Gå til innhold

kjøpe Nikon 105mm micro?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe et macroobjectiv til min D80, og har veldig lyst på Nikon sitt 105mm med vr.

Er Det noen her som har erfaring med dette, og er det verdt de ekstra tusenlappene i forhold til Sigma og Tamron sine tilsvarende?

Mulighetene til å bruke de som portrettobjektiv er ikke så viktig.

Endret av romanticide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et spörsmål som også interesserer meg!

Jeg er i akkurat samme situasjon; har Nikon D80 med Nikkor 18-200 men kunne tenke meg et mer lyssterkt objektiv for makro fotografi. På nettet har jeg funnet en produkt-test av Ken Rockwell som ikke er god (surprise surprise :hmm: ) og en hos Photozone som er veldig bra. Nå tror jeg nok jeg stoler litt mer på Photozone sin test, men er veldig interessert i å höre hva dere som faktisk har brukt objektivet synes.

http://www.kenrockwell.com/nikon/105vr.htm

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ni..._28vr/index.htm

hilsen Hallvard

Lenke til kommentar

Begge testene (eller "test" i anførselstegn i Kens tilfelle...) påpeker problemer med jagende AF.

Jeg har bare prøvd objektivet én gang, og under langt fra idéelle forhold (inne i en messehall, akkurat som Ken), og opplevde det samme i kombinasjon med en D80 - AF var fryktelig vanskelig dersom subjektet var kraftig defokusert. Jeg endte opp med å hjelpe til med manuell "grovfokus", og så "finjustere" med AF. Når det var snakk om finjustering hadde ikke AF noen problemer.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg har bestemt meg for å kjøpe et macroobjectiv til min D80, og har veldig lyst på Nikon sitt 105mm med vr.

Er Det noen her som har erfaring med dette, og er det verdt de ekstra tusenlappene i forhold til Sigma og Tamron sine tilsvarende?

Mulighetene til å bruke de som portrettobjektiv er ikke så viktig.

8357487[/snapback]

Jeg har dette objektivet og har også tidligere benyttet Sigma sitt 105 macro.

Hvorvidt det er verdt merprisen i forhold til Sigma og Tamron er jeg litt usikker på.

Det jeg liker veldig godt i forhold til Sigma'en er:

1. Objektivet ekspanderer ikke ved fokusering.

2. Raskere og bedre AF.

3. VR, kanskje mest nyttig brukt som kort tele, kombinert med F.2.8

Så alt i alt synes jeg det er et veldig bra objektiv, ulempen er først og fremst prisen og vekt.

Hilsen

Leif Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...