Gå til innhold

Skråsikkerhetens tyranni - Konsoll-fanatikere

Snorre

Anbefalte innlegg

Mennesker er et dyr med mange meninger. Tar man ingen standpunkt, er man en sopp. :D

I en verden der man ikke kan få alt, må man nødvendigvis holde seg til det man har best kjentskap til, noe nært og kjært. Det handler om lojalitet, og så lenge denne lojaliteten er gjensidig, så får man jo valuta for pengene.

Personlig ville det ikke tatt meg mange dagene å byttet til noe annet, hvis jeg hadde følt meg forrådt, men hittill er jeg absolutt fornøyd med mine valg i denne labyrinten vi liker å kalle "konsollkrigen".

Så jeg tror ikke det er nødvendig å analysere folk i det vide å brede, bare for å komme fram til følgende konklusjon: Enkelte folk er barnslige, og de føler seg støtt av det de ser på som provokasjoner, det er fullstendig umulig å komme unna. Hvis man skal få slutt på det, så må man regjere forumet med en jernhånd som ville blitt like irriterende som problemet man prøver å fjerne i utgangspunktet.

Ingen liker nazister. :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del er dette noe som henger igjen fra barndommen. Da hadde alle gutta kun en konsoll hver, og den beskyttet man som sitt enborne barn. Selv hadde jeg Playstation 1, og det var titler som GT 1, MGS 1, GTA 2 osv som gjaldt. Min store frykt var selvsagt at disse titlene skulle portes til N64, slik at ikke bare jeg hadde de kuleste spillene lengre. Jeg unnet rett og slett ikke Jeppe, klassens wonderbay og eneste N64 eier den gleden.

Lenke til kommentar

For min del er det artig å se disse fanboys tviholde på konsollen sin i bra og dårlige dager. Det blir som fotball supportere, de gir seg ikke selv om laget ligger under 0-1

Skal du takke noen for konsoll krigen så takk til Sony. Uten dem og den hypen de skapte før konsollen kom, ville vi ikke ha en slik konsoll krig vi har i dag. Det ville fortsatt vært tråder om hvem som er best, men ikke på samme måte som det vi har i dag.

Når Sony sa det vi så i E3 2005 var ingame og realtime og alle spill skal kjøres i 1080p med 60 bilder i sekundet på flere skjermer samtidig, fikk vi høye forventinger. Så brukte de store ord som Cell og Blu Ray

Vi vet hvordan den visa gikk, og i dag ligger PS3 bak Xbox 360 når det gjelder grafikk og ytelse

PS2 solgte over 100 millioner konsoller og det er ikke rart fanbasen er stor hos Sony

PS3 vil da derfor være et naturlig valg hos mange av de

Når du legger på hypen Sony kom med og med en slik fanbase de har fra før er det ikke rart det blir en krig

I dag hører vi hele tiden ord som

-Bare vent noen år

-Det er en dårlig port

-PS3 vil gjøre ting som ikke Xbox 360 har mulighet til å gjøre om ikke alt for lenge

Det til tross at Sony måtte i siste liten sette inn et ekstern GPU til PS3 fordi Cell ikke var bra nok til å rendre grafikken.

GPU til PS3 er bra den, men den tilføyer ikke noe nytt eller har noe som kan bygges videre på som GPU til Xbox 360

Er PS3 dårlig? Nei, jeg synes ikke det.

Ville PS3 fansen bare innse at Xbox 360 er minst like bra eller bedre så ville mye av konsoll krigen vært borte

Ville PS3 levert slikt den ble fortalt den skulle, ville vi ikke hatt noen konsoll krig i det heletatt. Da ville den vært best, men slik er det (desverre for enkelte) ikke

Endret av ohlala
Lenke til kommentar

Det er så mye lettere å legge skylden på enkelte bastante PS3 elskere fremfor å ta selvkritikk og si at vi alle har faktisk bidratt til konsollkrigen. It takes 2 to tango.

Alle har vært en god del bastante ovenfor sin konsoll, ikke å legge under en stol. Vi kan dog lære av dette.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt interessen. Man vil jo at SIN konsolltype skal ha en lang fremtid med mange gode kvalitetsspill. Men siden det selges så mange millioner konsoller av hver type uansett så vil vel dette gå greit.

Jeg tror dette med spillstøtte er det viktigste, for det er jo spillene som gjør konsollene. Hvis du ser på et bilforum f.eks. så er det en del krangling om hva som er best, men ikke på samme måte, fordi fremtiden til bilen man har kjøpt ikke avhenger av hvor mange biler som blir kjøpt totalt.

Lenke til kommentar
Det er så mye lettere å legge skylden på enkelte bastante PS3 elskere fremfor å ta selvkritikk og si at vi alle har faktisk bidratt til konsollkrigen. It takes 2 to tango.

Alle har vært en god del bastante ovenfor sin konsoll, ikke å legge under en stol. Vi kan dog lære av dette.

8356901[/snapback]

Det finnes hederlige unntak. Som regel de som har kjøpt to eller flere konsoller :!:

Lenke til kommentar
Då reknar eg med at du er like oppgitt over alle desse trådane; "Japanske salstal INNE NO!"

Det påvirkar ikkje oss det gadd. Idiotiske trådar.

8356530[/snapback]

Mener jeg forklarte ganske godt at det påvirker oss ganske mye, i den tråden det gjaldt. Men det skal jeg ikke gå så mye inn på her akkurat.

Så lenge det finnes flere aktører på markedet vil disse fanatikerene eksistere. Heldigvis har disse stort sett sine høydepunkt rundt lanseringer av nye konsoller. Hva det kommer av kan jo være flere faktorer som nevnt. Mye er nok grunnet barndomsminner, beskyttende mot sitt valg og muligens det økonomiske. Kanskje den største faktoren ligger nok ved denne fjortiss-oppførselen, hvor alt må være det andre folk velger og få personene til å føle seg en av gjengen. Fullt mulig å diskutere dette i lang tid uten noe fasittsvar.

Men stort sett går dette over hos de fleste når hormonene er ute av kroppen.

Lenke til kommentar
For min del er det artig å se disse fanboys tviholde på konsollen sin i bra og dårlige dager. Det blir som fotball supportere, de gir seg ikke selv om laget ligger under 0-1

Skal du takke noen for konsoll krigen så takk til Sony. Uten dem og den hypen de skapte før konsollen kom, ville vi ikke ha en slik konsoll krig vi har i dag. Det ville fortsatt vært tråder om hvem som er best, men ikke på samme måte som det vi har i dag.

Når Sony sa det vi så i E3 2005 var ingame og realtime og alle spill skal kjøres i 1080p med 60 bilder i sekundet på flere skjermer samtidig, fikk vi høye forventinger. Så brukte de store ord som Cell og Blu Ray

8356764[/snapback]

Tror det er her noe av greien ligger; du har folk på begge "sider" som har valgt konsollen på grunnlag av løfter om spillene, ytelsen, etc. Når det viser seg at løftene de brukte som del av vurderingen har blitt kraftig moderert, var regelrett løgn eller ble overgått av konkurrenten reagerer psyken med å "endre oppfatningen" for å redusere tvilen.

For å bruke grafikkeksempelet, sett at noen kjøper konsoll X på grunnlag av løfte om fantastisk grafikk og opplevelser, og hvor så blir den forbigått av konsoll Y oppstår en mental tvilsituasjon over eget valg, og for å "bedre" dette kommer psyken med en forklaring, eksempelvis "X vil få bedre grafikk om et år", eller "spillet på Y kom ut ett år senere enn X, selvfølgelig er det penere". I psykologien kalles det kognitiv dissonans.

Så slike reaksjoner, om enn plagsomme, er ytterst mennesklige.

Edit: Dette kom kanskje rimelig på kant av det jeg quotet, innlegget var iallefall på grunnlag av løftene om gull og grønne skoger, etc.

Endret av Cryovat
Lenke til kommentar

Du har mista poenget her. Såklart vil Sony prøve å stille seg selv og sine produkter i et mest mulig positivt lys. Det samme gjelder Microsoft og Nintendo. Poenget er vel heller hvorfor folk mer eller mindre ukritisk svelger den informasjonen som blir slengt ut til dem fra sin favorittkonsollprodusent. Eller hvorfor noen andre er overdrevent negative til samme melding.

Hype blir ikke hype bare fordi Sony/MS/Nintendo sier noe. Det blir hype fordi presse, forbrukere og andre ikke er kritisk til den informasjonen de blir presentert.

Må prøve å tråkke forsiktig nå, vil ikke starte bråk. Men vi kan vel fastslå at alle tre overnevnte selskaper har sine svin på skogen når det gjelder hyping av egne produkter og å snakke dritt om andres. Mye av problemet her er at man ser splinten i sin nabos øye, men ikke bjelken i sitt eget (tror det er sånn ordtaket er).

Interessant tråd dette her. Ikke la den degenerere til en standard fanboygreie.

Lenke til kommentar
Må prøve å tråkke forsiktig nå, vil ikke starte bråk. Men vi kan vel fastslå at alle tre overnevnte selskaper har sine svin på skogen når det gjelder hyping av egne produkter og å snakke dritt om andres. Mye av problemet  her er at man ser splinten i sin nabos øye, men ikke bjelken i sitt eget (tror det er sånn ordtaket er).

8356972[/snapback]

Enig her, føler meg flau på deres vegne når representater for sånne store firmaer går ut og kommer med meningsløse stikk mot konkurrentene.

Eksempelvis uttalelsen en eller annen fyr fra Microsoft hadde om at Wii var en konsoll for småunger; synes sånn bare blir uverdig... :nei:

Mener ikke at en ikke skal få lov å markedsføre og hype eget produkt, men å rakke ned på konkurentene er noe som virkelig gir meg avsmak, særlig når det ikke finnes noe skikkelig begrunnelse bak utsagnet.

Endret av Cryovat
Lenke til kommentar
Då reknar eg med at du er like oppgitt over alle desse trådane; "Japanske salstal INNE NO!"

Det påvirkar ikkje oss det gadd. Idiotiske trådar.

8356530[/snapback]

Mener jeg forklarte ganske godt at det påvirker oss ganske mye, i den tråden det gjaldt. Men det skal jeg ikke gå så mye inn på her akkurat.

8356944[/snapback]

Jau, det gjorde du. Men det gjer det ikkje nødvendigvis rett.

Hadde PS3 selt 10 konsollar i japan, og 25 i europa og USA tilsaman, hadde det påverka oss. Hadde xbox 360 selt 25 milliardar på 2 veker, hadde det påverka industrien, og oss.

Men, forskjellen på veke 1 med 25 000 selde konsollar, og veke 2 med 21 000 konsollar -- har ingen, verdens virkning på korleis korkje spelutval, eller utviklarar ser på ei plattform.

Satt veldig på spissen, men du skjønar vel kva eg vil fram til?

Lenke til kommentar
Så hvor kommer denne skråsikkerheten fra? Jeg tror alle mennesker har en form for instinkt som får dem til å forsvare sine egne valg. Det er ingen mennesker som ønsker å sitte igjen med følelsen at valget deres kanskje ikke var så bra som først antatt. Dette fører også til at de argumenterer for valget sitt og hevder at dette er best.

8355418[/snapback]

Jeg mener å huske at dette er det som kalles "kognitiv dissonans". En voldsom trang til å forsvare et kjøp ved å overbevise seg selv, og om nødvendig omgivelsene, om at det var et godt valg.

Dette gjelder nok i høy grad personer med relativt begrensede midler (no offence) som har kjøpt én konsoll og bestemt seg for at nettopp denne er den eneste gode konsollen. Da blir det fort til at man engasjerer seg voldsomt når andre hevder at en har vært "tjukk i huet..."

For min del håper jeg at konsollkrigen tones ned, eller i det minste vris til noe konstruktivt (dersom det i det hele tatt er mulig...)

Lenke til kommentar

8356901[/snapback]

Jeg vil faktisk legge litt av skylden på Sony. De er virkelig mestere i å overhype produktene sine. Det er en helt vanlig praksis, men Sony stiller virkelig i en egen klasse.

Jeg kan ikke annet enn å le av alle de hårreisende påstandene de har kommet med. Problemet oppstår når folk faktisk tror på dem. Fansen kjøper messias konsollen Playstation 3 og oppdager fort at den faktisk ikke er noe noe bedre enn konkurrenten X360. I stedet for å innse at de har kjøpt et bra produkt, men som ikke gruser alt som er, går de i forsvarsmodus. Som resulterer total fornektelse for noen.

PS3 og X360 har tilsvarende ytelse når det gjelder spill, og det er vel det som er poenget med en spillkonsoll. Det vil sikkert være små forskjeller, men ikke nok til at den ene gruser den andre. X360 er ledende for øyeblikket, fordi konsollen har vært ute lengre enn PS3 og har et bra spillbibliotek. Men jeg tror X360 vil få en tøff konkurrent, uten tvil.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke annet enn å le av alle de hårreisende påstandene de har kommet med. Problemet oppstår når folk faktisk tror på dem.

8357046[/snapback]

Et apropos til det, uten å gå helt off topic; etter E3 i fjor skulle en fyr jeg bodde med forklare meg hvordan den nye PS3-kontrolleren var firedimensjonal. Meg ut hele samtalen: :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg vil faktisk legge litt av skylden på Sony. De er virkelig mestere i å overhype produktene sine. Det er en helt vanlig praksis, men Sony stiller virkelig i en egen klasse.

Jeg kan ikke annet enn å le av alle de hårreisende påstandene de har kommet med. Problemet oppstår når folk faktisk tror på dem. Fansen kjøper messias konsollen Playstation 3 og oppdager fort at den faktisk ikke er noe noe bedre enn konkurrenten X360. I stedet for å innse at de har kjøpt et bra produkt, men som ikke gruser alt som er, går de i forsvarsmodus. Som resulterer total fornektelse for noen.

PS3 og X360 har tilsvarende ytelse når det gjelder spill, og det er vel det som er poenget med en spillkonsoll. Det vil sikkert være små forskjeller, men ikke nok til at den ene gruser den andre. X360 er ledende for øyeblikket, fordi konsollen har vært ute lengre enn PS3 og har et bra spillbibliotek. Men jeg tror X360 vil få en tøff konkurrent, uten tvil.

8357046[/snapback]

Men uansett hva Sony har sagt og gjort, det er ikke Sony som har gjort det som har skjed på forumet, det er brukerne. Og når noen PS3 elskere har sagt sitt om Sony har det vært noen PS3 mislikere som har sagt sitt og da har tangoen vært i gang.

Skitkasting har blitt gjort fra alle leirer og ingen er noen helligperer eller syndebukker. Vi er nok alle i en og samme bås her.

Lenke til kommentar

tror jeg hadde villet bytte ut "... og da har tangoen vært i gang" med "... skyttergravskrigen vært i gang" :D

Men, egentlig så skjønner jeg heller ikke hvorfor vi skal diskutere dette emnet ytterligere... jeg føler liksom ikke at det har noen form for innvirkning på humøret inne på konsolldelen av forumet uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...