bengh Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Har som sagt ventet en stund på penger fra Canon ifm kjøp av 30D. Var innom nettbanken min i går. Tittet litt tilbake i tid og registrert til min overraskelse at jeg hadde fått penger fra Canon Cashback alikevel. Pengene kom 30 mars uten at jeg hadde fått noen melding om det. Da ordnet det seg alikevel da Canon Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Moral: Cashback er en scam designet for at færrest mulig faktisk skal få pengene sine utbetalt. Hvis Canon regnet med at de måtte betale ut penger til alle som faktisk benyttet seg av tilbudet, hadde de rett og slett satt ned prisen på produktet i stedet og sluppet administrasjonsomkostningene. Og du vet det er en scam fordi... ? Grunnen til at de ikke trekker fra pengene i selve prisen på produktet i stedet, er for at ingen butikker skal få mindre omsetning og inntjening pr. produkt på grunn av kampanjen. Hvor mye skulle de f.eks ha slått av på butikkenes innkjøpspris for at butikkene ville vært villige til å slå av den aktuelle cashback-prisen? Dette kunne skapt store forskjeller i hvor mye de forskjellige butikkene ville gått ned i pris, og de kunne ikke reklamert med så og så mye i avslag. I tillegg ville butikker som hadde de aktuelle produktene på lager før kampanjen, måtte solgt de produktene til ordinær pris fordi man må tjene på prisene man opprinnelig betalte for produktet. Butikker som hadde lite på lager, som da kjøper produktene til innkjøpspris minus "cashback"-beløpet, ville da fått et fortrinn foran butikkene som kanskje ikke har så stor gjennomtrekk av varer, eller som av god service passer på å ha mye av lagerførte produkter på lager. Det er mange flere grunner, men jeg tipper du forstår poenget mitt Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Moral: Cashback er en scam designet for at færrest mulig faktisk skal få pengene sine utbetalt. Hvis Canon regnet med at de måtte betale ut penger til alle som faktisk benyttet seg av tilbudet, hadde de rett og slett satt ned prisen på produktet i stedet og sluppet administrasjonsomkostningene. Og du vet det er en scam fordi... ? Grunnen til at de ikke trekker fra pengene i selve prisen på produktet i stedet, er for at ingen butikker skal få mindre omsetning og inntjening pr. produkt på grunn av kampanjen. Hvor mye skulle de f.eks ha slått av på butikkenes innkjøpspris for at butikkene ville vært villige til å slå av den aktuelle cashback-prisen? Dette kunne skapt store forskjeller i hvor mye de forskjellige butikkene ville gått ned i pris, og de kunne ikke reklamert med så og så mye i avslag. I tillegg ville butikker som hadde de aktuelle produktene på lager før kampanjen, måtte solgt de produktene til ordinær pris fordi man må tjene på prisene man opprinnelig betalte for produktet. Butikker som hadde lite på lager, som da kjøper produktene til innkjøpspris minus "cashback"-beløpet, ville da fått et fortrinn foran butikkene som kanskje ikke har så stor gjennomtrekk av varer, eller som av god service passer på å ha mye av lagerførte produkter på lager. Det vil være en smal sak for Canon å gjennomføre dette uansett - de kameraene som butikkene allerede har kjøpt kan jo butikken få en "cashback"-løsning på, mens nye bestillinger ville få "rett" pris med en gang. Det er uten tvil en luguber ordning slik det er i dag. Et annet alternativ hadde vært om butikkene fikk ansvaret for å utbetale pengene (i form av lavere pris på produktet), og måtte ta på seg papirarbeidet i ettertid. Grunnen til at Canon ikke gjør det, er nok ganske enkelt at da ville alle solgte kameraer medføre cashback, og ordningen ville ikke være like lønnsom. Nå har de helt sikkert kalkulert med et visst antall solgte kameraer som kundene ikke krever penger for, og det virker jo også som de spekulerer i å ikke betale ut til alle som faktisk sender inn, men først og fremst de som maser. Med andre ord - de som maser og står på blir fornøyde, og Canon tjener mer penger... Jeg personlig synes slike tilbakebetalingsordninger er et godt argument for å ikke kjøpe Canon. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Jeg fikk iallefall sendt infoen min til Canon en tredje gang i dag etter å ha pratet med dem på telefon 4 ganger (de ringte meg tilbake de 2 siste gangene). Fikk beskjed om at pengene skal være på vei om 2-3 dager. Jeg skal ikke juble før jeg har sett pengene, men det er jo absolutt lovende. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Det vil være en smal sak for Canon å gjennomføre dette uansett - de kameraene som butikkene allerede har kjøpt kan jo butikken få en "cashback"-løsning på, mens nye bestillinger ville få "rett" pris med en gang. Det tror jeg ingen butikker hadde akseptert uten videre. De som har prøvd å få tilbake penger på grunn av diverse avtaler som at man får mellomlegget om produktet går ned i løpet av så og så kort tid, vet hvor vanskelig det er å faktisk få disse pengene. Og hvor lang tid det tar. Husker ikke nøyaktig hvilken importør det var (tror det var Nikon) som i et år nå har skyldt butikken jeg jobber i en del penger... men det bortforklares og skyves til side hver gang man snakker med de om det. Slik skjer i omtrent alle saker der en butikk har penger til gode fra en større importør (ihvertfall de sakene jeg har hørt om).Det er uten tvil en luguber ordning slik det er i dag. Et annet alternativ hadde vært om butikkene fikk ansvaret for å utbetale pengene (i form av lavere pris på produktet), og måtte ta på seg papirarbeidet i ettertid.Og det tror du også en butikk vilel godtatt uten videre? Merarbeid, uten større fortjeneste? Da ville mye av avslaget gått til butikkene som "lønn" for merarbeid, og mindre til kundene. Det Canon gjør i dag, er å gi butikkene minst mulig stress i forhold til denne kampanjen... og det tror jeg alle som jobber i eller driver fotobutikk er veldig, veldig glade for. Det er liten nok fortjeneste som det er, om vi ikke skal få enda mer arbeid for noen få hundrelapper pr. solgte kamera eller objektiv. I tillegg er det den enkleste løsningen med tanke på avtaler og mulighet til å gi en eksakt sum man "sparer" på akkurat det produktet. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg fikk iallefall sendt infoen min til Canon en tredje gang i dag etter å ha pratet med dem på telefon 4 ganger (de ringte meg tilbake de 2 siste gangene). Fikk beskjed om at pengene skal være på vei om 2-3 dager. Jeg skal ikke juble før jeg har sett pengene, men det er jo absolutt lovende. 8405431[/snapback] For meg tok det ca 3 mnd å få pengene, riktignok etter en runde med å sende de IBAN Bankkontonummer. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Det tror jeg ingen butikker hadde akseptert uten videre. De som har prøvd å få tilbake penger på grunn av diverse avtaler som at man får mellomlegget om produktet går ned i løpet av så og så kort tid, vet hvor vanskelig det er å faktisk få disse pengene. Og hvor lang tid det tar. Husker ikke nøyaktig hvilken importør det var (tror det var Nikon) som i et år nå har skyldt butikken jeg jobber i en del penger... men det bortforklares og skyves til side hver gang man snakker med de om det. Slik skjer i omtrent alle saker der en butikk har penger til gode fra en større importør (ihvertfall de sakene jeg har hørt om). Så hvorfor trekker dere bare ikke i fra det beløpet fra en innkommende faktura da? Regner med at dere har noen fakturaer fra Nikon, og dersom Nikon har utestående beløp til dere, trekker dere fra på de fakturaene til det er i null. Dersom de prøver seg med inkasso, har dere krav på å nekte å anerkjenne kravet, og de har en utrolig svak sak for forliksrådet dersom de tar saken så langt. Og det tror du også en butikk vilel godtatt uten videre? Merarbeid, uten større fortjeneste? Da ville mye av avslaget gått til butikkene som "lønn" for merarbeid, og mindre til kundene.Avslaget ville i hvert fall bli jevnt fordelt på alle kundene, ikke en hokuspokus-løsning der de med mest innsatsvilje blir belønnet. Nå blir de som ikke orker å mase "straffet" fordi Canon ikke tør å være 100% rederlige med en slik kampanje. De samme som typisk blir rundlurt til å kjøpe dyrere kamera enn de trenger, dyrere forsikringer enn de trenger etc. Det hadde ikke trengt å bli så mye mer stress for butikkene heller, det holder at dere noterer navn og kontonummer, og sender det inn til Canon - forutsatt at de faktisk betaler dem som kommer på listen. Det Canon gjør i dag, er å gi butikkene minst mulig stress i forhold til denne kampanjen... og det tror jeg alle som jobber i eller driver fotobutikk er veldig, veldig glade for. Det er liten nok fortjeneste som det er, om vi ikke skal få enda mer arbeid for noen få hundrelapper pr. solgte kamera eller objektiv. I tillegg er det den enkleste løsningen med tanke på avtaler og mulighet til å gi en eksakt sum man "sparer" på akkurat det produktet. Joda, helt klart at butikkene får minst stress. Men det er absolutt ikke den menst forbrukervennlige løsningen, og butikkene lemper oppfølgingsansvaret for avtalen over på kundene. Dét synes jeg er veldig uheldig, siden hver kunde står med mye mindre makt enn en butikk, og i hvert fall en kjede... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Så hvorfor trekker dere bare ikke i fra det beløpet fra en innkommende faktura da? Regner med at dere har noen fakturaer fra Nikon, og dersom Nikon har utestående beløp til dere, trekker dere fra på de fakturaene til det er i null. Dersom de prøver seg med inkasso, har dere krav på å nekte å anerkjenne kravet, og de har en utrolig svak sak for forliksrådet dersom de tar saken så langt.Problemet da, er at importøren ved manglende betaling kan stoppe leveranser til oss, eventuelt nedprioritere oss når de skal sende ut varer som er så populære at det er ventelister på de. Importørene har stor makt til å gjøre hva de vil, om ikke butikkene danser etter deres pipe. Liker de ikke det butikken gjør, så får butikken svi for det.Det hadde ikke trengt å bli så mye mer stress for butikkene heller, det holder at dere noterer navn og kontonummer, og sender det inn til Canon - forutsatt at de faktisk betaler dem som kommer på listen. Det er et problem også med dette. For når en importør pålegger en butikk merarbeid, uten at butikken kan ta større fortjeneste for dette (som sagt er marginene små nok som de er), så kan det være at butikkene rett og slett bare unnlater å nevne denne muligheten for kunder som ikke allerede vet om den. Vi har ikke lov til å reklamere med dette før kunden spør spesifikt om et produkt som har denne Cashback-muligheten. Slik det er nå, har butikken ingen grunn til ikke å nevne kampanjen, og jeg tror Canon nå får flere henvendelser og søknader, enn om butikkene indirekte ville blitt oppfordret til å ikke informere om kampanjen.Joda, helt klart at butikkene får minst stress. Men det er absolutt ikke den menst forbrukervennlige løsningen, og butikkene lemper oppfølgingsansvaret for avtalen over på kundene. Dét synes jeg er veldig uheldig, siden hver kunde står med mye mindre makt enn en butikk, og i hvert fall en kjede...Se forrige svar... ved så liten fortjeneste man har på dagens produkter, så er det lite rom for merarbeid. Og skulle vi brukt vår makt (som er mindre overfor importørene enn mange tror), og brukt vår tid på det, ville mange unngått å informere flest mulig kunder om muligheten. Jeg tror fortsatt at Canon har valgt den beste muligheten, både for kundene, butikkene og seg selv. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 18. april 2007 Forfatter Del Skrevet 18. april 2007 (endret) Jeg tror fortsatt at Canon har valgt den beste muligheten, både for kundene, butikkene og seg selv. Etter å ha hørt hva du har å si stemmer sikkert det, men måten de har valgt å gjøre det på er fryktelig tungvint. (Å overføre bevis fra kunde til Canon om at de har kjøpt produkt, og så sende penger tilbake kunne ha blitt gjort adskillig enklere er jeg sikker på.) Endret 18. april 2007 av pederk Lenke til kommentar
bengh Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg tror fortsatt at Canon har valgt den beste muligheten, både for kundene, butikkene og seg selv. Etter å ha hørt hva du har å si stemmer sikkert det, men måten de har valgt å gjøre det på er fryktelig tungvint. (Å overføre bevis fra kunde til Canon om at de har kjøpt produkt, og så sende penger tilbake kunne ha blitt gjort adskillig enklere er jeg sikker på.) 8418171[/snapback] Tror nok det er et bevist valg av metode slik at så få som mulig gidder å benytte seg av metoden, samtidig som du må registrere alle data hos Canon slik at de kan sette inne markedsføring som gir best resultat for Canon..... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Tror nok det er et bevist valg av metode slik at så få som mulig gidder å benytte seg av metoden, samtidig som du må registrere alle data hos Canon slik at de kan sette inne markedsføring som gir best resultat for Canon..... Helt klart, og det er nok en grunn til at butikkene ikke har lov til å reklamere med cashback-kampanjen... Jeg synes hele greia er utrolig sleip, men det angår uansett ikke meg - jeg verken jobber i butikk eller har noen som helst planer om å kjøpe Canon-utstyr... Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Kjøpte min 30D i romjula, men fikk ikke det jeg skulle ha (butikken hadde solgt det jeg skulle ha og måtte skaffe et nytt) før etter en uke ut i januar. Sendte inn alle de riktige opplysningene pr. snailmail 10/1 (Eankode-etiketten, kopi av fakturaen og utfylt skjema). 12. mars fikk jeg en e-post og et brev fra Irland, om at pengene var på vei. Sjekket nettbanken 15/3 og de var på plass, men - kr 65,- som banken skulle ha i "ekspedisjonsgebyr". Riktig opplysning til rett tid - ingen problem. PS! Fikk til og med ett 512Mb minnekort i posten etter bare 14 dager. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Butikkene har jo lov til å reklamere med det. Hvert fall informere. Bare se her Lenke til kommentar
swanky Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg fant på min egen CashBack-kampanje: Jeg bestilte en 17-55mm f/2.8 IS med utvidet internasjonal garanti (til 7 år!) fra utlandet. Det ga meg en umiddelbar gevinst på ca. 2500 kroner. Jeg har tidligere deltatt i dette bingolotteriet til både Canon og Apple, og fant fort ut at det bare var en kilde til frustrasjon. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Helt klart, og det er nok en grunn til at butikkene ikke har lov til å reklamere med cashback-kampanjen... Jeg synes hele greia er utrolig sleip, men det angår uansett ikke meg - jeg verken jobber i butikk eller har noen som helst planer om å kjøpe Canon-utstyr...De har rett og slett ikke lov til å la butikkene reklamere med Cashback-reklamen for åpenlyst... det kommer av norsk lovgivning. Ut fra hva de har mulighet til å prøve av midler, så prøver de ganske sterkt. Har fått en del materiell til butikken, både i form av informasjonsbrosjyrer og DVD filmer. Fotovideo reklamerer med Cashback-kampanjen åpenlyst på forsiden til nettsiden. Det er det første man ser. Om de har lov til det, er jeg litt usikker på. Men Canon hadde vel nektet de å gjøre dette, om det var Canon som nektet de å gjøre det? Hvis du synes det er sleipt, så kan du gjerne komme med forslag til hva som hadde vært mindre sleipt, uten at det går ut over kunder eller butikkene i form av for eksempel merarbeid (se hva jeg har skrevet i mine to forrige innlegg). Som du skriver, så jobber du ikke i butikk. Har du ikke det minste tiltro til at jeg, som jobber i fotobutikk, vet litt om hva som foregår bak kulissene? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 De har rett og slett ikke lov til å la butikkene reklamere med Cashback-reklamen for åpenlyst... det kommer av norsk lovgivning. Fotovideo reklamerer med Cashback-kampanjen åpenlyst på forsiden til nettsiden. Det er det første man ser. Om de har lov til det, er jeg litt usikker på. I Dagbladet 14 April har FotoVideo en helsides annonse hvor de på tre Canon-produkter har CashBack-stempel godt synlig med beløp... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 De har rett og slett ikke lov til å la butikkene reklamere med Cashback-reklamen for åpenlyst... det kommer av norsk lovgivning. Nettopp, og jeg sier at det nok er en grunn til at de lovene er der... Grunnen er så langt jeg kan skjønne, at det blir villedende markedsføring, prisen i butikken blir en annen enn den du faktisk betaler. Hvis du synes det er sleipt, så kan du gjerne komme med forslag til hva som hadde vært mindre sleipt, uten at det går ut over kunder eller butikkene i form av for eksempel merarbeid (se hva jeg har skrevet i mine to forrige innlegg). Som du skriver, så jobber du ikke i butikk. Har du ikke det minste tiltro til at jeg, som jobber i fotobutikk, vet litt om hva som foregår bak kulissene? Jeg tviler ikke på at du vet hva som foregår bak kulissene, men at det er mindre sleipt av den grunn, får jeg meg ikke til å tro. Ta de 1200 kr som en gang var Cashback på 30D (nå er det vel 800, hvis jeg ikke husker feil). Anta ordinær pris 9000 kr for kamerahus, eks. mva blir det 7200 kr. Butikken har regnet 15% avanse, gir en innpris på 6260 kr. Dersom Canon hadde trukket fra 1200 kr på den (de hadde tapt/brukt like mye penger), ville innprisen vært 5060 kr, med butikkens avanse 5820 kr, inkl. mva ville det gi 7275 kr utpris til kunde, kunden ville spart 1725 kr i stedet for 1200. Dersom butikken ville kompensert tapt avanse som følge av lavere innpris, og beregnet samme fortjeneste i kroner, som før prisreduksjonen, ville besparelsen for kunden vært 1500 kr, for lavere innpris ville også gitt mindre mva. Joda, butikken får et dilemma med varer kjøpt inn til høyere innpris etc, men sånn er det å drive butikk. Det er en risikosport. Det er nok mange dagligvarebutikker som brenner seg på å kjøpe inn varer en uke eller to før de kommer på tilbud, og selger kanskje ut hele beholdningen til "underpris", men rekker ikke bestille inn nytt før uken etter, når varene igjen koster fullpris. Butikken får også lavere omsetning, i hvert fall hvis de selger like mange kameraer, men jeg kan også godt tenke meg at de kan selge flere kameraer dersom de kan reklamere med 1500 kr lavere pris. Hva med de 1200 kronene fra Canon? Jeg kan ikke skjønne annet enn at de må være skattepliktige? Tviler på at likningsmyndighetene vil "forstå" at de er gitt som en rabatt, rabatter får man jo i det man kjøper, ikke returnert i etterkant. Når det er sagt, staten tjener nok alt i alt godt på dette, høyere mva-inntekter, høyere skatteinntekter fra butikkene (og Canon går jeg ut fra, tviler på at de får trekke fra utgiftene de har for administrering av Cashback, og heller ikke utlegget til kunde tror jeg de kan trekke fra skattbar inntekt, men det blir mest synsing). Jeg forstår meg ikke på butikkene, eller Canon for den saks skyld, som støtter opp om den ordningen her. Det beste for kundene, forutsatt at Canon har intensjon om å betale alle som sender inn til Cashback, noe det ikke virker som de har tenkt til, ville vært at Canon hadde kuttet innprisen til butikk. Det ville gitt kunden en besparelse på minst det samme, sannsynligvis mer, alt etter hvor mye butikkene ville spise av lasset, og alt ville vært mye, mye ryddigere for kunden. Ikke hadde kundene trengt å ha de ekstra kronene på konto heller, noe de jo må i dag... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Jeg skjønner hva du mener, k-ryeng, og jeg støtter ikke kampanjen sånn sett. Jeg synes det er tullete, men samtidig tror jeg ikke det er meningen å være sleipe. Nikon sin flashback-kampanje er i så måte mer fornuftig, forutsatt at den faktisk virker. Her må butikken riktignok gjøre litt av arbeidet, men det innebærer én ting. Fakse garantikortet til Nikon. Dette tar 15-30 sekunder. Man slipper i det minste å innhente kontonummer, IBAN nummer og sende dette av gårde til utlandet/registrere det på internett. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Vel, pengene mine er iallefall er på konto! Hurra. Lenke til kommentar
fAight Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Låner denne tråden litt: Har fylt ut skjemaet på nett, men er litt usikker på om det blir printet ut riktig. Trykker på "Skriv-ut"-knappen helt nederst på siden, men det virker som om det ikke skjer noe forandring med skjemaet. Det blir printet ut noe, men det som printes ut ser ut som et skjermbilde av skjemaet. Det der hørtes kanskje litt rart ut, men det jeg mener er at jeg trodde at når jeg trykket på "Skriv-ut"-knappen, så skulle skjemaet forandres til et mer "utskriftsvennlig" skjema...hm...litt vanskelig å forklare Og en ting til. Det står bl.a også at overføring av pengene vil gå fortere hvis en oppslyser _både_ IBAN og SWIFT nummer, men hvor skal jeg fylle inn SWIFT-nummeret? Finner kun plass til å skrive IBAN-nummer. -fAight Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå