Gå til innhold

Sette opp RAID


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et par utrolig simple spørsmål. Jeg skal sette opp RAID for første gang i morgen (om alt går etter planen). Og i den forbindelse har jeg et par helt simple spørsmål, bare så jeg kommer igang...

 

Et par opplysninger:

a. Skal sette opp RAID-1.

b. Har ABIT QuadGT som hovedkort og skal i førsteomgang bruke RAIDkontrollerene som er innebygd på hovedkortet.

c. Senere blir det kanskje også å sette opp et RAID på en slik kontroller.

 

1. Må jeg kjøre installasjon fra diskett? Eller gjelder dette kun når skal installere windows på raidopsettet? Selve Windowsen ligger på egen disk nemlig... Også skal jeg bare sette opp et "lagringsRAID".

 

2. Hvordan ser jeg egentlig om RAIDen fungerer eller ikke? Altså om jeg kun lagrer til en disk eller om speilingen fungerer...

 

 

Bare så jeg har en start i morgen, så skal jeg nok finne frem på resten av veien :D

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Jeg har Asus Striker extreme, var ganske lett å sette opp RIDE 0 her da, måtte bare fortelle diskene i bios hvordan de skulle oppføre seg (RIDE 0) og der etter sette dem opp på ride funksjon, der etter restarte også kommer du inn i en ny RIDE bios som du konfigurerer opp, installer Windowsen legg til 3 parts driveren inn i når den spør om det fra diskettstasjonen...

 

:thumbup::cool:

Lenke til kommentar
installer Windowsen

 

Takk for at du gadd å svare :)

 

Men nå var vel hele greia for min del at windows allerede er installert på PCen. Og jeg lurte derfor på om 3.parts driveren kunne installeres i Windows.... Hvis jeg skal svare selv, på bakgrunn av den informasjon jeg har lest meg til så vil jeg svare at dette ikke er mulig. Men så har ikke jeg drevet noe med RAID før, så derfor vil jeg høre...

 

At jeg må sette opp bios til RAID-1 er jeg vel 100% sikker på. Men er altså driveren jeg tenker på...

 

 

Også er annet jævlig VIKTIG spørsmål: Må begge diskene være tomme når setter opp for RAID-1? Eller kan det være noe på den ene disken?

 

Har fire disker som skal være hver sin RAID-1. Jeg har altså kjøpt 4 tomme til nå... De 4 som jeg har hatt fra før er det 250 GB på hver av de, så derfor er jeg litt interisert i om jeg kan la dataene være på disken. Vil ikke miste dataene, samtidig blir det en helvetes ekstrajobb å kopiere alt over på andre disker før sette opp RAID-1...

 

Ca. 1 time pr. stk., 4 disker, over på en annen disk OG TILBAKE = ca. 8 timer det....

 

OPPSUMMERT:

1. Kan driveren installeres fra Window?

2. Kan det være noe på (den ENE) disken før setter opp RAID-1?

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Så lenge Raid kontrolleren er enablet, satt til raid, og ikke til IDE, burde det ikke være noe problem.

Installer driveren for raid kontrolleren, siden du skal kjøre Raid 1/speiling, sett opp ett sett av gangen, vanlighvis er det ikk reell Haardware vare raid, så det bygges ikke på diskene.

Den disken med data på blir som regel bare kopiert til den andre.

Men dette er ikke 100% sikkert, da det kan være forskjellig fra kontroller til kontroller

Lenke til kommentar
installer Windowsen

 

Takk for at du gadd å svare :)

 

Men nå var vel hele greia for min del at windows allerede er installert på PCen. Og jeg lurte derfor på om 3.parts driveren kunne installeres i Windows.... Hvis jeg skal svare selv, på bakgrunn av den informasjon jeg har lest meg til så vil jeg svare at dette ikke er mulig. Men så har ikke jeg drevet noe med RAID før, så derfor vil jeg høre...

 

At jeg må sette opp bios til RAID-1 er jeg vel 100% sikker på. Men er altså driveren jeg tenker på...

 

 

Også er annet jævlig VIKTIG spørsmål: Må begge diskene være tomme når setter opp for RAID-1? Eller kan det være noe på den ene disken?

 

Har fire disker som skal være hver sin RAID-1. Jeg har altså kjøpt 4 tomme til nå... De 4 som jeg har hatt fra før er det 250 GB på hver av de, så derfor er jeg litt interisert i om jeg kan la dataene være på disken. Vil ikke miste dataene, samtidig blir det en helvetes ekstrajobb å kopiere alt over på andre disker før sette opp RAID-1...

 

Ca. 1 time pr. stk., 4 disker, over på en annen disk OG TILBAKE = ca. 8 timer det....

 

OPPSUMMERT:

1. Kan driveren installeres fra Window?

2. Kan det være noe på (den ENE) disken før setter opp RAID-1?

 

- Amund

8376950[/snapback]

 

Hei igjen, jeg kan ikke tenke meg at det går an å installere en 3 part`s driver fra window( jeg vet at dette er letter å gjøre på en mac.)

 

Alle diskene du setter opp i RAID 1 blir brukt til RAID 1, men ettersom jeg forstår har du 4 disker fra før og du vil ha 4 til, skal du ha alle diskene i RAID eller skal du ha to forskjellige RAID systemer ?

 

Jeg mener å tro at alle diskene dine må være tomme, siden du skal bruke RAID 1.

 

Skal du ha alle i sammen på RAID 1 ville jeg prøvd meg frem, tatt vekk en disk slik at du bare har tre disker igjen (som en backup), prøvd nå å legge til de andre diskene dine, skulle noe gå galt har du i allefall en backup...!

 

:)

Endret av SSunden
Lenke til kommentar

Jeg som ga litt dårlig forklaring:

 

Planen er å ha 4 RAID-1 systemer.

 

Altså 4 systemer med 2 disker på hver....

 

Har 4 disker med data på, som nå ikke står i RAID. Også har jeg kjøpte 4 nye som skal være speilingene til de 4 diskene jeg har fra før...

 

Men skal altså ha 4 "seperate" RAID-1 systemer...

Lenke til kommentar

Har du ikke operativsystemet på RAID'et er den en enkel sak å finne driverne til kontroller'en din og installerer dem i Windows. Merk at RAID'et ditt vil se ut som et enkel upartisjonert volum når du har satt opp arrayet med drivere installert.

 

Om noen har ment noe annet var det sikkert en misforståelse mellom å ha systemet på RAID'et, hvorav du sannsynlig trenger å laste inn drivere under installasjonsprosedyren, og ha systemet på en egen disk. Siste er klart det enkleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...