Martin-sama Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Morn! Vi har et prosjekt på skolen nå i KRL, der vi skulle velge mellom de fem store religionene og fordype oss i et av emnene innen for religionen. Jeg valgte buddhismen da jeg mener det er den eneste interessante religionen. Jeg skal fordype meg i munker, deres liv, hva de gjør og hvorfor. Er det noen som har mye kunnskap om buddhismen her? Hvis noen har tid hadde jeg satt stor pris på en MSN samtale, det hadde vært knall! Det er et 10. klasse prosjekt og skal leveres 25. April. Takk på forhånd! - Martin Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Morn! Vi har et prosjekt på skolen nå i KRL, der vi skulle velge mellom de fem store religionene og fordype oss i et av emnene innen for religionen. Jeg valgte buddhismen da jeg mener det er den eneste interessante religionen. Jeg skal fordype meg i munker, deres liv, hva de gjør og hvorfor. Er det noen som har mye kunnskap om buddhismen her? Hvis noen har tid hadde jeg satt stor pris på en MSN samtale, det hadde vært knall! Det er et 10. klasse prosjekt og skal leveres 25. April. Takk på forhånd! - Martin 8357460[/snapback] Du kan prøve denne: www.buddhistforbundet.no/intro.shtml Vennlig hilsen Johannne Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Sjekk også opp historien rundt Thich Quang Duc, ganske sterk historie som fanger opp mye av tankegangen i buddhismen og mentaliteten til munkene. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Så kan du også ofre 45 minutter på dokumentaren om den norske munken. Tror du skal finne den på tv2.no web tv Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Takk for hjelpen, fant en del stoff. Thich Quang Duc; temmelig sterk historie ja, uffameg! Skal se om jeg finner dokumentaren nå EDIT: Fant ikke den dokumentaren, lette gjennom dokumentarlisten på TV2 Web-tv. - Martin Endret 15. april 2007 av Martin-sama Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Ingen som kan komme med fler tips? Jeg setter veldig stor pris på hvis noen har den dokumentaren med den norske munken. Eller vet om en god nettside, personer jeg kan kontakte. Ikke så enkelt å finne informasjon om akkurat dette emne. - Martin Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Ingen som kan komme med fler tips? Jeg setter veldig stor pris på hvis noen har den dokumentaren med den norske munken. Eller vet om en god nettside, personer jeg kan kontakte. Ikke så enkelt å finne informasjon om akkurat dette emne. - Martin 8399703[/snapback] Mannen som filmet munkens selvmord het Malcolm Browne. Se denne: http://www.pbs.org/weta/reportingamericaat...porters/browne/ Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Vi hadde akkurat om buddhisme i 3. klasse. Et viktig punkt er at livssynet deres er veldig likt humanister sitt syn. Dvs bla at de er den religionen i verden som er mest positiv til vitenskap og annen konkretisme. Jeg var faktisk veldig bored av religionsfaget før vi hadde om buddhisme, som de fleste er i 3. klasse, men etter lesing til forrige prøven om buddhisme ble jeg til min store forbauselse litt revet med... =S Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 det er veldig mye info om det på Wikipedia. skrev ut endel om det på jobben her om dagen slik at jeg får satt meg litt bedre inn i det. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Takker for svar! Dette er temaene jeg har tatt opp i oppgaven til nå; Buddhismens oppstandelse Munkene sine klær Munker sin(e) plikter/hverdag Klostre, templer og stupaer Thich Quang Duc Meditering Karma Syntes dere dette er en godt besvart oppgave, da jeg har valgt å skrive om munker sitt liv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå