Dr. Moriarty Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 hei... skal sette inn en ny psu i computeren (dell-maskin, P4, 3ghz), og beveger meg fra 250w(!) til 430w... det hadde imidlertid vært interessant å kartlegge forskjellene på ytelse mellom den nye og den gamle... er det noen som kan tipse om software som kan vise hva maskinens ulike komponenter til enhver tid bruker av strøm, og i hvilken grad komponentene kunne profitert på mer "juice"...? har et softmoddet gainward gf 6800le som jeg tenkte å sette ny vifte på og justere opp volten... skulle gjerne visst litt mer om hva dette gjør med strøm-flowen... den beste måten å lære noe om disse fordømte pc'ene er jo å ikke la noe være uprøvd, men underveis trenger jeg noen tall å forholde meg til... (installerte motherboard monitor, som jeg tror kan gi en del svar, men det funket ikke på min maskin...) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Det er ikke mulig å lage software som viser hvor mye strøm som brukes. En PC inneholder måleutstyr for å måle spenning og temperatur, men ikke strøm. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Prøvde å finne ut av det samme for en stund siden uten å lykkes. Det eneste jeg kom over var en del psu kalkulatorsider ala denne: http://carpc.kyferez.com/Tools/PSUWattageCalculator.php som ga meg visse hint om hvor stor psu jeg trengte. Grunnen til at jeg lurte på dette var at jeg kjøpte noen enkle komponenter til en støysvak pc der den nye 300 watt psu'en ikke dro dette rundt. Konklusjonen min ble at psu var doa. Lenke til kommentar
randknu Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Det du kan gjøre er å ta tilførselsledningen fra stikkontakten, splitte av den ytterste isoleringa, og måle strømmen igjennom en leder med et tangamperemeter, Da kan du ta amperen du får og gange med spenningen som skal være 230Volt men du kan jo måle dette også for å få det helt riktig, så får du svaret ut i watt. Da har du totalt forbruk. prøv gjerne under idle og under hard belastning med et grafikktungt spill og se om det gjør noen forsjell. Lenke til kommentar
Jan Tore M Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Det du kan gjøre er å ta tilførselsledningen fra stikkontakten, splitte av den ytterste isoleringa, og måle strømmen igjennom en leder med et tangamperemeter, Da kan du ta amperen du får og gange med spenningen som skal være 230Volt men du kan jo måle dette også for å få det helt riktig, så får du svaret ut i watt. Da har du totalt forbruk. prøv gjerne under idle og under hard belastning med et grafikktungt spill og se om det gjør noen forsjell. 8358335[/snapback] Eller bruke denne? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ETECHPM300 Lenke til kommentar
Dr. Moriarty Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 takk for svar folkens... har hatt trøbbel med nettilgangen, så jeg har ikke fått svart før nå, men nok en gang har forumet vist seg å medføre gode innspill... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå