Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til feillsøking, Opel Omega 2.0


Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

Jeg er langt fra noen ekspert på bil. Gikk en gang "mekken", men det begynner å bli lenge siden og jeg var aldri særlig bil interessert, så derfor trenger jeg litt hjelp av dere med dette;

 

Jeg kjøpte for en stund siden en Opel, denne starter og går men jeg har noen problemer med den.

 

Info om bilen:

Merke: Opel

Type: Omega A, Caravan

Modell: 1990

Volum: 2.0 l

Effekt: 73, 85 eller 90 kW (er ikke sikker på hvilken motor dette er)

Motorkode: C20NE, C20NEJ eller 20SE (er ikke sikker på hvilken motor dette er)

 

Litt om oppførselen:

  • Når motoren er kald starter den alltid lett, men hvis den er varm er den umulig å starte med starteren. Hvis jeg dytter/drar den igang når den er varm starter den veldig lett
  • I oppoverbakker (og ved motstand generelt) mister bilen fart, motoren virker veldig svak(?) Akselerasjonen fra 0 km/t er også veldig dårlig
  • Ved normal kjøring har jeg problemer med å få noe særlig høyere turtall en 3k. Har prøvd å tvinge den høyere i nedoverbakk, ved ca. 4k kom den en høy tikke/klikke lyd fra motoren (er det dette man kaller tenningsbank?)
  • Jeg mistenker feiljustert tenning; Sjekket først fordeleren (dette er etter min kunnskap måten man stiller tenningen), men den er fast og har ingen muligheter for justering.
  • Jeg har også sjekket registerreima og ut fra hva jeg kunne se var "over ett"-merkene over ett med merkene på registerreimsdekselet (her er jeg som sagt ingen ekspert, så det er ikke sikkert dette er godt nok/riktig sjekket)
  • Jeg har (uten at jeg tror det er noen grunn til oppførselen) også sjekket om motoren suger falsk luft, det gjør den ikke.
  • Bensin forbruket har jeg målt til ca. 1 liter/mil
  • Bilen går på alle sylindere og går stabilt på lavt turtall/tomgang

Så da håpet jeg at noen her har tips til hva jeg kan sjekke videre? Bør jeg sjekke registerreima nærmere/bedre? Har fått et tips om coil'en, kan defekt coil være problemet (tenker da på den ikke kan skylde den høye tikke/klikke lyden ved høyere turtall)? Hva med tennings ledningene, bør jeg ohm'e disse?

 

Har en teori om at hvis tenningen er justert til å tenne alt for sent så vil dette føre til høyere volum i sylinderen når bensinen antenner, dette vil etter hva jeg klarer å resonnere gi samme effekt som redusert kompresjon, noe som igjen kan forklare at motoren er såpass svak. Dette er bare hva jeg har klart å resonnere, jeg føler meg litt hjelpeløs her :dontgetit:

 

All hjelp/tips taes imot med takk :thumbup:

 

Edit: Se ellers Oppsummerings post #1

Endret av Pedro80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så lenge den starter og går som den skal når den er kald, er det neppe noe med hverken tenningstidspunkt eller reg.rem. Jeg gjetter på at det er feil på en sensor som lurer motorstyringen til å oppføre seg slik du beskriver. Dersom du tar en tur innom et Opel-verksted, kan du få lest ut feilkodene, og få litt hjelp til å feilsøke videre. Ofte feil på luftmasseføler, av og til på lambdasonde, men i ditt tilfelle kan det også være feil på en temp-føler.

Lenke til kommentar

Takk for inspill :D

...Ofte feil på luftmasseføler, av og til på lambdasonde, men i ditt tilfelle kan det også være feil på en temp-føler.

Ok, har teste å koble ut den "dingsen" som blir styrt av luftmasseføleren (som sitter på innsugsmanifolden(?)), dette førte til høyere tomgang men ikke økt ytelse (regner med at dette blir det samme som å koble ut luftmasseføleren).. :hmm:

 

Lambdasonde vet jeg ikke så mye med, men det kan vel ikke være en tempføler? jeg ser poenget ditt i forhold til at den ikke starter når den er varm, men hva med klikke lydene ved høye turtall og "den lave effekten" ved motstand/oppoverbakker?

 

[OT] Du regga deg _nøyaktig_ samme dag som meg i 02 på forumet :p Artig :) [/OT]

Endret av Pedro80
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Klikkelyd ved høye turtall: Kommer denne hele tiden, eller bare når du belaster motoren? Tenningsbank kommer oftest på lavere turtall og under belastning. Klikkelyder kan komme av mye rart, det kan være innsprøytningsdyser, kamaksel, og andre ting. Det KAN også være feil på motorstyringselektronikken, selv om denne ble forbedret på 88-modellen (87 (første Omega) var dårlig). Lyser lampen som varsler feil (gul lampe i instrumentpanelet)? Den skal lyse noen sekunder når du slår på tenningen for å vise at den er i orden, og skal slukke når motoren er i gang.

 

OT: Selv om vi regga samme dagen, har jeg vært litt mer aktiv.... :cool:

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Klikkelyd ved høye turtall: Kommer denne hele tiden, eller bare når du belaster motoren? Tenningsbank kommer oftest på lavere turtall og under belastning. Klikkelyder kan komme av mye rart, det kan være innsprøytningsdyser, kamaksel, og andre ting. Det KAN også være feil på motorstyringselektronikken, selv om denne ble forbedret på 88-modellen (87 (første Omega) var dårlig). Lyser lampen som varsler feil (gul lampe i instrumentpanelet)? Den skal lyse noen sekunder når du slår på tenningen for å vise at den er i orden, og skal slukke når motoren er i gang.

8357034[/snapback]

Klikkelyden kommer ikke hvis jeg ruser motoren, bare når jeg tvinger den opp i ca 4k rpm på veien. Det virker også som om, hvis jeg kjører lengre turer ca. 10mil eller mer, at lyden dukker opp ved noe lavere turtall (ca. 3k rpm). Men da som en lettere tikking, den klikkinga som dukker opp ved 4k rpm høres (for meg) skremmende ut, jeg turde ikke ha det turtallet lenge...

 

Når det gjelder lamper som lyser når jeg skrur på tenningen, så er jeg ikke sikker på hvilke det er (noen lyser, men jeg har ikke vært så oppmerksom på dette). Ingen lamper lyser ved normal kjøring ihvertfall. Jeg skal sjekke etterpå når jeg kjører hjem fra jobb. Håper ikke det er elektronikken, syns jeg så det kosta rundt 11000,- for ny Jetronic :cry:

 

Leste et sted at lambda sonden bør byttes hver 100 000 km, denne bilen har gått 250 000 km og jeg vet ikke om den har blitt byttet. Den er ihvertfall en mulig feilkilde..

 

Ang. Opel-verksted som du nevner: tror du de gidder å lese ut feilkoden(e) for en billig penge uten å ta bilen inn? Har inntrykk av at alle verksteder vil ha bilene inn for å finne alle (små)feil for så å tyne lommebøkene til folk..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg vet ikke hvor du bor, men mitt Opel-verksted, som jeg bruker fast til servicer etc, gjør dette gratis for meg. Kanskje de bare er "snille" siden jeg er fast der....

 

Har vært greit ved feil på alarmen (original), da jeg får vite hvilken sensor som lurer meg.

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg skjønner ikke helt det her;

 

Når jeg skulle dra fra jobben idag ville den ikke starte i det hele tatt (den hadde stått i sola hele dagen). Trengte bare å taue den 10m i andre gir så var den igang. Bilen var ikke sånn i vinter når det var kaldt..

 

Jeg sjekket opp dette med lys, og "motor"-lyset lyser ikke i det hele tatt. Jeg bytta pæra i dash'en til en jeg visste fungerte og det hjalp ikke. Lyser ikke når ECU'en boot'er eller når bilen er igang. Dette førte til at jeg ikke hadde sjans til å lese ut feilkoden(e) manuellt.

 

Nå er jeg litt i villredet for hva jeg skal gjøre. Dette med temperatur må jo være et clue. Jeg prøvde å starte etter å koblet ut de to temperatur følerene jeg fant uten hell. Den ene verifiserte jeg at var sensoren for viseren i dash'en når bilene (senere) var igang, men den andre aner jeg ikke hva var (kunne se ut som den satt på et inntak/uttak for varmeapparatet, uten at det er noe klimaanlegg i denne bilen).

 

Jeg prøvde å koble ut luftmengde måleren mens motoren var igang, men da stoppet den.

Lenke til kommentar

På Omega A er det svakheter med insprøytningen. Og det kan være allt ifra hjernen til ledningsnettet. Men slik du beskriver høres det ut som det er på tide å bytte hjernen, siden kontroll lyset ikkje lyser.

Kontroll lyset SKAL lyse når du tar av ledningen til luftmengdemåleren, og motoren SKAL fortsette å gå, siden den går over på ett reserve program.

Og når du plugger i pluggen igjen fortsetter lampen å lyse (lampen er i hull nr 4 på høyre side på instrumentpanelet)

Jeg vil anbefale deg å kjøpe deg en opprustet delebil av samme årgang, slik at du kan skifte ut deler i feilsøkingen

Tenningen går ikkje an å justere på Omega A, men det er en oktanvelger på høyre side bak støtdempertårnet i motorrommet. Den forandrer tenningen litt alt etter oktan (finnes i 92, 95, 98)

Etter det du skriver så tror jeg ikkje det er mekanisk feil, siden det ikkje er oljeforbruk, blårøyk ved start eller stoore lekasjer.

 

Jeg selv har en Omega A med 20SE motoren (122hk - uten kat.) og har byttet ut omtrent allt etter tur, på hele bilen ( kmst, over 400 000 er usikker på hvor mye)

(Hvis du er i beit for insprøytingsdeler så vet jeg av)

Lenke til kommentar

Takk for gode råd skropelkaputt, det du sier høres fornuftig ut. Jeg finner det litt merkelig at hjernen kan bli deffekt, er ikke dette bare elektronikk da? Regner med det blir å dra på skraphandel el. for å skaffe deler da..

 

Det er rett som du sier at det ikke er blårøyek eller lekasjer eller andre åpenbare ting.

 

En ting: siden det virker som du har peil på Omega A, er det slik at hjernen justerer tenningen fortløpende? Av det jeg har klart å se, så kommer spenning inn på coilen og blir fordelt (i riktig øyeblikk av fordeleren som sitter rett på kammen).. Jeg skjønner liksom ikke annet enn at det eneste som bestemmer timingen på tenninga er posisjonen til de to hjulene på registerreima i forhold til hverandre. Mulig jeg har oversett noe, men for meg ser det ut som hjernen bare regulerer luftmengde, innsprøytning og blandingsforhold..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Lyser ikke motorlampa når du slår på tenning har du feil med hjernen eller ledningsnettet. Disse bilene har ikke Jetronic men motronic (kun 1 hjerne) denne får du billig hos en vrakhandler. Har du sjekket innsugs-slangen? denne er meget dårlig og blir fort morken. (går fra luftfilteret og til innsuget)

Lenke til kommentar
Har du sjekket innsugs-slangen? denne er meget dårlig og blir fort morken. (går fra luftfilteret og til innsuget)

8362171[/snapback]

Takk for tips aandre-j :thumbup:

Jepp, den er tiptop men den var litt løs sånn at den sugde falsk luft. Fikk strammet slangeklemmene slik at det ble tett. Men dette gjorde lite både for startproblemene og for effekt under kjøring..

Endret av Pedro80
Lenke til kommentar
Effekt: 73, 85 eller 90 kW (er ikke sikker på hvilken motor dette er)

8356265[/snapback]

Hei. Det er nok en 85 kW (115 hk) du har, veldig vanlig motor på Omega etter 1988. Meget bra bil du har, kan få samlerstatus og stige i verdi!

 

Har et spørsmål om min Opel jeg, kanskje du vet svaret? Tråden er her.

Lenke til kommentar
Takk for gode råd skropelkaputt, det du sier høres fornuftig ut. Jeg finner det litt merkelig at hjernen kan bli deffekt, er ikke dette bare elektronikk da? Regner med det blir å dra på skraphandel el. for å skaffe deler da..

 

Det er rett som du sier at det ikke er blårøyek eller lekasjer eller andre åpenbare ting.

 

En ting: siden det virker som du har peil på Omega A, er det slik at hjernen justerer tenningen fortløpende? Av det jeg har klart å se, så kommer spenning inn på coilen og blir fordelt (i riktig øyeblikk av fordeleren som sitter rett på kammen).. Jeg skjønner liksom ikke annet enn at det eneste som bestemmer timingen på tenninga er posisjonen til de to hjulene på registerreima i forhold til hverandre. Mulig jeg har oversett noe, men for meg ser det ut som hjernen bare regulerer luftmengde, innsprøytning og blandingsforhold..

8362144[/snapback]

 

Tenningen blir justert automatisk,og en "vanlig" mann kan ikkje justere det.

Så der er det ikkje noe å hente.

 

Hjernen på din justerer : Bensinmengde iforhold til lufta som paserer og lamdasonde

turtall

innsprøytings tidspunkt

(har jeg glemt noe??)

 

Føleren for tenningen sitter i motorblokken nede på venstre side. Den teller på en tannkrans i veivhuset, og tar tenningstidspunktet og innsprøytingspunktet. (hjernen tar det etter tenningssignalet)

 

Hjernen kan i teorien havarere nårtids som helst. jeg har blåst en i Omega og tre i en Manta (1,8 kadett E GSI motor)

De kan gi de rareste symtomer, men det vanligste er stein dau.....

Ledningsnettet gir symtomer som kommer og går (hosting og fusking) er nå på tredje ledningsnett på min.

Innsprøytings releet ( nunder boksen på venstre side bak i mototrommet) gir vanligvis symtomer på bensinmangel

Diverse følere, gir feilmelding i varselslampen.

Luftmengdemåleren og lambda somde gir symtomer på unormalt bensinforbruk og brun? sotrøyk ,også her lys i lampen

Tomgangs motor gir symtomer på ugjevn gange (jager på turtallet) på bakking og spesielt på kjøring

Vakumlekasje gir symtomer på lys i lampe (mellom motor og mengdemåler)

og fusking ved lekarsje mellom morot og manifoil

Bensinpumpe gir symtomer på at den ikkje går på turtall.

Lenke til kommentar

Tusen takk for utredningen skropelkaputt :thumbup:

Dette lærte jeg mye av, skal prøve å få tak i en ny hjerne så får vi se :hrm:

 

(lampen er i hull nr 4 på høyre side på instrumentpanelet)

Dette får jeg ikke til å stemme med mitt panel, nummer 4 fra venstre hos meg.. Vi snakker om lyset med bilde av en motor (med et lyn e.l. inni), gult? (det stå kontakt verksted i instruksjonsboka for dette lyset) er jeg hel på bærtur nå?

Lenke til kommentar
Tusen takk for utredningen skropelkaputt  :thumbup:

Dette lærte jeg mye av, skal prøve å få tak i en ny hjerne så får vi se :hrm:

 

(lampen er i hull nr 4 på høyre side på instrumentpanelet)

Dette får jeg ikke til å stemme med mitt panel, nummer 4 fra venstre hos meg.. Vi snakker om lyset med bilde av en motor (med et lyn e.l. inni), gult? (det stå kontakt verksted i instruksjonsboka for dette lyset) er jeg hel på bærtur nå?

8362958[/snapback]

 

 

Det var en blings i fra min side........ skal være venstre

:blush:

Lenke til kommentar
Det var en blings i fra min side........ skal være venstre :blush:

8364690[/snapback]

Bra :p

Men hvor sitter ECU'en da? leste et eller annet sted på nettet at den skulle sitte på høyre side i motor-rommet (der er den ikke) så har jeg sjekket bak venstre deksel ved føttene på førersiden (sparkeplate eller noe sånn tror jeg det kalles..?)

 

skropelkaputt: du vet antagelig godt hvor denne sitter..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...