Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hun(15) får ikke overnatte hos meg(16), riktig?

Anbefalte innlegg

Da har jeg fjernet det med at det var ulovlig. Jeg har alltid hørt at det er ulovlig, men da vet jeg det også. ;)

8354863[/snapback]

:)

Du har litt rett men det er feiltolking av loven.. loven er får at ikke menn på 40 skal kunne ha sex med barn under 16.. hvis du skjønner.. at det skal være en lov mot det.. men kjærester på 15 og 16 bryter ingen lover :)

8354935[/snapback]

Har var det mye rart på en gang. Det er helt klart at seksuell omgang med midreårige er ulovlig om du er 40 eller 16. Som du selv sier..."barn under 16"

Selv om en rett nok ville sett mildere på en hendelse der en 16 åring har omgang med sin 15 årige kjæreste, enn en 40 åring det samme. Men, det er uansett en kriminell handlig.

Når dette er sagt, så er ingen av disse myndige. Foreldrene kan faktisk godt nekte en slik overnatting. At disse kan ha sex når som helst og hvor som helst, er vel egentlig ikke relevant. Skal man bringe moral inn i dette...? Vel, er vel egentlig tilhenger av mest mulig fornuft. Fornuften sier her at jeg aldri ville gitt min datter lov til en slik overnatting. Jeg mener også at de voksne er pliktig (om ikke ikke annet enn med referanse til straffeloven) i og ikke oppmuntre til sex med barn. Dette selv om de kan "gjøre_det_ hvor_som_helst_uansett" Men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og dama mi har vært sammen i 3 måneder, hun ble 16 idag, jeg er 15 1/2. Vi har hatt sex endel ganger, men bare om dagen. Vi får enda ikke overnatte hos hverandre, selv om foreldrene våre ikke vet at vi har sex. Vi regner med at dette ordner seg til sommerferien da.

Lenke til kommentar

Må bare komentere det med seksuell lavalder, siden det var visst litt uenigheter om det. Det er lovlig å ha sex hvis man er i omtrent samme alder. Dette er hentet ifra lovdata.no

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom

a) handlingen er begått av flere i fellesskap, 

b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, 

c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller 

d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven # 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen. 

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Så, over til problemet. Jeg ville nå tro at dere snart får lov til å overnatte hos hverandre. Men det kan være vanskelig for foreldre å innse at barna vokser opp... Det beste du kan gjøre er å oppføre deg fint, og ikke mase. Heller spør de hvis det er noe du lurer på. Men gjør ting som beviser at de kan stole på deg. Kom hjem tidligere enn du trenger, vær ærlig mot de. Sånne småting som foreldre setter pris på. Kanskje det kunne være en idé at foreldrene dine blir bedre kjent med kjæresten din også?

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon som deg nå.. Nesten.

Jeg er 18år (ble det i år) og har kjæreste som er 15år (blir 16år i år). Vi fikk ikke sove hos hverandre av hennes foreldre. Snakker veldig mye med moren og faren hennes når jeg er der, og har et fint "forhold" til de.

Men, moren hennes sa at vi ikke fikk dele rom / seng før hun er 16år, som hun blir i sommer. Men vi får sove hos hverandre, men på hvert våres rom.

Det ble dårlig forklart.

Men jeg skjønner foreldrene hennes godt. Hadde jeg hatt ei datter på 15år, så ville ikke jeg latt hun dele rom med kjæresten uansett hvor gammel han var.

Edit

Vi har vært sammen i to år snart, bare til informasjon.

Endret av Andreas-J
Lenke til kommentar

Nora90: Stemmer det. Står litt på side en.:)

Andreas-J: Ja, mamma spurte om hun ville bli med på hytta i sommerferien. Det var ok, så lenge vi ikke sov på samme rom. :p

Jeg skjønner nå at de aller, aller fleste har det som meg, og det gjør det lettere å forstå situasjonen. Ei venninne og kjæresten får nemlig lov å sove hos hverandre, og da blir man litt misunnelig(De hadde drevet med 'snikovernatting'. Men siden det sikkert nok er for våres eget beste, så er det vel lurt å akseptere det. Jeg tør iallefall ikke snikovernatte.

Lenke til kommentar

Sniksoving virka egentlig litt kjent.. Når det gjelder og ikke dele rom ;p

Hjemme hos meg så gir de egentlig litt "faen" i om vi deler rom eller ikke. Men så skal det være sagt at de egentlig ikke har så mye de skulle sagt, ettersom jeg er 18år :)

Men men, du får bare vente. Den dagen dere får sove sammen første gang blir nok noe du husker for å si det sånn :)

Lenke til kommentar

Jeg er vandt til at hver gang jeg får meg ny kjærese så må jeg vente minst et halvt år før hun for lov å sove hos meg. Selv har det vært greit for mine foreldre siden jeg var 14.

Nå er jeg 19 år og heldigvis over perioden med å krangle med damens foreldre om overnatting osv...

Lenke til kommentar

Tok vel 5-6mnd før jeg og dama sov hos hverandre (og vi var 17), greit at foreldrene deres vet at det er skikkelig seriøst før de lar dere få lov, og skjønner de forsåvidt godt.

Gi det litt tid, og jeg tipper at om en stund så går det fint for dem at dere overnatter nå og da. Beste måten å overtale de er imho å vise at dere er voksne nok til å respektere dem, og vise dem at dere er seriøse. Blir du tatt i sniking ellerno gjør du nok det stikk motsatte.

Lenke til kommentar

Med min ex sov jeg over hos henne før hun ble 16. (Jeg var da 17.) Foreldrene hennes (mest faren) er og nokså konservative, så jeg var vel litt overrasket selv :)

EDIT: Sov over hos henne etter 3 uker eller noe..

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg nok hatt problemer med å tillate at min 15 år gamle datter (hypotetisk enn så lenge) sov over hos en gutt. Jeg mener at dere er litt unge. Det er nok ikke det at foreldrene på død og liv skal hindre dere i å ha sex, men derfra er det langt til å åpent gi tillatelse til det. Det er faktisk det de gjør dersom de tillater sleepovers. De setter en prinsipiell aksept for noe man bare må anta at forekommer hos kjærester som sover i samme seng. Jeg håper du ser forskjellen på å regne med at det skjer bak ryggen og det å gi tillatelse til det.

Det andre går nok på at dere ikke har vært sammen så fryktelig lenge. 3 måneder er kanskje lenge etter deres forutsetninger, men husk at foreldrene deres ahr vært sammen lenge og har et litt annet perspektiv på det å bli kjent med hverandre.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner det, og er egentlig veldig glad for at jeg har fått vite hva mange av dere synes. Det med overnatting er nok ikke et veldig stort problem, for vi har jo muligheten til å være sammen hele dagene om vi vil det.

Men må si jeg lurer på hvordan det er å vokne opp med en annen person i senga :p

Tenk om jeg glemmer at det ligger noen der da, så skvetter jeg og får hjerteinfarkt.

Haha :D

Lenke til kommentar
Men må si jeg lurer på hvordan det er å vokne opp med en annen person i senga :p

Tenk om jeg glemmer at det ligger noen der da, så skvetter jeg og får hjerteinfarkt.

Haha :D

8376777[/snapback]

Du snur deg fort unna et skikkelig morratryne med enda verre morraånde i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Hola.

Det har seg sånn at kjæresten min og jeg gjerne vil tilbringe natten hos den ene av oss. Noe foreldrene mine liker svært lite. På en måte så skjønner jeg dette, men på en annen måte ikke. Hva mener dere er riktig? Argumenter for og imot?

Som emnetittelen sier, så er jeg 16 år og hun er 15. Har det virkelig så mye å si at hun er ett år under den seksuelle lavalder, og jeg akkurat er over? Vi får jo være sammen på dagen også, er det umulig å ha sex(regner med det er derfor hun ikke får overnatte før hun blir 16) i foreldrenes verden på dagen?

Forresten, mora til kjæresten min er heller ikke særlig glad for dette.

8354717[/snapback]

Som pappa til ei jente på 14 skjønner jeg veldig godt at dere ikke får..... jeg er i full stand til å huske da jeg selv var på den alderen.... og vet godt hva jeg hadde gjort med kjæresten min den gang om jeg hadde fått lov :) Kanskje det er der det ligger ? At foreldrene deres faktisk husker hvordan de selv var på den alderen ? :) Men jeg må si, at ettersom ingen av dere er mine barn, så skjønner jeg frustrasjonen også.

Lenke til kommentar
Hola.

Det har seg sånn at kjæresten min og jeg gjerne vil tilbringe natten hos den ene av oss. Noe foreldrene mine liker svært lite. På en måte så skjønner jeg dette, men på en annen måte ikke. Hva mener dere er riktig? Argumenter for og imot?

Som emnetittelen sier, så er jeg 16 år og hun er 15. Har det virkelig så mye å si at hun er ett år under den seksuelle lavalder, og jeg akkurat er over? Vi får jo være sammen på dagen også, er det umulig å ha sex(regner med det er derfor hun ikke får overnatte før hun blir 16) i foreldrenes verden på dagen?

Forresten, mora til kjæresten min er heller ikke særlig glad for dette.

8354717[/snapback]

Hadde dette problemet i starten for en stund siden jeg å.

Bare si til foreldra dine/hennes : Det er ingenting vi kan gjøre som vi ellers ikke kunne gjort da vi er aleine på dagen.

Lenke til kommentar
Bare si til foreldra dine/hennes : Det er ingenting vi kan gjøre som vi ellers ikke kunne gjort da vi er aleine på dagen.

8378209[/snapback]

Den hjalp ikke på min mamma.

Greia er at de ikke vil oppfordre de til det, hvis du skjønner. Foreldrene mine skjønte sikkert såpass at vi hadde sex selvom vi ikke sov hos hverandre, men fikk jeg lov med en gang uansett? Nei. Og det skjønner jeg.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi ikke får lov av to grunner:

Den ene er at vi kan bryter norsk lov om vi ligger sammen, og den andre er kanskje at de syns sex som 16-åring er litt tidlig. Jeg aner egentlig ikke hva som er normalt når man er i et forhold, så vi tar alt i den farten vi føler passer oss.

Jaytee: Hadde du kunnet greiet litt mer ut om frustrasjonen?

Hvorfor er man frustrert? Hvorfor får noen lov, mens andre ikke?

edit: jeg og Aidskake skrev nesten akkurat det samme med forekjellige ord. Synd at hun var ett minutt før meg :(

Endret av KristianG
Lenke til kommentar

Bryter ikke norsk lov.

den norske loven om sex med personer under 16 er veldig "rund rundt grøten", altså det er ikke en akkurat lov, men man kan vri litt på den.

At du som er 16 og hun 15 er absolutt null og niks problem, sålenge det er frivillig vel og merke..

Sex er ikke nødvendig i førsten av et forhold sånn jeg føler det nå.. syns alle springer rundt som kaniner og dytter kuken i det hølet som passer for tiden jeg..

Men , vær hos henne sendt på kveld og sovn sammens med henne helt til foreldra kommer inn så kanskje du får sove over ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...