Ksungam Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Har et integrert lydkort på mitt Asus A7N8X-Deluxe hovedkort, og det har i en tid nå vært "sprengte høytalere"-lyd i det. Men det skjer ikke når jeg spiller av mp3 i f eks winamp, bare noen ganger når jeg spiller av filmfiler med musikk på. Er det lydcodec som er feil, eller er det lydkortet/pc-en som er for ræva? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hjelper det å skru ned volumet på mediaplayeren? Prøvd et annet avspillingsprogram (hint: VLC media player)? Prøvd å spille av andre filmfiler (som kanskje benytter en annen codeks)? Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 hadde det samme selv en stund, helt til jeg fant drivere som fikset det så hadde jeg hovedvolumet på ca 50% på pc'en og skrudde heller lyden på anlegget opp Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Høres ut som intern clipping som oppstår når lydbølgene blir større enn den tilgjengelige dynamikken i formatet slik at bølgetoppene blir "klippet av" og blir helt flate. Dette oppstår som oftest når man bruker en equalizer (EQ) for å f.eks øke bassen. Dersom volumet allerede står på 100% og utnytter den tilgjengelige dynamikken i formatet maksimalt vil man overskride dette hvis man øker bassen. Det blir som å skru opp volumet over 100%, men da kun for bassfrekvensene. Clipping kan også oppstå om man fjerner frekvenser med en equalizer. Om det er en equalizer som skaper trøbbel kan du senke "pre-ampen" på equalizeren. Da vil equalizeren senke volumet før den går til verks, slik at man får lavere volum, men større tilgjengelig dynamikk for å klare og håndtere den ekstra bølgedynamikken som equalizeren skaper når du øker eller senker frekvensområder. Om equalizeren ikke har en pre-amp-emulator slik jeg just nevnte kan du eksperimentere med å senke volumet selv i f.eks medieavspilleren som vil gi en tilsvarende effekt. Men dette kommer litt an på hvordan medieavspilleren håndterer lyden (om volumendringen skjer før eller etter equlizeren i signalkjeden). Du kan også skru av equlizeren i medieavspilleren og heller bruke equalizeren i stereoanlegget om mulig. Det er alltid best å bruke en equalizer helt til slutt før effekttrinnet i stereoanlegget framfor lengre 'frem' i signalkjeden slik som f.eks i et program på PCen. En annen årsak kan være at medieavspilleren din har en slags boost-funksjon som øker lyden over 100%, og du dermed får clipping. Dette kan også skje dersom programmet har boost, men samtidig en dynamikkompressor som skal forsøke å hindre clipping som likevel ikke klarer å forhindre dette. 'Unaturlig' volumboost kan også forekomme med kodek-trøbbel, EAX o.l. effekter i lydkortet, men kan også komme av inkompetente folk som har rippet filmen du prøver å se. Du kan prøve VideoLAN VLC og se om lyden clipper i dette programmet. Endret 11. april 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Det funker bra nå, takk til alle for hjelpen, og spessielt til deg skag1 Jeg gikk inn på lydprogrammet mitt (Nvidia Soundstorm), og satte på "flat" istedet for "party", og jeg sluttet også å sette VLC volumet helt opp til 100. Lyden er fin så lenge jeg har den på 50, og vi Media Player kan jeg ha fullt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå