Gå til innhold

Ramsinks på vannkjølt GF4

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Joda, alt er vel bedre enn ingenting! Og jo større, jo bedre. Tenk samtidig på at om du har en viss bevegelse i luften omkring ribbene, så vil jo også effekten ytterligere forbedres.

En saktegående vifte er å anbefale, det skal ikke så rare bevegelsen til før kjølinga blir en god del bedre.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle montere ei vifte i nærheten ja. Jeg har chieftec big tower og jeg tenkte jeg skulle feste ei vifte i det nederste festet i bakkant. Vifta kommer til å gå på halv hastighet for meninga med vannkjølinga mi er at det skal bli stille.

Jeg tenkte jeg skulle overvåke tempen på rambrikkene. Er det nøye med hvilken brikke jeg fester denne måleren på eller er det lik varmeutvikling på alle? Skjermkortet er et MSI gf4 4200 med 128Mb ram.

Lenke til kommentar

Har sjøl ingen erfaring med hvilke av RAM-brikkene som blir varmest, men sunn fornuft tilsier at belastningen på minnebrikkene er noenlunde lik, og dermed også den termiske belastningen.

Dermed vil jeg tro at plasseringen av en temp-føler vil være ganske ukritisk.

En helt annen sak, er betydningen av å overvåke temperaturen på minnebrikkene?

Jeg kan strengt tatt ikke se noen gevinst i dette, som mer eller mindre vil være av akademisk interesse? I den forstand som at du kun vil få en avlesning av temperaturen på brikkene. I de fleste tilfeller er det GPU-temp / GPU-kjøling som vil påvirke graden av overklokking.

Men skal man virkelig søke å oppnå gode resultater mht. overklokking av skjermkortet, så bør vel også minnebrikkene vannkjøles.

De fleste drar vel ikke saken så langt, men om du ønsker å gjøre det, så vil jeg foreslå vannkjøling av minnebrikkene også.

Da kan du være ganske sikker på at tempen på disse ikke vil ligge særlig høyere enn 35-45grader.

Lenke til kommentar
Hadde vært topp å vannkjølt ram også men jeg har null erfaring med å lage kobberblokker. Dessuten så har skjermkortet en kondensator tåpelig plassert mellom to rambrikker.

det er slett ikke enkelt å lage kjøleblokker for ram-brikkene, det er nok de færreste gitt å få til det!

Jeg tror du vil greie deg ganske bra med ram-sinks, det er jo en vesentlig lettere løsning.

Lenke til kommentar
En helt annen sak, er betydningen av å overvåke temperaturen på minnebrikkene?

Jeg kan strengt tatt ikke se noen gevinst i dette, som mer eller mindre vil være av akademisk interesse?

Tenkte jeg skulle overvåke for å sjekke at de ikke blir overopphetet. Feks. visst ramsinks'a ikke fungerer noe særlig.

www.netconnection.no har noe som heter Tweakmonster RAMsinks, de skal visst duge veldig godt.

Ja og de er stilig. Men de er dyr i forhold til de som 3dfxcool selger. Tweakmonster blir nesten 300 for 8 stk. De hos 3dfxcool koster 130.

Det eneste jeg tviler på er om de fra 3dfxcool er for små.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...