Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opplevde noe merkelig med turtallet på bilen i dag

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kan trenge litt hjelp. I dag når jeg kjørte og skulle gire lå bilen på ca 4000 omdreininger. Og vanligvis når man trykker inn clutchen synker turtallet til tomgang. Men nå ble den værende på 4000. Når jeg stoppet og satt bilen i fri lå turtallet på 3000 og det var ganske mye vibrasjon i bilen. Jeg gikk da inn i butikken og når jeg kom ut igjen var alt normallt igjen.

Noen ide om hva det kan være?

Bilen det gjelder er 94 Ford Mondeo, 2.0l DOHC motor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kompis hadde akkurat det problemet med sin 89" Toyota Celica. Var vel slik det skjedde til han også. Høyt turtall hver gang motoren ble slått på.

Lå på en 5000 - 6000 . Ristet å bråket når den stod rolig

Tilslutt så ble det værre, han leverte inn bilen når den hengte seg opp på 7000.

Var vist innsprøytningen til motoren som var gåen

Men jeg vet ikke om det kan være tilfelle med din

Prøver bare å gi en liten pekepinn

Lenke til kommentar

På biler med elektronisk innsprut er det en motor som styrer tomgangen. Er enkelt å teste om en bil har det. Sett bilen i 1.gir med en fot på bremsa. Slipp ut clutchen til motoren begynner å sakke på turtallet. Da skal turtallet etterhvert øke til normal tomgang igjen.

Er ikke så enkelt som at gasswiren henger?

Lenke til kommentar

Sjekk:

Innsuget for vakumlekasjer

Motorstyringssystem, (ledninger og koblinger)

Tomgangsreguleringsventil

TPS-sensor

Tomgangsreguleringsventilen skal ha en motstand på mellom 6-12 Ohm..

TPS-sensoren er et potmeter på spjeldakslingen som gir signal til styrenhenten om spjeldets stilling.

Kanskje denne motoren ikke har tomgangsmotor?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye peiling. Men er ganske sikker på at det er innsprut. (Er det forskjellige typer innsprut?). Tror ikke jeg klarer å sjekke de tingene selv. Har ikke engang ett multimeter. Men en mekaniker jeg kjenner skal se på den på mandag. For det kommer lyder når jeg gir gass og svinger til høyre. Slitt driv ett eller annet tror jeg... kan det stemme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...