Snorre Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg har i lengre tider lurt på hva som egentlig går av noen mennesker. Det kan virke som om flere brukere er rammet av skråsikkerhetens tyranni som tidligere har gjort seg gjeldende i kategorien for politikk og samfunn. Man kan spørre seg selv hvorfor denne formen for sikkerhet råder så sterkt på forumet. Det er såklart ikke noe entydig svar på dette, og å fullt forstå fenomenet ville være umulig. Derfor kan jeg kun argumentere ut fra mine egne erfaringer. Derfor vil kanskje ikke alle være enige i det jeg skriver, hvilket er deres fulle rett. Noen brukere er hardt rammet av skråsikkerhetens tyranni. I følge dem finnes det kun en konsoll som er god, verdt pengene og denne burde alle kjøpe. Videre er de andre konsollene vist nok søppel, og kan overhodet ikke måle seg med den foretrukne konsollen. Det er totalt utenkelig at noen andre skulle kunne ha lyst på en annen konsoll. Disse brukere vil også bruke mye av sin tid på å overbevise sine medbrukere om at nettopp deres foretrukne konsoll er best. Så hvor kommer denne skråsikkerheten fra? Jeg tror alle mennesker har en form for instinkt som får dem til å forsvare sine egne valg. Det er ingen mennesker som ønsker å sitte igjen med følelsen at valget deres kanskje ikke var så bra som først antatt. Dette fører også til at de argumenterer for valget sitt og hevder at dette er best. Selv om argumentene kan virke svært ulogiske vil det for denne personen være en mening bak. Forestill dere at noen kritiserte valget ditt om å gå på et bestemt universitet. Jeg er sikker på at du ville forsvart valget ditt ovenfor denne personen. Innerst inne vil du kanskje innse at denne personen har rett, men du prøver å overbevise deg selv om at den andre personen tar feil. For hvis du greier å overbevise den andre personen vil du kanskje greie å overbevise deg selv. Alt dette høres sikkert veldig psykologisk ut, men det er nettopp det som ligger bak all diskusjon. Man skal selvfølgelig ikke utelukke at det ligger andre faktorer bak. Så hvilke andre faktorer ligger egentlig bak? Kan det tenkes at brukerne ønsker å oppnå en høy status ved å ha det beste produktet? Siden det ikke finnes noen fasit på hvilken konsoll prøver de dermed til stadig å overbevise andre brukere om at deres konsoll er best. For å være ærlig forstår jeg meg ikke helt på konsoll-fanatikere. Fanatikerene er en av grunnene til at jeg nesten har sluttet å besøke konsoll-forumet. Jeg finner svært få konstruktive debatter her. De få som begynner bra ender som regel opp i krangling rundt hvilken konsoll som er best. Skråsikkerhetens tyranni regjerer, og fanatikerene og brukere forøvrig blir aldri enig. Ingen strekker seg så mye som en tomme mot midten. De greier rett og slett ikke å innse at folk har forskjellige smak og at deres favorittkonsoll kanskje ikke er like godt egnet til andre brukere. Jeg synes vi bør få en slutt på denne stygge trenden som har vokst seg stor i konsoll-kategorien. Det er ingen grunn til all denne meningsløse kranglingen som aldri slutter. Kanskje skulle man kunne bli enig om at forskjellige brukere liker forskjellige konsoller og la det ligge med det. Jeg sier ikke at man skal diskutere forskjeller på konsoller, grafikk eller lignende. Men om man gjør det er det en fordel å benytte en egnet tråd og respektere andre brukeres meninger uten å gå løs på dem som person. Snorre Lenke til kommentar
Cryovat Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Tror virkelig du er inne på noe med den teorien der Snorre. Konsoller er dyre, og "fanboyisme" kan absolutt være en underbevsisst "forsvarsteknikk" for å overbevise en selv om at valget en har gjort har vært riktig. Et eksempel på det kan være filsespikkeriet i mange av trådene her. Når folk begynner å lete med lupe etter forskjeller i nesten identiske multiplatformstitler virker det som folk leter veldig hardt etter bekreftelse ovenfor seg selv. Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hei Snorre. Må vi ta dette enda en gang? Fanboys og fantatikere vil alltid finnes her inne. Ignorèr de. Så lenge man ikke bryter etiketten kan man si hva man vil. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Tror virkelig du er inne på noe med den teorien der Snorre. Konsoller er dyre, og "fanboyisme" kan absolutt være en underbevsisst "forsvarsteknikk" for å overbevise en selv om at valget en har gjort har vært riktig. Et eksempel på det kan være filsespikkeriet i mange av trådene her. Når folk begynner å lete med lupe etter forskjeller i nesten identiske multiplatformstitler virker det som folk leter veldig hardt etter bekreftelse ovenfor seg selv. 8355519[/snapback] Jeg er glad du også ser noe i teorien min. Du har helt rett angående alt flisespikkeriet. Hvem i all verdens navn og rike bryr seg om Xbox 360-versjonen av et spill har ti meter lengre view-distance enn PS3-versjonen? Slike småting har jo overhodet ingen ting å si, og jeg er skremt over at noen diskuterer slikt. Hei Snorre. Må vi ta dette enda en gang? Fanboys og fantatikere vil alltid finnes her inne. Ignorèr de. Så lenge man ikke bryter etiketten kan man si hva man vil. 8355534[/snapback] Jeg går igjennom dette så mange ganger jeg orker. Det er ikke for sent å redde menneskerasen enda. Klart fanatikere alltid vil eksistere, men betyr det at vi skal la være å prøve å banke litt vett inn i dem? Kanskje er disse forsøkene mine fåfengte og vikrningsløse, men så har jeg hvertfall fått uttrykt mine følelser og meninger. Om ikke annet er nå det en begynnelse. Lenke til kommentar
Plutoo Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 hehe... jeg liker konsollkrangling jeg. eller så fremt ikke folk går personlig på andre forumdeltakere, så kan det jo være ganske artig lesning iblandt... Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 hehe... jeg liker konsollkrangling jeg. eller så fremt ikke folk går personlig på andre forumdeltakere, så kan det jo være ganske artig lesning iblandt... 8355588[/snapback] Artig lesning kan det såvisst bli av all kranglingen. Det har du helt rett i. Men skal all kranglingen hindre en hver form for saklig debatt? Når en potensiell saklig og god debatt faller fra hverandre pga. idiotisk krangling blir jeg litt nedstemt. Jeg stiller debattene i tv-programmet Holmgang med konsoll-krangelene. Like teite argumenter, like trangsynte og skråsikre debattanter og like kjedelige emner. Det er kanskje morsomt de tre første gangene, men etter det blir det bare kjedelig og sørgelig. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Konsollforumet er til tider stor humor da. Det er spesielt moro med folk som forsvarer noe som skal komme en gang i fremtiden - som 'ingen' hverken har sett eller hørt engang - med nebb og klør. Og *tror* at det skal bli såååå bra. Ikke fordi de vet noe som helst om det - men fordi de *tror* det. At dette ødelegger konstruktiv debatt er vel hevet over enhver tvil, på den annen side bør man jo heller ikke la feberfantasier uten rot i virkeligheten stå uimotsagt. Men du har gode poenger i innlegget ditt; det er nok en sammenheng med hvordan vi mennesker er. Det finnes jo knapt noen som leser bil- eller boligannonser mer religiøst og hysterisk enn folk som nettopp har kjøpt en av delene. Selv om de ikke har planer om å bytte ut nyinnkjøpet på mange år og toget alikevel er gått for å evt. gjøre om handelen. Endret 10. april 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Har selv lenge surret med liknende teorier rundt fanboyisme, dette intense ønsket om å legitimere et kjøp eller en merketilhørighet. Jeg tror vi alle har en iboende trang om å vite at vi har gjort et godt valg/kjøp. Hvem har vel ikke opplevd å hummre litt fornøyd når man ser noe man har fått kjøpt billig priset mye dyrere andre steder? Når så man havner i en diskusjon hvor disse forestillingene om at man har gjort et godt valg utfordres blir man gjerne defensiv. Å være bevisst denne trangen kan kanskje hjelpe å roe seg litt ned og ikke la seg rive med i diskusjonen. Til syvende og sist er det jo ikke sikkert at det som er et godt kjøp/valg for meg er det samme for deg, og hva bryr det egentlig meg om du liker ps3 eller xbox360 bedre? Jeg koser meg med wii'en min jeg, fordi jeg har altid vert en nintendofan og nostalgien og wiimoten tok overhånd (Pluss at jeg fikk kjøpt den når den var skikkelig billig på elkjøp hihi ) Erhm Back on topic; tror generelt diskusjoner om hva som er "best" av X eller Y er lite konstruktive av natur, bedre diskusjoner får man av typen; hva er bra med X og hva er bra med Y, hvem passer X og Y best for?, osv osv.... Endret 10. april 2007 av Dipso Lenke til kommentar
zeox Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 kan noen gi denne mannnen (snorre) en stjerne i margen? har grublet paa dette lenge selv, og er glad for aa se at noen faktisk ser at dette er bare flisespikkeri og tullball. er saa drittlei av aa se sammenligningstraader av alle multiplatformspillene som noensinne har kommet ut Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 10 meter viewdistance i forskjell :!: Den var god Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 PC er dyrere enn konsoll. Når jeg blir stor blir det 3 x konsoll og 1 x laptop fra Apple. Nå er det 0 x konsoll og bare masse PC. Uansett. Vi som driver med PC-gaming ler ikke av hverandre om vi bruker CRT eller LCD, nVidia eller ATI, Intel eller AMD osv. Konsoll-fanboys derimot... Har ikke ord. Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Like godt å bare slutte å besøke konsolldelen helt om man har så vondt for å takle fanatikere ... men, husk, de aller mest fanatiske går det uansett an å legge til i "ignorer lista" Men du er nok inne på noe ja, Snorre ... til tider kan det f.eks. være rent selvmord å si noe negativt om noen av konsollene her inne Endret 11. april 2007 av Appleseed Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) PC er dyrere enn konsoll. Når jeg blir stor blir det 3 x konsoll og 1 x laptop fra Apple. Nå er det 0 x konsoll og bare masse PC. Uansett. Vi som driver med PC-gaming ler ikke av hverandre om vi bruker CRT eller LCD, nVidia eller ATI, Intel eller AMD osv. Konsoll-fanboys derimot... Har ikke ord. 8356038[/snapback] Vet ikke helt om jeg er enig. Når jeg var interessert i PC spilling og grafikkort for noen år siden husker jeg at det var høy temperatur mellom AMD og Intel fans og nvidia og ATI fans. Fanatikere finnes det overalt, men dette forumet er nok kanskje spesielt ille. Det er en del her som er så ensidig positive til en platform og likeledes ensidig negativ til de andre. Slik blir det bråk av Endret 11. april 2007 av Norse360 Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Ja, jeg må vel si meg enig med Snorre, han sier noe der. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er litt PS3-fanboy, men jeg hater ikke akkurat 360 eller Wii. Grunnen til at jeg fikk meg PS3, er bl.a. tittlene til Insomniacgames, som har moret meg siden det første Spyro-spillet. dermiot har jeg aldri hatt et forhold til Mario eller Zelda, og har ikke den store interressen for FPS (uten om R:FoM, da ;P). derimot liker jeg Final Fantasy og Ratched & Clank, så PS3 var det opplagte valg. Dessuten gledet jeg meg sykt til Motorstorm...og så vil jeg at BD viner formatkrigen da :!: Lenke til kommentar
vict0r Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Har vært inne på mye av det samme selv, og personlig skulle jeg helst sett at de "vs." trådene man ser kommer til å knekke blir låst så fort som mulig ettersom de sjelden er til noe mer nytte enn personangrep og dårlig selvinnsikt. Lenke til kommentar
Kokkolocco Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Ja, jeg må vel si meg enig med Snorre, han sier noe der. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er litt PS3-fanboy, men jeg hater ikke akkurat 360 eller Wii. Grunnen til at jeg fikk meg PS3, er bl.a. tittlene til Insomniacgames, som har moret meg siden det første Spyro-spillet. dermiot har jeg aldri hatt et forhold til Mario eller Zelda, og har ikke den store interressen for FPS (uten om R:FoM, da ;P). derimot liker jeg Final Fantasy og Ratched & Clank, så PS3 var det opplagte valg. Dessuten gledet jeg meg sykt til Motorstorm...og så vil jeg at BD viner formatkrigen da :!: 8356435[/snapback] Hvorfor er det veldig viktig for deg at BD vinner? Tjener du som forbruker noe på at et firma får monopol? Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Hvorfor er det veldig viktig for deg at BD vinner? Tjener du som forbruker noe på at et firma får monopol? øøøh....nei, jeg har ikke tjent noe på Microsofts übermonopol enda...har du? neppe, med mindre du er ansatt der. men legg merke til :!: -smileyen på slutten...dessuten har jeg mer tro på BD enn HDDVD... Endret 11. april 2007 av S-r-ex Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 11. april 2007 Forfatter Del Skrevet 11. april 2007 La oss ikke føre dette emnet over på monopol og format-diskusjon. Vennligst hold dere til emnet. Om det er ønskelig kan jeg splitte ut postene som handler om monopol og format i en egen tråd. Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 kan noen gi denne mannnen (snorre) en stjerne i margen? har grublet paa dette lenge selv, og er glad for aa se at noen faktisk ser at dette er bare flisespikkeri og tullball. er saa drittlei av aa se sammenligningstraader av alle multiplatformspillene som noensinne har kommet ut 8356002[/snapback] Då reknar eg med at du er like oppgitt over alle desse trådane; "Japanske salstal INNE NO!" Det påvirkar ikkje oss det gadd. Idiotiske trådar. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Fanatikere vil alltid finnes, slikt kommer du alltid unna. Disse jumper i strupen på alle og envær som ikke følger deres tro. Men er og viktig å skille, for noen utaler seg varmt om 1 konsoll fordi det er den eneste konsollen de har. Når det kommer til next gen konsoller har jeg utalt meg varmt om Wii, ikke for at jeg er fanboy, men fordi jeg har kun Wii av next gen konsoller og utaler meg derfor ikke om de andre konsollene annet enn på et spekulativt plan. Dessverre har det vært slik på forumet at krigene har oppstått grunnet slike ting. At enkelte, slik som meg, har utalt oss varmt om en konsoll som man eier, mye grunnet dette er den eneste konsollen man har, og dette blir ikke tålt av andre parter. Hva kan man gjøre med det? Vi brukere kan vel ikke gjøre annet enn rapportere det og la en brannmannmod ta seg av det. Dessverre ser det ut som at flere liker å kaste ved på bålet fremfor å rapportere det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå