Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Logon Script

Anbefalte innlegg

Noen som gidder å hjelpe meg med et enkelt logon-script?

Jeg har en Win2000-server og 98-klienter. Pålogging på domene og brukerkontoer er jeg ferdig med. Mangler bare et logonscript som gjør at brukere kobler seg automatisk opp mot deres private hjemmeområde på serveren.

tenke å lage scriptet i .bat

Greier ikke å få scriptet til å kjøre etter pålogging.

Hvis noen kunne scrive et enkelt script hadde det vært flott.

Servernavn er "Donald", mens bruker er f.eks. "Guffen"

MVH

Vegard M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, men du må ha %username% istedet for %user% (uten at jeg har testet det :smile: )

Du trenger heller ikke /y.

Du kan også sette på en "pause" (uten hermetegn) på slutten av scriptet for at logon vinduet skal holde seg der, så du ser hva som har skjedd...

Edit: Pause...

[ Denne Melding var redigert av: Instigator på 2002-12-18 11:26 ]

Lenke til kommentar

@echo off

net use P: serverusers%username%

exit

Lagre som feks. logon.bat i netlogon mappa på servern.

Regner med at du kjører active directory..

#1 Lag en mappe som du kaller "users" Som alle har full tilgang til (på sharing & NTFS Security)

#2 Lag en mappe under "users" mappa med bruker navnet feks. "anne" (altså: C:usersanne) Som kun brukeren anne har access til.

#3 Gå til Active Directory users & computers, velg properties på "anne" Gå til "profile" Skriv inn navnet på logon fila di feks. logon.bat

Da skal det funke.. :smile:

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Fikk scriptet til å kjøre, men nå dukket det opp et nytt problem.

Det er kommandoen

net use x: donaldusers%username% som ikke funker.

Får denne feilbeskjeden

"Feil 50: Du forsøkte en operasjon som ikke kan utføres fra maskinen din eller som ikke støttes av nettverket. Kontroller at du bruker riktig server for kommandoen eller oppgaven du vil ha utført. Kontakt systemansvarlig hvis du fortsatt har problemer."

Net use-kommandoen funker når jeg skriver

net use x: donaldusersguffen (guffen er username)

På forhånd takk

MVH

Vegard M.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-18 11:56, skrev El_Nino:

Det er kommandoen

Får denne feilbeskjeden

"Feil 50: Du forsøkte en operasjon som ikke kan utføres fra maskinen din eller som ikke støttes av nettverket. Kontroller at du bruker riktig server for kommandoen eller oppgaven du vil ha utført. Kontakt systemansvarlig hvis du fortsatt har problemer."

Net use-kommandoen funker når jeg skriver

net use x: donaldusersguffen (guffen er username)

Har du satt opp Terminal server? Send meg en privat melding så kan jeg sjekke om du har satt det opp riktig..

Lenke til kommentar

Quote:

Det er kommandoen

Win98 støtter ikke mapping av UNC-shares på 2dre nivå, dvs at du kan bruke servermappe men ikke servermappebruker1.

Det samme gjelder vel NT mener jeg. (Dette er altså ikke hva serveren har, men hva klienten som gjør mappingen har av OS...)

Det er da to ting du kan gjøre for at brukeren skal ha tilgang direkte fra en stasjon til en nettverksressurs (som H:)

1)Da må du i tilfelle share mappen bruker1 slik at det blir serverbruker1. Dette blir fort rotete hvis du har f.eks 50 brukere (50 "unødvendige" shares på serveren)

2) gjøre noe ala dette i logon-scriptet

NET USE x: servermappe

SUBST h: x:%username%

Da vil brukeren ha to stasjoner en x: som viser alle brukermappene (har du satt det opp riktig vil han allikevel ikke få tilgang til dette), og h: som går rett til hjemmeområdet...

-geir

Lenke til kommentar

"Net use x: /home" funker ikke.

Som det ble sagt tidligere ser det ut som Win98 ikke støtter share på f.eks. donaldusersguffen

Hvis jeg skriver donaldguffen funker det fint, men som sagt, det blir veldig rotete. Tenkte jeg kunne slippe å lage en fil til hver user, men ser ut til at jeg må gjøre det. "%username%" ser nemlig heller ikke ut til å fungere særlig bra.

Windows 98 er no dritt :smile:

Takk for hjelpa, folkens

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-18 21:02, skrev hwgeir:

Win98 støtter ikke mapping av UNC-shares på 2dre nivå, dvs at du kan bruke servermappe men ikke servermappebruker1.

Men El_Nino skrev jo

"Net use-kommandoen funker når jeg skriver net use x: donaldusersguffen (guffen er username)"

Så da virker det tydeligvis?

Kan hende win98 ikke støtter %username% variabelen. Prøv å skrive %username% i en command prompt og se hva som skjer El_Nino. Dette fikk jeg opp på en 2000 maskin: "'brukernavn' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file."

Quote:

Den 2002-12-19 08:28, skrev _Neon_:

....igjen bare bruk net use x: /home så løser det seg..

Ikke vits å lage teite logon scripts med subst osv.

Hva om du har 1000 brukere som _ikke_ har satt opp noe hjemmemappe i profilen?

Offtopic til hwgeir: Vet du om det finnes en kommando som gjør det motsatte av subst, altså mapper en share til ei mappe istedenfor en egne disk?

Lenke til kommentar

Quote:

Prøv å skrive %username% i en command prompt og se hva som skjer El_Nino. Dette fikk jeg opp på en 2000 maskin: "'brukernavn' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file."

Er vel bedre å skrive: echo %username% så slipper en feilmeldinger...

Men inne på "egenskapskortet" til brukeren (på serveren), så er det et "skilleark" som heter profiles, der er det et eget valg for "Connect <x:> to <sti> så ikke noen grunn til å sette opp eget loginscript hvis dette er det eneste som skal gjøres...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...