Kaptein_S Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 På den gode,gamle Amiga'n var det noe som her RAM Disk... Går det an å få dette på WinXP?? Kaptein_S Lenke til kommentar
Kaptein_S Skrevet 18. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2002 INGEN som vet noe om dette?? Lenke til kommentar
Samot Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Se her for info: http://www.experts-exchange.com/Operating_...Q_20387645.html Lenke til kommentar
AtleO Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Du kan finne RAMDISK XP på denne siden: http://www.ig.com.au/RamDiskMain.htm /Atle Lenke til kommentar
arcade Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Anbefaler et søk på Microsoft sine nettsider. Er ikke sikker på XP, men i tidligere Windows versjoner og i DOS kunne man lage en RAMdisk ved å legge til en dos-kommando i config.sys filen. Denne fungerer slik at det opprettes et nytt volum/partisjon med en definert størrelse som blir tatt fra internminnet. Dette gir en utrolig rask "disk", men når man tar omstart vil dataene bli slettet. Arcade Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Noen sum husker RAD-disk (Recoverable RAM drive) på Amiga da? DETTE skulle jeg likt å hatt på PC/i Windows! :smile: Tenk å Boote fra RAM! :wink: Lenke til kommentar
atrax Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 På denne siden finner du en Ramdisk jeg er veldig fornøyd med... Har du mye ram, prøv å kjøre et spill kun fra ram, det går forbanna kjapt! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Quote: Den 2002-12-18 15:23, skrev sedsberg:Noen sum husker RAD-disk (Recoverable RAM drive) på Amiga da? DETTE skulle jeg likt å hatt på PC/i Windows! :smile: Tenk å Boote fra RAM! :wink: Jeg har spurt om dette før her i forumet. Jeg fikk en link til ent program jeg skulle prøve ut, men har ikke testet dette ennå. Ellers så har de en ytelse-test på en ekte ram-disk her Aksesstid: 0,0006 millisekunder !!! DET er noe som banker dr*tten ut av enhver 15k SCSI-disk. Tenk å ha en liten database på den (forum.hardware.no .. hint hint) Teoretisk skal man kunne få enda mye lavere aksesstider med vanlig ram (for ikke å snakke om rask DDR-ram) som er direkte tilkoblet Northbridgen. Jeg synes det er på tide det utvikles et steg til mellom lagringsenhet og CPU. Hittil har vi HDD, RAM, L2-cache, L1-cache, register. Skulle gjerne hadd 2-5GB med billig og treg SDram som "boot-disk" og noe mindre men raskere DDR-ram (f.eks 128MB 256bit 350MHz DDR"700" grafikkminne) til hurtig ram. Lenke til kommentar
Eskil87 Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Quote: Den 2002-12-18 16:17, skrev Simen1:Aksesstid: 0,0006 millisekunder !!! DET er noe som banker dr*tten ut av enhver 15k SCSI-disk. Tenk å ha en liten database på den (forum.hardware.no .. hint hint) Da tenker jeg folk hadde blitt glade når strømmen gikk eller de måtte reboote serveren :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 atrax1: Den der virker jo helt supert. Den laster inn et disk-image i ram ved oppstart og kjører i ram hele tiden, helt til man skal slå av PC'n. Da kjører den tilbake image't til disken. Jeg vurderer å selge DDR-maskinen min og investere et system med mengder av billig SD-ram. (2GB SDRam koster jo bare 1704 kr om man kjøper det på http://www.datorbutiken.com/no/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Quote: Den 2002-12-18 16:38, skrev Eskil87: Quote: Den 2002-12-18 16:17, skrev Simen1: Aksesstid: 0,0006 millisekunder !!! DET er noe som banker dr*tten ut av enhver 15k SCSI-disk. Tenk å ha en liten database på den (forum.hardware.no .. hint hint) Da tenker jeg folk hadde blitt glade når strømmen gikk eller de måtte reboote serveren :smile: Det spiller jo liten rolle om vi mister de siste 10 min med meldinger.. (for meg i hvertfall) Et slikt system må uansett sikkerhetskopieres til disk med jevne mellomrom (f.eks hvert 10. min) Selv med slik sikkerhetskopiering vil det bli en enorm økning i ytelse. Vi kunne kanskje blitt helt kvitt dobbeltposter i samme slengen. (sidene dukker opp raksere enn du klarer å dobbeltklikke på musen) Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 I mine Win98 dager så kjøre jeg swap/page fil + temp inetcache + temp i ramdrive (1gb sdram, 256mb til windows og resten til ramdrive) blei kvitt omtrent all diskjobbing, og ting bare boosta av gåre.. gjør noe lignende i xp nå i dag, kjører uten pagefile, går faktsik raskere enn med pagefil. men har ikke finni noen ramdisk enda som laster seg opp FØR oS'et starter, det er litt viktig det og. Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 jeg såg her en gang for ikke så lenge siden på forumet om ett pci kort med sd-ram brikker som fungerte som en 'vanlig' harddisk. dette kortet hadde ekstern psu så selv om du slo av maskinen og så en dag senere slo på maskinen igjen så lå dataene på ramdisken... så fremt du ikke tok strømmen på den eksterne omformeren :wink: maks størrelse på kortet var på 4gig sdram, absolutt mer en nok til å kjøre en database på og ville gi serveren en utrolig ytelseforbedring i forhold til en hd. ett annet bruksområde er å kjøre swap fila på en ramdisk.. men prisen.. det er et helt annet kapittel..... :wink: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Prelude: Jeg la ut linken til review'en av den ramdisken du prater om i post 8. Det var kanskje litt skjult så jeg kan jo gjenta den her: http://www.silentpcreview.com/modules.php?...artid=49&page=1 Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 oops jeg så den ikke Simen, men jeg gjør det nå :razz: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå