Gå til innhold

Smeltende skjerm på laptop?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg så at det var mange som hadde fått god hjelp her, så tenkte jeg skulle prøve.

I de siste dagene har skjermen på min dell inspiron 6000 blinket litt... Ikke mye, men bare så vidt at man legger merke til det. Litt som et lysstoffrør like før det går. I går skjedde derimot noe værre. Det høyre hjørnet av skjermen min ble gradvis sort og spredde seg sakte utover til det dekket en trekant på ca 5cm. Jeg kjente litt på plastrammen rundt skjerm og kjente at den var fryktelig varm, Vi snakker så varm at man brant seg med fingeren. Jeg regner med at det er en kortslutning eller noe på gang, fordi nå har det blitt en bitteliten bulk der det var så varmt!

Har noen vært borti noe slikt før?

Noen som vet hvordan det kan løses, hvor farlig det er, og evnt. hvor mye det koster og reparere det. Det er jo egentlig ikke så fryktelig irriterende, mest skummelt fordi jeg er redd for at hele greia kan ta fyr ;)

HJELP :)

Jeg venter på svar fra DELL kunderservice forresten.. men jeg regner med at det kan blir dyrt å fikse det der, så da er det sikkert billigere å gjøre det selv hvis det går ann..

Mvh,

Helene.post-127010-1176289966_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du lure på hva det er for noe, så er det lcd-væske som lekker ut av hjørnet der. Typisk garanti-sak, med mindre du har utsatt skjermen for mye stress i det hjørnet

8358026[/snapback]

Oi... Det hørtes fornuftig ut ja! Hvor farlig er det at jeg bruker pc'n når den er slik?

Er det alltid garanti i fem år?

Pc'n er fra 2005 :) Beklager at jeg glemte å skrive det.

Tusen takk for hjelpen så langt :)

Helene RT

Lenke til kommentar
Om du lure på hva det er for noe, så er det lcd-væske som lekker ut av hjørnet der. Typisk garanti-sak, med mindre du har utsatt skjermen for mye stress i det hjørnet

8358026[/snapback]

Oi... Det hørtes fornuftig ut ja! Hvor farlig er det at jeg bruker pc'n når den er slik?

Helene RT

8358173[/snapback]

Bare for å holde tunga rett i munnen:

Reklamasjonsrett er lovregulert, og innebærer at fabrikasjonsfeil og annet som ikke er forårsaket av feil eller unormal bruk skal repareres eller erstattes. Den gjelder for minst to år, men for varer som er forventet å vare vesentlig lenger enn to år er den fem. En laptop har fem års reklamasjonstid.

Garanti er en utvidelse av reklamasjonsretten fra produsenten. Denne må gå utover de lovpålagte rettighetene du har, f.eks ved lengre reklamasjonstid eller at feil som ikke skyldes fabrikasjon også rettes.

Siden laptopen din er fra 2005 er du godt innenfor reklamasjonsfristen, og såfremt det ikke kan påvises at du har vært uvøren med maskinen har du krav på å få reparert den kostnadsfritt. Såfremt det ikke er synlige skader utenpå maskinen er det greiest å si at den ikke har vært utsatt for noe.

Merk at kostnadsfritt betyr at Dell må dekke frakt både til og fra verksted, og/eller evt reparatører. De kan likevel kreve at du betaler innsendelsen slik at de kan fastslå at feilen ikke skyldes unormal bruk, men de må i såfall betale tilbake dette dersom det er en reklamasjonssak. Om de ber om noe slikt, sørg for å få skriftlig bekreftelse på at de skal betale dersom det er en reklamasjon.

Lenke til kommentar

8358026[/snapback]

Helene RT

8358173[/snapback]

Bare for å holde tunga rett i munnen:

Reklamasjonsrett er lovregulert, og innebærer at fabrikasjonsfeil og annet som ikke er forårsaket av feil eller unormal bruk skal repareres eller erstattes. Den gjelder for minst to år, men for varer som er forventet å vare vesentlig lenger enn to år er den fem. En laptop har fem års reklamasjonstid.

Garanti er en utvidelse av reklamasjonsretten fra produsenten. Denne må gå utover de lovpålagte rettighetene du har, f.eks ved lengre reklamasjonstid eller at feil som ikke skyldes fabrikasjon også rettes.

Siden laptopen din er fra 2005 er du godt innenfor reklamasjonsfristen, og såfremt det ikke kan påvises at du har vært uvøren med maskinen har du krav på å få reparert den kostnadsfritt. Såfremt det ikke er synlige skader utenpå maskinen er det greiest å si at den ikke har vært utsatt for noe.

Merk at kostnadsfritt betyr at Dell må dekke frakt både til og fra verksted, og/eller evt reparatører. De kan likevel kreve at du betaler innsendelsen slik at de kan fastslå at feilen ikke skyldes unormal bruk, men de må i såfall betale tilbake dette dersom det er en reklamasjonssak. Om de ber om noe slikt, sørg for å få skriftlig bekreftelse på at de skal betale dersom det er en reklamasjon.

8359108[/snapback]

Tusen takk for fyldig råd! Nå har skjermen sluknet helt i løpet av dagen, så håper jeg får svar fra DELL innen morgendagen :) Er veldig veldig avhengig av laptopen min til både studier og jobb! Er det noen som har erfaringer på om DELL kan være "vrange" ? Jeg har bare åpnet og lukket pc'n min på vanlig måte. Jeg har riktignok fraktet den litt rundt, men den har vært pakket pent inn. Nå har det jo riktignok blitt en bulk da like ved det hjørnet der den ble svart, men det er vel fordi den har smelta vil jeg tro... Får håpe de har forståelse for det. Bra jeg fikk tatt bilde av det og var så lur å legge det ut her, så jeg har det med videre :)

Nok babbel og takk!!

Frustrert hilsen,

Helene.

Lenke til kommentar

Dell bruker ikke være vrange på slike saker. Er pcen kjøpt privat eller via et firma?

Det er kun som privatkunde man kan hevde reklamasjonsretten. Er den kjøpt via firma så må man forholde seg til den serviceavtalen som er kjøpt med maskinen.

Endret av minitiss
Lenke til kommentar
Tusen takk for fyldig råd! Nå har skjermen sluknet helt i løpet av dagen, så håper jeg får svar fra DELL innen morgendagen :) Er veldig veldig avhengig av laptopen min til både studier og jobb! Er det noen som har erfaringer på om DELL kan være "vrange" ? Jeg har bare åpnet og lukket pc'n min på vanlig måte. Jeg har riktignok fraktet den litt rundt, men den har vært pakket pent inn. Nå har det jo riktignok blitt en bulk da like ved det hjørnet der den ble svart, men det er vel fordi den har smelta vil jeg tro... Får håpe de har forståelse for det. Bra jeg fikk tatt bilde av det og var så lur å legge det ut her, så jeg har det med videre :)

Nok babbel og takk!!

Frustrert hilsen,

Helene.

8359847[/snapback]

Hyggelig å kunne være til hjelp.

Den bulken skal nok ikke skape noen problemer, det er ganske lett å se forskjell på plast som smelter/"etses" og plast som har slagskader.

Utfra det du sier her så skal dette være en klar reklamasjonssak, så sørg for at frakt ol. går for Dells regning.

Det eneste jeg kommer på som kan være en liten issue er at det kan ta litt tid før de reparerer eller erstatter laptopen din, loven sier "rimelig tid" som tilsier ca en uke pluss frakttid. Dessuten bør du sjekke om du kan få tatt en backup at dokumenter ol (dersom du ikke har bedre vaner enn 90% av pc-brukerene...). Dette bør du få fikset privat om ikke Dell tilbyr seg å gjøre det gratis. I motsatt fall kan det bli en dyr fornøyelse.

Lenke til kommentar

Nok babbel og takk!!

Frustrert hilsen,

Helene.

8359847[/snapback]

Den bulken skal nok ikke skape noen problemer, det er ganske lett å se forskjell på plast som smelter/"etses" og plast som har slagskader.

Utfra det du sier her så skal dette være en klar reklamasjonssak, så sørg for at frakt ol. går for Dells regning.

Det eneste jeg kommer på som kan være en liten issue er at det kan ta litt tid før de reparerer eller erstatter laptopen din, loven sier "rimelig tid" som tilsier ca en uke pluss frakttid. Dessuten bør du sjekke om du kan få tatt en backup at dokumenter ol (dersom du ikke har bedre vaner enn 90% av pc-brukerene...). Dette bør du få fikset privat om ikke Dell tilbyr seg å gjøre det gratis. I motsatt fall kan det bli en dyr fornøyelse.

8362526[/snapback]

Godt å høre at dere tror det går bra med DELL og når det gjelder bulken. Jeg venter på e-post fra dem og tenkte jeg skulle ringe senere i dag hvis jeg ikke hører noe. Vi får håpe det ikke tar all verdens tid, for da blir det dårlige tider for en freelancer... Får se om jeg får sparket liv i den gamle pc'n min tror jeg... Den er brukt litt som dele-pc ;) Har heldigvis tatt back-up av alt med masteroppgaven min... Gjorde det med en gang den begynte å fuske. Ellers hadde det vært værst å miste e-posten min med alle adressene.. Jeg har nesten gjort det en gang før så får håpe jeg var så lur å ta back-up også utenfor selve pc'n ;) Jeg skal høre med gode pc-venner om det går ann å back-upe den og stå på krava når det gjelder kort repareringstid :)

Lenke til kommentar

Nok babbel og takk!!

Frustrert hilsen,

Helene.

8359847[/snapback]

8362526[/snapback]

Godt å høre at dere tror det går bra med DELL og når det gjelder bulken. Jeg venter på e-post fra dem og tenkte jeg skulle ringe senere i dag hvis jeg ikke hører noe. Vi får håpe det ikke tar all verdens tid, for da blir det dårlige tider for en freelancer... Får se om jeg får sparket liv i den gamle pc'n min tror jeg... Den er brukt litt som dele-pc ;) Har heldigvis tatt back-up av alt med masteroppgaven min... Gjorde det med en gang den begynte å fuske. Ellers hadde det vært værst å miste e-posten min med alle adressene.. Jeg har nesten gjort det en gang før så får håpe jeg var så lur å ta back-up også utenfor selve pc'n ;) Jeg skal høre med gode pc-venner om det går ann å back-upe den og stå på krava når det gjelder kort repareringstid :)

8365612[/snapback]

Du kan sikkert koble til "vanlig" skjerm og sikkerhetskopiere det du trenger!

Lenke til kommentar

Nok babbel og takk!!

Frustrert hilsen,

Helene.

8359847[/snapback]

8362526[/snapback]

8365612[/snapback]

Du kan sikkert koble til "vanlig" skjerm og sikkerhetskopiere det du trenger!

8365715[/snapback]

Ja, jeg har skjerm ut muligheter, men går det automatisk da? Må man ikke som regel stille inn og velge skjerm fra den vanlige skjermen da?:) Litt skeptisk til å skru den på igjen også. pc'n altså...

Jeg ringte kundeservice i går og fikk beskjed om å sende bilde av skaden.. og det har jeg gjort.. og så skulle de maile meg kanskje i går skrev de... Jeg får se ann litt utover dagen ellers får jeg ringe igjen tror jeg..

Lenke til kommentar
Ja, jeg har skjerm ut muligheter, men går det automatisk da? Må man ikke som regel stille inn og velge skjerm fra den vanlige skjermen da?:) Litt skeptisk til å skru den på igjen også. pc'n altså...

8365735[/snapback]

Pleier å være en hurtigtast, gjerne Fn-knappen+en knapp med en skjerm på, eller noe som kan minne om en skjerm. :p På en Toshiba som står her er det f.eks. F5-tasten.

Lenke til kommentar
Om du vil ha bildet ut på en ekstern dataskjerm så er hurtigtasten Fn+F8.

8368653[/snapback]

Takk takk :) Nå har alt ordnet seg :) Jeg bruker litt ekstern skjerm inntill videre og imorgen blir pc'n hentet på døra av posten og bragt til Dell. Der skal den få nytt hovedkort, usb-port, vifteannlegg og ikke minst skjerm Gratis!! :D

Dere hadde helt rett DELL-kundesupport var rett og slett en fryd :)

TAKK FOR HJELP OG TRØST :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...