Mez Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Hei, noen som har et script som automatisk parser f.eks telefonkatalogen/1881 eller lignende og skriver ut informasjon om eieren av telefonnr? Erik Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Eg har laga ein funksjon som gjer dette. Den er i Python, men om du likevel er interessert - send meg ein PM. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Jo takk, er egentlig bare interessert i PHP. Ellers takk Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Det er lett match å hente ut navn fra Telefonkatalogen. Navnet er fint lagt opp i en <p> med class=oppfnavn (står sikkert for oppføringsnavn). Edit: OK. Det virket ikke helt lovlig likevel. Jeg så faktisk fort over telefonkatalogen.no for å finne noe om copyright, men jeg fant ikke noe i farten. Edit2: Men telefonkatalogen blir jo utdelt gratis til alle landets husstander, så det må jo være relativt lovlig å hente ut samme info på en litt annen måte. Jeg kan legge det ut igjen hvis noen kan garantere at det er 100% lovlig. Edit3: Jeg kan visst legge skriptet her likevel. Så her er det. function lookup_number($number) { // Adressen til vår kjære telefonkatalog. :-) $adress = 'http://www.gulesider.no/tk/search.c?q=' . $number; // Sjekke om filen kan åpnes, og henter ut data fra den if ($data = file_get_contents($adress)) { // Regex-pattern. Telefonkatalogen har lagt opp et kjempeflott system der det er lett å finne navnene i HTML-filen. :-) $pattern = '/<p class="oppfnavn">([^<]+)<\/p>/'; // Kjør regex! preg_match($pattern, $data, $matches); // Hvis det finnes noe resultat fra regex if (!empty($matches[1])) { // Skriv ut navn return $matches[1]; } } } Endret 11. april 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
allyse Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Pass på lovligheten i å hente ut informasjon fra slike tjenester. Jeg har ikke sjekket, men tror det er ganske så ulovlig å hente ut fra telefonkatalogen.no Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Er nok ikke ulovlig å hente ut informasjon med et script. (selv gjør jeg det hele tiden). Men å publisere det blir en helt annen sak. Edit: Får jeg lov å spørre deg om hva du skal bruke det til? Endret 11. april 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Jeg vil i likhet med allyse betvile lovligheten i det her Innhold, layout og samlingene av opplysninger på disse nettsidene er beskyttet etter åndsverkloven og annen lovgivning. Kopiering, tilgjengeliggjøring for allmennheten og annen utnyttelse utover det som følger av åndsverkloven av 12. mai 1961 nr. 2 og annen anvendelig lovgivning er ikke tillatt og krever skriftlig samtykke fra Eniro Norge AS. Det er herunder ikke tillatt å kopiere gjentatt og systematisk deler av innholdet på nettsidene. Krenkelse av rettighetene kan medføre straff og erstatningsansvar. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Du har lov til å gjøre dette for privat bruk, men systematisk kopiering er beskyttet under databaseloven. Enkeltoppslag derimot er ikke ikke systematisk kopiering. Lenke til kommentar
Runar0 Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Eit enkelt oppslag via eit skript blir vel rekna som det samme som ein bruker som søker på sida. Men du bør nok skrive at du bruker telefonkatalogen.no. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 Det er tenkt brukt i et system. Om brukeren har et telefonnr så vil jeg samtidig kunne se hvem nr er registrert på. Bare litt informasjon til meg med andre ord. Men det kan jo fortsatt hende at det er ulovlig, er usikker på dette selv. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Om systemet er lukket og til ditt private bruk er du helt trygg. Da er det nøyaktig det samme som å slå opp nummeret selv i katalogen. Men åpner du systemet for andre så tror jeg du får pes. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Men kan skriptet (teksten) ligge her på et åpent forum? Endret 11. april 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 endrebjorsvik: Det er ikke noe problem i det hele tatt. Ingenting galt med det scriptet. Gulesider kan ikke nekte noen å lage et script som henter informasjon fra deres side. Det er jo ikke noe forskjell på et script og en webleser (bortsett fra at webleseren er mye mer avansert). Det eneste de kan kreve er at du ikke publiserer/videreformidler informasjonen fra siden deres. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) kan jo evt. legge dette inn i endrebjorsvik sin funksjon også da: $pattern_adr = '/<div class="lead" style="padding-left: 0px;">([^<]+)<\/div>/'; preg_match($pattern_adr, $data, $matches_adr); da får du jo navn også.. min egen forbedring(?) av endrebjorsvik sitt script: <?php /* IP BLOKK -- IP BLOKK if(!in_array($_SERVER['REMOTE_ADDR'], array("127.0.0.1", "localhost")) die("Denne funksjonen er ikke tilgjengelig for andre enn meg!"); // En evt. blokkering hvis du bare vil tillate lokal tilgang til skripet... */ ?> <script type="text/javascript" language="javascript"> var m_selected = 0; function m_select ( element ){ if(m_selected==0){ m_selected = 1; element.select(); } } </script> <?php function lookup_number($number) { // Adressen til vr kjre telefonkatalog. :-) $adress = 'http://www.gulesider.no/tk/search.c?q=' . $number; $result = array("name"=>"", "adr"=>"", "tlf"=>""); // Sjekke om filen kan pnes, og henter ut data fra den if ($data = file_get_contents($adress)) { // Regex-pattern. Telefonkatalogen har lagt opp et kjempeflott system der det er lett finne navnene i HTML-filen. :-) $pattern = '/<p class="oppfnavn">([^<]+)<\/p>/'; // Kjr regex! preg_match($pattern, $data, $matches); // Hvis det finnes noe resultat fra regex if (!empty($matches[1])) { $pattern_adr = '/<div class="lead" style="padding-left: 0px;">([^<]+)<\/div>/'; preg_match($pattern_adr, $data, $matches_adr); // Skaffer adressen $result["name"] = $matches[1]; $result["adr"] = $matches_adr[1]; $result["tlf"] = $number; }else{ $result["name"] = "Telefonnr. finnes ikke!"; $result["adr"] = $result["name"]; $result["tlf"] = $number; } // Returnerer resultat return $result; } } $tlfnr = $_GET["q"]; define("SOK_FORM", ' <form method="get"> <input onclick="m_select(this);" type="text" name="q" value="'.$tlfnr.'"> | <input type="submit" value="Søk"> </form>' ); echo "\n\n"; if(!empty($tlfnr) && is_numeric($tlfnr)){ print_r(lookup_number($tlfnr)); echo '<hr><br>'.SOK_FORM; } elseif(empty($tlfnr)) echo SOK_FORM; else echo 'Telefonnummeret må være tall!<br>'.SOK_FORM; echo "\n\n"; echo '<br><br><br>'; echo '<small><b>Kilde:</b> <a href="http://www.gulesider.no/tk/search.c'.((!empty($tlfnr)) ? '?q='.$tlfnr : '').'">Telefonkatalogen™ GuleSider®</a></small>'; echo "\n"; ?> her har jeg da også lagt ved kildehenvisning... Endret 11. april 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå