Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsmål til en rørlegger - rør i gulv eller vegg?

Anbefalte innlegg

Hei

Holder på å bygge hus og har bestilt et ekstra toalett. Veggen bak dette toalettet er en såkalt lydvegg som utbygger ikke er villig til å legge rør eller ledninger osv i, dvs de må gå på utsiden av veggen.

Jeg har et par spm:

-Er det nå blitt vanlig at vannforsyningen til et klosett kommer ut fra veggen bak toalettet istedenfor som oppstikk fra gulvet?

-Hvis ja på spørsmålet over: Hvis man ikke kan legge røret i veggen, vil man da legge røret utenpå veggen eller vil man, hvis mulig, legge røret i bakken slik at det stikker opp ved siden av toalettet.

Jeg er nå i den situasjonen at jeg har oppdaget at rørlegger ikke har lagt rør i støpen til vannforsyning. Når jeg spør hvor vannforsyningen vil komme får jeg beskjed om at den vil komme utenpå veggen siden den ikke kunne gå i veggen (pga lydvegg som forklart over).

Jeg ønsket jo egentlig ikke et forkrommet 2 meter langt rør langs veggen i mitt helt nye hus, det hadde vært mye penere om det kom opp gjennom gulvet slik jeg antok det skulle gjøres.

Er det grunnlag for å anta at rørlegger her har gjort en feil, eller er dette vanlig praksis?

(Jeg ønsker helst kun svar fra folk som har relevant erfaring, enten yrkesmessig (rørlegger, snekker ol)eller gjennom egen husbygging)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det nå blitt vanlig at vannforsyningen til et klosett kommer ut fra veggen bak toalettet istedenfor som oppstikk fra gulvet?

Ja, det er vanlig. Men alt etter som.

-Hvis ja på spørsmålet over: Hvis man ikke kan legge røret i veggen, vil man da legge røret utenpå veggen eller vil man, hvis mulig, legge røret i bakken slik at det stikker opp ved siden av toalettet.

Begge deler er mulig, kommer litt an på gulvet under og konstruksjonen.

Er det grunnlag for å anta at rørlegger her har gjort en feil, eller er dette vanlig praksis?

Nå vil jeg ikke si enten eller i denne saken, fare for å bli halshugget. Men det første slo meg at rørlegger har blitt overrasket av lydveggen men om den løsning som er foreslått er feil er vel ikke helt rett det heller.

Her skal jo tømrer og rørlegger kommunisere og finne den beste løsningen.

Men er hvis ikke badet er flislagt kan jo det om mulig fores på 23 mm på lydveggen og få det røret skjult?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...