H80 Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Hvorfor prater alle om dynamo?? Hvet dere hva en dynamo er? Sett gamle tråsykler med en sånn klump på framhjulet som sitter inntil hjulet og genererer strøm, som så sender det til lykta foran og bak? Kan dere vise meg et bilde av hvor den er på mopeden? Ikke det? Kanskje ikke så rart, fordi det er ikke dynamoer man bruker.. Bare for å få det klart! 8363744[/snapback] Hva er det for noe tøys med at mopeder, motorsykler og biler ikke har dynamo/generator? Selvfølgelig må de ha en dynamo for å få strøm til lys, tenning og andre strømbrukere. Den virker på samme måte som en dynamo på en tråsykkel, men den er integrert i motoren og henter selvfølgelig ikke sin bevegelsesenergi fra felgen. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Herregud da, >Jonas<! Klart den har en dynamo! Hva ellers er det som lader opp batteriet ved kjøring? Alle motoriske, selvladende kjøretøy har en dynamo. Trodde du batteriet ladet seg opp på magisk vis? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Jeg har forresten ett fulladet batteri (12V) som viser 14,3 V. Hvordan er dette mulig da? ..hvis 12,3 V er fulladet etter hva du skriver. Knut 8364436[/snapback] Er det batteriet på bilen din du mener? Jeg har også 14,3V på bilbatteriet. Men jeg lærte på skolen i fjor det med at batteriet hadde en spenning på 12,3V når det var fulladet.. Og det stemmer med mopedbatteriet mitt ihvertfall. Herregud da, >Jonas<! Klart den har en dynamo! Hva ellers er det som lader opp batteriet ved kjøring? Alle motoriske, selvladende kjøretøy har en dynamo. Trodde du batteriet ladet seg opp på magisk vis? 8364721[/snapback] Vet du hva en dynamo er? Hvis ikke så kan du jo lese om dynamo her! Endret 12. april 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Camron Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Vet du hva en dynamo er? Hvis ikke så kan du jo lese om dynamo her! 8364745[/snapback] Heh, "nei, det vet jeg ikke". Les heller her du: http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_generator En generator er en maskin som omdanner mekanisk energi til elektrisk energi. An electrical generator is a device that converts mechanical energy to electrical energy, generally using electromagnetic induction Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Vet du hva en dynamo er? Hvis ikke så kan du jo lese om dynamo her! 8364745[/snapback] Heh, "nei, det vet jeg ikke". Les heller her du: http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_generator En generator er en maskin som omdanner mekanisk energi til elektrisk energi. An electrical generator is a device that converts mechanical energy to electrical energy, generally using electromagnetic induction 8364751[/snapback] Ja, men i dette tilfellet heter ikke generatoren vi finner på moped/mc dynamo. Ihvertfall det de som har drevet med detta sier.. Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Drit i alt det dynamo snakket, batteriet lades av svinghjulet som virker som en dynamo.. Først av alt må hun måle strømmen på batteriet.. Noe jeg tror er helt fint siden hun nettop har byttet det, og så kan hun høre etter om startmotoren i det heletatt er borti motoren, sjekk om den drar.. Gi litt gass mens du prøven så får du litt lyd i potten om du ikke klarer å høre om den drar. Du kan også ta av kåpen og sjekke om svinghjulet går rundt når du prøver startmotoren, om du syns det er vansklig å høre om den drar.. Edit: Svinghjulet ligger på venstre side foran framdrevet, og det kan være et deksel over, er ikke sikker på hvordan det er på Derbi, men Motorhispania har ikke noe deksel foran på Rx. Endret 12. april 2007 av -Petter- Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Drit i alt det dynamo snakket, batteriet lades av svinghjulet som virker som en dynamo.. Først av alt må hun måle strømmen på batteriet.. Noe jeg tror er helt fint siden hun nettop har byttet det, og så kan hun høre etter om startmotoren i det heletatt er borti motoren, sjekk om den drar.. Gi litt gass mens du prøven så får du litt lyd i potten om du ikke klarer å høre om den drar. Du kan også ta av kåpen og sjekke om svinghjulet går rundt når du prøver startmotoren, om du syns det er vansklig å høre om den drar.. Edit: Svinghjulet ligger på venstre side foran framdrevet, og det kan være et deksel over, er ikke sikker på hvordan det er på Derbi, men Motorhispania har ikke noe deksel foran på Rx. 8365240[/snapback] Er vel et deksel ved girspaken som er festet med tre umbrakoskruer, samt at man kanskje er nødt til å ta av girspaken. Er slik på cross-modellene, så vil anta det er slik på GPR også.. Kan du ikke bare spørre noen på et lokalt verksted da? De tar seg jo ikke betalt for å ta en kjapp titt.. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Edit: Iiiiiiiiiiiiiik! Lest ikke beskrivelsen om feilen riktig. Er nok dynamoen det er problem med. Endret 12. april 2007 av -PeeWee- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå