditt. Til slutt må det legges til at kjøling har en enorm effekt på hvor langt du kan klokke. Skal du seriøst drive med overklokking er det greit å investere i litt heftig kjøling, slikt som bedre CPU kjøler enn det som er standard. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå