Gå til innhold

1U prosessor kjøling for AM2

applet

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og en kompis har tenkt til å kjøpe ett 1U kabinett. Det skal så i rack på et serversenter. Problemet er at siden vi begge har hatt/har en rekke AMD-maskiner så kunne vi godt tenke oss at dette også blir en amd-maskin, men jeg har store problemer med å finne en god kjøleløsning for AM2-sokkelen i et 1U kabinett. Jeg ser at det ene chieftec-kabinettet som komplett selger kommer med en vifte for passive CPU-kjøling, men jeg lurer fortsatt på om det er godt nok? Og eventuelt, hva slags passiv kjøler som kan brukes med en rimelig kraftig CPU?

Noen som har litt innsikt å komme med? Noen som har vært i samme situasjonen selv? Ikke det at jeg er ekstremt imot å bruke intel-prosessor, men det blir billigere for oss å oppgradere senere om vi kan bruke AMD nå.

Endret av applet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er det kabinettet jeg tror du snakker om så har jeg ett selv. Den viften står helt i front av kabinettet og blåser bakover (bråker noe sinnsykt btw :p ) og har ganske godt lufttrykk. Det som er litt dritt med kabinettet er at kablene fra strømforsyningen må gå forbi der luften kommer ut fra vifta for å komma til hovedkort, harddisker ++.

Jeg kjørte en Athlon 64 socket 939 løsning og prøvte med 2 forskjellige cpu kjølere med dårlig resultat. Den første var bare en kjøleribbe, der ribenne sto i "feil retning" sånn at luften fra kjøleren traff veggen i plassen for å blåse gjennom ribben. Den andre var en ribbe og en liten vifte som blåste ned i ribben (som jeg måtte bestille fra danmark). Problemet her tror jeg var at lokket på kabinettet lå helt ned på viften sånn at det ikke kom nok luft til for å lage en effektiv kjøling eller noe sånt. Så begge løsningene endte opp med at biosen varslet om for varm cpu temperatur og skrudde av systemet.

Så jeg har ikke akkurat de beste erfaringene med AMD og 1U kabinett. Har ikke prøvt noen av Intel sine løsninger så det kan jeg ikke si noe om. Kanskje jeg bare har vært uheldig med prosessoren at den bare er ekstra varm av seg, eller kanskje det bare er sånn med AMD.. Ikke vet jeg :p

Nå har jeg byttet det hele ut med et Travla C146 1U kabinett og et Via Epia kort på 1500 MHz. Det er en veldig grei løsning for meg siden maskinen bare skal brukes som router/web/database server. Rolig er den og, nesten litt for rolig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...