Marzo Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Da ser det ut til at en av lagringsdiskene mine holder på å takke for seg. Prøve å gi hendelsesforløpet: Begynte med å gi feilmelding under kopiering. Så måtte maskinen tenke lenge for å vise frem stasjonene sine. CPU bruken går for fullt, men bare 50% på den ene siden maksinen har hypertreading. Dette gjør at maskinen jobber i snegle fart og musepekeren henger seg hele tiden. Etter reboot fungerte maskinen normalt helt til jeg gikk inn på denne disken i utforskeren. Prøvde feilsøking i windows for denne disken, men det henger seg opp (og går i sneglefart) Planen var nå og laste ned diagnose program fra produsent (Western Digital) og se hva resultatet her ble, men når maskinen nå skulle rebootes etter installasjon av dette tok den hele 15minutter å starte opp. Etter windows load stod den med sort skjerm, men kom til slutt frem med påloggings bildet. Akuratt i dette øyeblikk driver den å starter opp brukeren min, med feilmelding om "SATARAID DevInfo error: 1117", og musepekeren henger i lengre perioder. Uansett er det ikke rart at dette skal skje med en disk som ikke kjører OS? Hvis noen har gode råd å komme med setter jeg stor pris på det. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Uansett er det ikke rart at dette skal skje med en disk som ikke kjører OS? Hvis noen har gode råd å komme med setter jeg stor pris på det. 8357362[/snapback] Egentlig ikke, det har skjedd med meg også. En morgen våknet jeg og før jeg gikk på jobb skulle jeg sjekke maskinen p.g.a noen torrents jeg hadde gående. Maskinen jobbet veldig tregt, og da jeg skulle inn på den enen 250GB-disken min som jeg brukte som lagringsdisk, så hang alt seg opp. Til slutt måtte jeg reboote, og det gikk veldig tregt bare å for startet om. Detektering av disken ved POST gikk også tregt, samt lasting av Windows. Da jeg koblet den bort, var alt normalt igjen. Så det endte med at jeg skrudde av maskinen, gikk på jobb, og senere desperat fikk tatt backup av det lille jeg ikke hadde tatt backup av, før disken døde helt ut 4-5 timer senere. Endret 11. april 2007 av Smirnoff Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Veldig rart at den skal belaste prosessoren såpass mye? Kan også nevne at den omtalte disken er eneste som står i PCI S-ATA kontroller. Hadde først et lite håp om at det kun var denne der var problemer med, men ser mere ut som det er defekte sektorer på disken eller en annen fysisk feil med den. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Da har diagnoseprogrammet fått prøvd seg, men kom feilmelding om for mange skadede sektorer. Mesteparten av innholdet vil heller ikke vises i utforskeren. Er toget gått for innholdet nå eller har noen at par gode tips? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Mulig at SpinRite kan hjelpe. Men det koster litt. http://www.grc.com/spinrite.htm Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Litt typisk skjedde dette samme dag som jeg tømte en hel ekstern disk til denne disken. Men er det ikke en smal sak å gjenopprette filene på den ekterne da? Har litt kjenskap til GetDataBack, men her kreves det vel en god del timer og man må legge over all data til ny disk? Eller? Takk for tips hårek, skal undersøke programmet nermere nå Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Gjenoppretting bør fungere hvis filene ikke er overskrevet. Når det skrives disken er det stor sjangs for at de gamle filene blir ødelagt. Gjenoppretting krever en annen disk å legge data på. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Den eksterne disken er urørt etterpå så det bør gå bra. Det er altså ikke mulig å gjenopprette filene der de ligger opprinnelig? Ellers står SpinRite å går nå, kjørt i 4 timer og 13%... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 ... Det er altså ikke mulig å gjenopprette filene der de ligger opprinnelig? 8361550[/snapback] Nå har jeg ikke så mye erfaring, så skal ikke si for skråsikkert. Men GetDataBack og den type programmer krever nok det. Hvis du bare sletter partisjonen så kan den enkelt gjenopprettes med TestDisk. Er ikke sikker på hvordan det stiller seg med 'unformat' type program, men tipper det også kan gjøres uten ekstra disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå