romanticide Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Jeg har bestemt meg for å kjøpe et macroobjectiv til min D80, og har veldig lyst på Nikon sitt 105mm med vr. Er Det noen her som har erfaring med dette, og er det verdt de ekstra tusenlappene i forhold til Sigma og Tamron sine tilsvarende? Mulighetene til å bruke de som portrettobjektiv er ikke så viktig. Endret 11. april 2007 av romanticide Lenke til kommentar
vikinger Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Dette er et spörsmål som også interesserer meg! Jeg er i akkurat samme situasjon; har Nikon D80 med Nikkor 18-200 men kunne tenke meg et mer lyssterkt objektiv for makro fotografi. På nettet har jeg funnet en produkt-test av Ken Rockwell som ikke er god (surprise surprise ) og en hos Photozone som er veldig bra. Nå tror jeg nok jeg stoler litt mer på Photozone sin test, men er veldig interessert i å höre hva dere som faktisk har brukt objektivet synes. http://www.kenrockwell.com/nikon/105vr.htm http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ni..._28vr/index.htm hilsen Hallvard Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Begge testene (eller "test" i anførselstegn i Kens tilfelle...) påpeker problemer med jagende AF. Jeg har bare prøvd objektivet én gang, og under langt fra idéelle forhold (inne i en messehall, akkurat som Ken), og opplevde det samme i kombinasjon med en D80 - AF var fryktelig vanskelig dersom subjektet var kraftig defokusert. Jeg endte opp med å hjelpe til med manuell "grovfokus", og så "finjustere" med AF. Når det var snakk om finjustering hadde ikke AF noen problemer. Endret 11. april 2007 av Anew Lenke til kommentar
Leif-Erik Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Jeg har bestemt meg for å kjøpe et macroobjectiv til min D80, og har veldig lyst på Nikon sitt 105mm med vr.Er Det noen her som har erfaring med dette, og er det verdt de ekstra tusenlappene i forhold til Sigma og Tamron sine tilsvarende? Mulighetene til å bruke de som portrettobjektiv er ikke så viktig. 8357487[/snapback] Jeg har dette objektivet og har også tidligere benyttet Sigma sitt 105 macro. Hvorvidt det er verdt merprisen i forhold til Sigma og Tamron er jeg litt usikker på. Det jeg liker veldig godt i forhold til Sigma'en er: 1. Objektivet ekspanderer ikke ved fokusering. 2. Raskere og bedre AF. 3. VR, kanskje mest nyttig brukt som kort tele, kombinert med F.2.8 Så alt i alt synes jeg det er et veldig bra objektiv, ulempen er først og fremst prisen og vekt. Hilsen Leif Erik Lenke til kommentar
ttd Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Les erfaringer på http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/351/cat/12 Aldri les deg blind på Ken Rockwell alene. Han er motstrøms, på godt og vondt. Lenke til kommentar
romanticide Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Da er jeg den lykkelige eier av nikon sin 105mm :!: skal prøve å ta noen bilder i løpet av helgen og komme med tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Med VR utgjør den jo et fabelaktig portrettobjektiv til tilgjengelig lys-fotografering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå