Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en min henger seg fullstendig opp!

Anbefalte innlegg

Dette er ei stund sidan, men eg... Nei, faen heller.

Dette er en stund siden, men irriterer meg allikevel like mye som da det først skjedde. Jeg har en gammel PC som til tross for dette funker utmerket til sitt bruk. Men nå har den begynt å henge seg opp, og jeg vet ikke hvorfor. Det skjer som oftest når jeg anvender flash (som youtube o.l), men det kan hende til andre tider også.

Det som skjer er at PC'en fryser - fullstendig. Null respons. Alt stopper. Til og med musa, av og til kan det komme en litt høyfrekvent summetone fra høytalerene. Kan ikke slå den av vha av-knappen med mindre jeg holder inne/trykker på reset, men da vil den ikke starte. Da må jeg slå av og på bryteren bak, og da skrur den seg på som vanlig og later som ingenting - hykler.

Noen som vet hva dette skyldes? Jeg er rimelig irritert på den nå. :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det høres merkelig ut. Det kan antagelig relateres til software.

Jeg vil anbefale deg å kjøre en skann med HiJackThis i første omgang. Kjør skann med logg å legg den ut her. Kanskje det er noe grums som kjører på maskinen din.

Går ut i fra du jevnlig skanner med antivirus/spyware-programmer.

8354474[/snapback]

Ikke så mye som jeg burde, nei. Men har rukket å skanne noen ganger etter problemet inntraff. Ja, og det er også et problem. Det hender at den henger seg opp da også, samt når jeg ripper musikk fra CD. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke relatert det til software med engang. Last ned http://www.memtest.org/#downiso kjør en scan i dos. Hvis den klarer å gjennomføre testen er rammen din sansynligvis ok. Ta en sjekk med å ta ut rambrikker sett dem inn igjen, ta av prosessorvifte fest igjen, fjern antall harddisker / tilleggskort til et minimum, osv osv...

Memtest hjalp meg på en gammel P4 maskin jeg hadde stående, der hadde rammen plutselig begynt å fuske.

Hvis ingenting av ovenfor hjelper, se om alt låser seg i sikkerhetsmodus. Da kan det være driverproblemer ol.

Easy as that ;)

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke relatert det til software med engang. Last ned http://www.memtest.org/#downiso kjør en scan i dos. Hvis den klarer å gjennomføre testen er rammen din sansynligvis ok. Ta en sjekk med å ta ut rambrikker sett dem inn igjen, ta av prosessorvifte fest igjen, fjern antall harddisker / tilleggskort til et minimum, osv osv...

Memtest hjalp meg på en gammel P4 maskin jeg hadde stående, der hadde rammen plutselig begynt å fuske.

Hvis ingenting av ovenfor hjelper, se om alt låser seg i sikkerhetsmodus. Da kan det være driverproblemer ol.

Easy as that ;)

8355073[/snapback]

Sjekk hendelsesloggen. Normalt skal den rekke å skrive noe der som gir et hint om hva som er galt.

Hvis det bare er når du laster ned fra nettet så sett MTU til 1450 i routeren din.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Sjekk hendelsesloggen. Normalt skal den rekke å skrive noe der som gir et hint om hva som er galt.

8356930[/snapback]

Beklager sent svar, men hvor er den hendelsesloggen?

Jeg kjørte memtest, men PC'en hang seg opp. Det fryste ikke helt, tidtakeren stoppet bare, samt testen. Men det var et plusstegn som blinket allikevel. Allikevel vet jeg at den fryste slik som den alltid gjør, nettopp fordi jeg måtte bak PC'en og skru av bryteren, fordi den nektet å starte om jeg trykte reset.

Lenke til kommentar

Dette er en stund siden, men irriterer meg allikevel like mye som da det først skjedde. Jeg har en gammel PC som til tross for dette funker utmerket til sitt bruk. Men nå har den begynt å henge seg opp, og jeg vet ikke hvorfor. Det skjer som oftest når jeg anvender flash (som youtube o.l), men det kan hende til andre tider også.

Det som skjer er at PC'en fryser - fullstendig. Null respons. Alt stopper. Til og med musa, av og til kan det komme en litt høyfrekvent summetone fra høytalerene. Kan ikke slå den av vha av-knappen med mindre jeg holder inne/trykker på reset, men da vil den ikke starte. Da må jeg slå av og på bryteren bak, og da skrur den seg på som vanlig og later som ingenting - hykler.

8354339[/snapback]

hvor gammel er den? OS?

Lenke til kommentar

8354339[/snapback]

hvor gammel er den? OS?

8537245[/snapback]

En fem år gammel PC som kjører XP i old school-skin. Den er ganske bra for alderen, dog jeg har bare 256MB RAM. :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette kan være fordi :

Client computers use 100% cpu when scanning for missing security updates.

The scan engine of the microsoft update component used for scanning computers for missing updates use alot of cpu power when scanning.

Error situation will be that the computer are very slow for the scan time. Typicaly for 10 - 20 minutes.

The error is most notisable on laptop computer (due to less cpu power and the use of "Automatic Updates"), but are alos present om desktop computers.

mye problem med laptop på jobb med dette. hele pc'en henger i 10-20min.

Lenke til kommentar

Ja, men det er nok ikke problemet, siden det skjer helt plutselig, og en kan ikke røre musa, og ingenting skjer. PC'en min fikk x-ware mandag forrige uke, og jeg fikk ikke installert XP på nytt igjen. Nå sitter jeg på testpc'en til stefaren min midlertidig, og har ingen problemer lenger. Så nå blir det etterhvert en ny PC på meg. Takk for hjelpen uansett, folkens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...