Gå til innhold

kjøp av Server pc. helt ny eller ta av gammle pc?

Anbefalte innlegg

hei

jeg hadde tenkt å sette opp en server/film steaming pc i et nettverk

å har en del spørrsmål rund dette.

vuderer å berre plukke deler av pc jeg har nå som er:

HK:MSI nVIDIA® nForce4 SLI K8N Diamond Plus soket 939

Minne: 2x 1gbit Geil 400mhz

skjermkort:asus 7800gtx

prossesor: amd 4000+

Hva jeg skla bruke serveren til:

- steame film og musikk til xbox360 og PS3

- kjøre spill server for PC spill

- kjøre FTP Server eller torrent

- kansje vise film å musikk gjennom pc til tv

Tv jeg har bestilt er et samsung 46" info

nå till om oppsette jeg har:

Ruter: dlink DIR 635

trådløst tikoblet:PS3, Xbox360 og berbar pc.

internett 10mbit linje

det jeg lurte på var:

- Kan jeg kjøpe nytt kabinett å bruke resten fra gammle pcen?

- eller bør jeg kjøpe helt ny pc med alt nytt?

- eller trenger jeg flere pcer for å kjøre alt på en gang?

det jeg må ha i pca:

- kabinett med plass til meir en 5 hardiska til lav pris

- Nytt HK vist jeg ikke kan bruke det jeg har no

- stor nok prossesor vist jeg ikke kan bruke den jeg har no

- muligens et nytt nettverkskort vist jeg må skifte HK

- muligens et tv kort(kan jeg bruke en DVI til HDMI kabel for å sjå film i full hd fra geforce 7800gtx grafikk kortet mitt?)

- muligens et grafikk kort?

- flere pcer?

vill ikkje bruke alt fra den gammle pc som kabinettet å strømforsyningen siden jeg vill bruke dei til å bygge en ny spille pc etter hvert har en hyper 550w

grunnen til jeg vill steame film/musikk til xbox360/PS3 er at da slepper jeg ledning helt fra server pc å inn i stua å pca har ikke hdmi utgang som PS3 har.

ok her er det tårnet jeg lurer på: AOpen H700C 350W

skulle gjerne hatt et billigere.. men var det billigaste jeg fann med god harddisk plass.

vist jeg må gå for helt ny maskin vare:

-kabinett:Aopen Case H700B Silver Full Tower 400W Silent W / SATA USB / Audio / 1394, 91.97220.B11 pris 944

-hk:Msi Mainboard S-AM2 nForce 570 ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN SATA Raid, K9N Ultra-2F pris 539

-AMD CPU Athlon 64 X2 4600+ Socket AM2 2.4GHz 2x512kB Boxed, ADO4600CUBOX pris 792

-minne:Apacer Memory Retail Dual-KIT 2048MB (2x1024MB) PC-667 DDR2 PC5300 5.0 64x8 BOX, DIM-DII667-2G-KIT 804

grafikk kort:Asus VGA-Card GeForce 7300LE 256MB PCI-E DVI TV-Out HDTV Retail, EN7300GE/HTD/256M 436

enhet prisen er uten moms(kun det som viste inne på PSdata sida)

men totalen er med moms

bør jeg hellder gå for PC6400 minne? kun 75 kr dyrare..

totalt 4390

vill kjøe alt fra en butikk

må berre sei sorry for alle skrive feila,

Har prøved å rydde litt opp no :innocent:

Endret av acerview
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser greit ut det. men du kan jo egentlig bare kjøpe deg en såkalt mediecenter pc. med hd skjermkort

du burde kjøpt deg hovedkort til socket 940 (amd opteron) det er en server cpu.

og 2 - 4 gb ramm alt etter bruk. og kjøpe samme skjermkort.

Endret av seidon
Lenke til kommentar
ser greit ut det. men du kan jo egentlig bare kjøpe deg en såkalt mediecenter pc. med hd skjermkort

8360440[/snapback]

hmm ja men det kosta egentli litt for masse for min del.

må ikkje overstige 5000 i vertfall

men takk for tipse viste ikkje om det. :thumbup:

Lenke til kommentar
hvor kraftig pc må man egentlig ha hvist den skal brukes til spillserver?

8360823[/snapback]

skal også brukes til steming av film og musikk til xbox360 og kjøre ftp og torrent i samme slengen. og også sjå film sammtidig som alt det andre går.

til kun server trenge du ikkje so veldig mykje, som skjerm kort kan du bruke ka som helst. siden spele ikkje blir kjørt kun server delen

Endret av acerview
Lenke til kommentar

ja men hovedkortet koster også 1400 blir fort dyrt. husk skal ha alt fra en plass.

er ikke sikker på hvor krafig hadde håpa jeg kunne bruke den gamle pca men er redd for jeg må oppgradere. kansje jeg må til med 2 pcer også. er ikke så inne i det egentli :hmm:

så ingen som har en peil på om dei gammle delene holder eller hva jeg trenger for å kjøre alt?

Endret av acerview
Lenke til kommentar

Jeg bruker en liten pc (miniformat) ti lå streame rundt i huset, samt kjøre torrents, og webserver mailserver mm.

Til dette benytter jeg Ubuntu server.

Dette går nå på en Intel Pentium III 700Mhz. To streamer over 100Mb kabel, fungerer fint fra denne. Streamer for det meste XVID/DIVX.

Lenke til kommentar

8360440[/snapback]

Det er ikke vits å kjøre opteron og socket 940 for det han skal bruke serveren til. Den maskinvaren han har i dag klarer helt fint å drive filserver + mye annet.

Kjører selv en server i linux på en athlon xp 2000+ med 512 mb minne. Den kjører mail, filtjener, webtjener, ventrilo x 3 og en hel del annet. Dette tar nesten ikke krefter.

Lenke til kommentar

DVI-HDMI funker fint sevl uten HDCP såfremt du ikke er ute etter å spille av standard HDDVD/BLURAY med vanlig stasjon. Du kan rippe og dekryptere så funker det. Med andre former for HD mediafiler er det ikke spesielt nøye.

Spillservere krever varierende med cpukraft. Skal vanligvis ikke være spesielt krevende, selv om man må ha solid HW for å få god ping osv tar det ikke så mye prosessorkraft.

Lenke til kommentar

Jeg har et 7800gtx kort, og hadde jeg vært deg hadde jeg satt det i stue pc'en. Det er mer enn godt nok til en slik pc.

Om det ikke bråker masse da, men mitt var såpass stille at jeg kunne brukt det (har tetste det), men valgte ett svakere vifteløst kort, for å trekke minst mulig strøm.

Og det samme gjelder jo serveren din. Jeg har en 580 W PSU i min server, med syv disker og en Intel EE840 cpu + 4 GB RAM. Med 7800gtx dro pc'en så mye strøm at PSU ble varm, og bråkte en god del.

Byttet ut skjermkortet med et vifteløst skjermkort, og nå er serveren mye stillere og kaldere.

Så noe "overkill" med et 7800gtx i en server. Det trekker vel ca 100w bare det. (kanskje ikke så mye, men likevel)

Til en server trenger du bare et kort som gir deg bilde, og de billigste finner du til rundt 350 kroner, om ikke noen har noe brukt liggende.

Lykke til med prosjektet. Har gjort det samme selv nå nylig.

edit: Kjøpte dette til servern, og det funker nok bra til stue pc'en din også.

https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329282

Dette bruker jeg til stue pc'en min og har en 42" Plasma, og er kjempe fornøyd. Ser på HDTV serier fra USA og kortet gir topp kvalitet.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324458

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Til en server trenger du bare et kort som gir deg bilde, og de billigste finner du til rundt 350 kroner, om ikke noen har noe brukt liggende.

8362500[/snapback]

det er vel viktig å finne et kort som hvertfall støtter HDCP?

(eller bomma jeg fryktelig nå? :p

Lenke til kommentar
bruk det du har i et nytt kabbis.. om du ikke liker støy kjøper du det et vifteløst skjermkort og selger det du har.

8362038[/snapback]

hmm ja akkurat det ej he lurt på å skaffe meg et 8800gts 320 mb som er klokka fra fabrikken støy er ikke noe problem siden pc vill stå på et eget rom.

Endret av acerview
Lenke til kommentar
bruk det du har i et nytt kabbis.. om du ikke liker støy kjøper du det et vifteløst skjermkort og selger det du har.

8362038[/snapback]

hmm ja akkurat det ej he lurt på å skaffe meg et 8800gts 300 mb versonen

8362705[/snapback]

trekker ikke det litt mye strøm i fohold til hva man trenger i en stue-pc? Kortet støtter hvertfall allt den nyeste teknologien :)

Lenke til kommentar

ja det MÅ støtte HDTV vist jeg finner ut å kjøre direkte fra pc til tv

kommer til å ta det gammle 7800gtx kortet å sett i serveren

med alt det andre jeg har. SÅ skal jeg ha meg en ny spille pc

var der 8800 gts 320 mb kom inn(men det blir en stund til)

slik som dette blir nettverket:

(faen so vanskli det skulle vere å dei til å stå rett da..) :mad:

<<<<<<internett

(+++++++) |

server---- router--- berbarpc

xbox360 ---- |------Ps3

(++++++9) |--spille PC(etter hvert)

å alle tinga skal kunne mota film og muskk fra servern. serveren skal også stå på med P2P gåande å FTP server(både lokat å internett)

heh ble litt mange poster her på en gang så jeg fekk ikke med meg alt!

veit ikkje om jeg trenger sann hdmi out da.. siden jeg har PS3 til å spille av filmene. men må lese gjennom alt no!

Endret av acerview
Lenke til kommentar

ok for å oppklare litt.

-systemet kommer til å ha 1 Server pc, 1 berbar,1 xbox360,1 PS3

- skal bruke server pc også til å steame film å musikk(til xbox og PS3)

- server pc skal muligens kobles til HDTV(vist steming fungerer dårlig)

- server pc står i et anna romk en stua

- server pc skal også kjøre FTP server,P2P og kansje en spille server

- går sikkert for det kabinette jeg hadde i første innlegget å hiver alt fra den gammle pc over.

- siter da igjenn med det gammle kabinettet og en Hyper 550w som jeg da skal buke på en nye Spille PC (men det blir seinare)

-lure på om det kabinette jeg har valgt(første innlegg) har nok strøm for mitt gamle oppsett?

- holder min gamle Hyper 550w til et nytt system? med AMD2 og 8800 gts 320

ok håper det er litt mer klart no! :hmm:

Lenke til kommentar

Maskinen du har er mer en bra nok til det du skal bruke den til.

Se om du har få tak i et coolmaster stacker kabinett, enten nytt eller brukt, det burde ha mer en nok diskplass til deg.

Oppsettet ditt vil fungere med både linux og windows, men linux har per dags dato lite støtte for xbox 360, vel er 360 som ikke støtter linux :p

Gi meg beskjed når du bestemmer deg hva du skal kjøre, så skal jeg hjelpe deg med serveroppsett softwaremessig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...