Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å investere i ADSL, men er forvirret over alle "tilbud" og leverandører.

Er det noen eksperter der ute som kan anbefale noen de har erfaring med?

Jeg er selvsagt på utkikk etter den billigste, beste og mest stabile leverandøren!

Jeg lurer også på hva slags nettverkskort en må ha. Nå har jeg et ISDN-adapter kort (Flerfunksjonskort)

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke alle nettverkskort som har RJ-45 interface (vanlig TP kabel). Anbefaler 3Com kort!

Av ADSL pakker så er det beste du får bredbåndsfabrikken, men de opererer ikke over alt! Undersøk litt om de. NextGenTel er heller ikke å forakte! Der får du mye for pengene! BKK bredbånd er også meget bra. De leverer veldig begrenset område! Bergen og omland!

ADSL leverandører du bør holde deg unna:

Eneste jeg virkelig kan anbefale deg å holde deg unna er Telenor! De eier ikke kundeforhold og har så dårlige betingelser at det svarer seg ikke! Dårlige betingelser:

1 GB grense pr. måned (dette laster du fint ned på 2 dager med en online ADSL linje).

De preiker om tellerskritt på bredbåndet! Det sier seg selv at da er hensikten borte!

1. januar mister Telenor monopolet på telenettet. Da er det ikke lenge før (med den kundebehandlingen de har) at de er under konkursgrensen.

Altså for å oppsummere:

Nyere nettverkskort (alle) 3Com anbefales

1. Bredbånsfabrikken

2. BKK

3. NextGenTel

-Chief-

Thermaltake Xaser II 6000A :grin:

AMD Athlon XP 1800+

ASUS A7V8X :grin:

1 Apacer 512 DDR PC2700 @ 333

MSI GeForce4 TI 4200 64 @ 311,594 :grin: (3DMark2001SE build 330: 10680)

2 x Wester Digital 120GB :grin:

+ 1 IBM 60GB :sad:

[ Denne Melding var redigert av: Chief på 2002-12-18 01:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:

ADSL leverandører du bør holde deg unna:

Eneste jeg virkelig kan anbefale deg å holde deg unna er Telenor! De eier ikke kundeforhold og har så dårlige betingelser at det svarer seg ikke! Dårlige betingelser:

1 GB grense pr. måned (dette laster du fint ned på 2 dager med en online ADSL linje).

De preiker om tellerskritt på bredbåndet! Det sier seg selv at da er hensikten borte!

For noe sludder. Abonnementet med 1 GB nedlastingsgrense heter Nye Online ADSL, og er bare ett av ADSL-tilbudene til Telenor. Og dette med tellerskritt på abonnementet har det ikke vært noe som helst snakk om etter de lanserte Nye Online ADSL. Du burde orientere deg om de faktiske forhold før du lirer av deg masse sprøyt om en ISP som faktisk mange er fornøyd med.

Og ang. nettverkskort klarer du deg fint med et kort til cirka 150 kr (som LarsC skriver). Jeg ser ihvertfall ingen god grunn til å betale ekstra når et billig kort (f. eks SMC 1255TX) gjør mer enn god nok nytte.

[ Denne Melding var redigert av: Nichlas på 2002-12-18 02:02 ]

Lenke til kommentar

vel til adsl funker vel de fleste netverkskort da hastighet har ingenting og si, siden du aldri vil nærme deg 100mbit eller tilsvarende

men skal du på lan eller no, vil jeg på det sterkeste anbefale et 3com kort, veldig stabilt, gode driver og aldri opplevd noe tull med mitt i alle fall.

Ang adsl leverandør.

Jeg hadde Telenor som en av de første i norge(da 1mbit)

Har nå gått over til nextgentel av den enkle grunn at du får mere båndbredde til mindre pris. Og ja Upload teller det også.

Husk på at prisene på adsl til telenor ofte blir oppgit uten internet abonement som de krever. Du må ha adsl abbonement også minst et basis internett abonement till 99,- mnd

Så gå for nextgentel det er mitt råd. Mere hastighet for mindre penger :smile:

Lenke til kommentar

Nichlas :

Over nyttår blir gamle ADSL til nye ADSL, de innfører grense på gamle ADSL også! Det med tellerskritt var noe IQ fresene fant på for en god stund siden. Nå i det siste har de igjen begynt å prate om det! Om de gjør noe ut av det er vel en annen sak! Men telenor har jeg fått nok av! De er en gjeng med gamle gubber som tror at siden de en gang hadde hele Norge for seg selv, så bør de fortsatt regjere på toppen! Men faktum er at sånn som de opptrer så er det ikke så lett å holde toppen!

Den ADSL pakken som Telenor reklamerer for er nye online ADSL med beløpsgrense på 1 GB; 1GB sammenligner Telenor med tusener av avisartikler; jeg sammenligner det med 2 episoder av Smallville (4 per måned, ergo umulig å laste ned med bra båndbredde.

Gamle ADSL er jo et dyrt tilbud, det svarer seg jo ikke! Man får jo 1MBit fra NGT til samme pris, og da leverer de 2MBit det første året om man tegner for mer enn 1 år! I tillegg så leverer NGT med Router og ikke modem. Da er det ingen sak å kjøre hva du vil bak routeren, med Telenor modemet må du ha en egen PC til å route pakkene om man vil ha flere enn 1 maskin online!

Så har du mulighet til NGT så velg dette! Er telenor det eneste alternaltivet så er det jo bare å velge det! Det er jo bedre enn ISDN til nå!

Jeg har igrunn aldri funnet ut hvorfor Telenor har beløpsgrense på ADSL. Har de ikke nok total båndbredde på Backbonet sitt til at alle abonentene kan kjøre sin ADSL linje på max? Det er jo ikke det at de taper penger på at folk laster ned ting! Hva blir det neste, avgift pr. e-post sendt via Telenors SMTP server? :lol:

Nei... den dagen jeg har en OC-** linje hjem, da er jeg en lykkelig mann. (mest sansynlig skummelt rik også)

Lenke til kommentar

Quote:

men skal du på lan eller no, vil jeg på det sterkeste anbefale et 3com kort, veldig stabilt, gode driver og aldri opplevd noe tull med mitt i alle fall.

Får bare så lyst til å komme med en kommentar her :grin:

Forskjellene er minimale fra et billig Realtek 8139-basert nettekort til 100-250 (i praksis "alle" billigere nettverkskort benytter seg av denne chip'en) til et 3com til 3-500 kr. (litt mindre CPU-belastning, reint teoretisk, men vanskelig, for ikke si umulig å måle på en 1ghz+ maskin) Forskjellene mellom den hurven forskjellige produsenter som bruker 8139-chip'en er heller ikke stor. Har svært gode erfaringer med SMC personlig og har/har hatt en drøss forskjellige kort fra dem. Bare sørg for å ha nogenlunde nye drivere. En fordel med kort basert på denne chip'en, er at mer eller mindre alt av OS har drivere innebygget, Linux, Winblowz, yeah, whateva. (noe som stortsett gjelder for de fleste litt eldre 3Com's også, det skal nevnes)

I nettverket mitt her hjemme har jeg faktisk bare billige SMC-kort - eller kort basert på 8139-chip'en og jeg kan ikke si at jeg merker noen ytelsesproblemer whatsoever. Selv ikke filserveren min som er tungt belasta, med konstant 24/7-bruk (average 40-50 GB upload pr døgn) mot ei 10mbit internettlinje samt stadig streaming av DivX/ISO'er over det samma kortet via switch til gamingmaskina mi ser ut til å ta knekken på det, stabilt og greit.

Konklusjon; ingen vits å bruke hundrelapper ekstra for et godt navn som 3Com :razz:

Lenke til kommentar

Den 2002-12-18 05:03, skrev Chief:

Nichlas :

Over nyttår blir gamle ADSL til nye ADSL, de innfører grense på gamle ADSL også!

----------------------------------------------

Dette er d største pisspreiket eg har hørt. For dei som har gamle ADSL fra telenor vil aldri 1 GB grensa gjelde. Av den enkle grunn at når en tegna kontrakt med telenor på gamle ADSL står der ingenting om begrensa nedlastning, derfor kan ikkje telenor gå inn og begrense dette i seinare tid uten å bryte kontrakta.

[ Denne Melding var redigert av: Clark Kent på 2002-12-18 07:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-18 01:01, skrev rolfen:

Jeg lurer på å investere i ADSL, men er forvirret over alle "tilbud" og leverandører.

Er det noen eksperter der ute som kan anbefale noen de har erfaring med?

Jeg er selvsagt på utkikk etter den billigste, beste og mest stabile leverandøren!

Jeg lurer også på hva slags nettverkskort en må ha. Nå har jeg et ISDN-adapter kort (Flerfunksjonskort)

På forhånd takk for svar.

Jeg ville først ha sjekket om NGT kan levere, de gir mest for pengene, hvis ikke ville jeg ha valgt Bluecom eller Tiscali.

Av nettverkskort kan du kjøpe av de billigste til under 200,-, ønsker du ikke og åpne boxen kan du velge et USB-basert nettverkskort.

http://www.ngt.no

http://www.bluecom.no

http://www.tiscali.no

Lenke til kommentar

Takk for mange svar.

Skal sjekke om NextGenTel leverer til meg. De var jo best i test i PCWorld og billigere enn Telenor.

Når det gjelder kort, så ble det litt for teknisk for meg. Det jeg lurte på var om jeg kan beholde det kortet jeg har nå.

Jeg har nå ISDN, internt kort (AsusCom)som er 1 1/2-2 år gammelt.

Hvordan sjekker jeg om det kan brukes til ADSL?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-18 10:02, skrev Golf Bag:

Dere som snakker godt om Telenor må åpenbart være ansatt der eller noe sånn. Slike holdninger går det jo ikke ann å ha? Telenor sux.

Jeg siterer! :smile:

Greit nok så kan sikkert ikke Telenor sette beløpsgrense på gamle ADSL, men det er jo ikke mulig å få bestilt gamle ADSL nå, eller iallfall ikke over nyttår! Jeg fatter ikke hva poenget er med å ha Telenor når så utrolig mangen andre tilbyr bedre båndbredde til lavere pris!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-18 09:46, skrev rolfen:

Takk for mange svar.

Jeg har nå ISDN, internt kort (AsusCom)som er 1 1/2-2 år gammelt.

Hvordan sjekker jeg om det kan brukes til ADSL?

Det gamle ISDN kortet beholder du. Kjekt å ha som reserveløsning om ADSL´n går ned.

Så må du som alle de andre over nevner skaffe deg et helt ordinært PCI 10/100 Nettverkskort. Eller et USB nettverkskort. Det er stor enighet på forumet her at til Windowsbruk kan du kjøpe det et hvilket som helst kort ut i fra lommebok. Bare kjøp det av en seriøs dataforhandler.

3com er en favorit for meg også. Lett å sette opp og aldri no tull. Pris fra 300 kroner. Det første 3comkortet jeg kjøpte kostet 1000 kroner....

Off topic:

Min erfaring med Telenor:

Teknisk fungerer Telenor meget bra. Det gjelder på alle områder, mobil, webhotell, epost, internettaksess, telefoni, internett over kabel-tv.

Siden 1968 har jeg opplevd død telefonlinje 2 ganger. Mitt webhotell var meg bekjent aldri nede fra 1997 og til i sommer, da jeg flyttet grunnet pris og dårlig support etter migrering av epostserver.

Administrativt og prismessig er telenor et sorgens kapittel. Jeg flyttet i sommer og det tok meg et 20 talls telefoner før alle formaliteter var i orden. Det var ikke ISDN der jeg flyttet fra før. Så det var bare å betale full pris takk, kr. 1500.- (Gjør det selv). Når Telenor endelig hadde oppfattet dato for tikobling av ny telefon, samt dato for nedkobling på gammel adresse, kom linjelampa på ISDN boksen opp på riktig klokkeslett. Dette ble etterfulgt av en telefon (På mobil) fra montøren som lurte på om det spilte.

Det hører med til historien at sambandet ble koblet ned 2 ganger på den gamle adressen, på tross av prsisering av dato for dette. Når datoen og klokkeslettet kom greide de selvfølgelig ikke å koble ned, ny runde med gjeting. Det var ingen automatikk i henvisning til nye numre, eller oppføring på opplysningen. Dette måtte også gjetes av meg.

Til sist: Har du noe å klage på, møter du en slags giddalushet. Ingen interesse å rapportere ting og innspill oppover i systemet. Vedkommende du snakker med presenterer seg sjelden. Er du litt vel sint så slenger de på røret. Hele systemet gjennomsyres av manglende evne til å ta avgjørelser og en sterk detaljstyring fra toppen. Som kunde har du ingen mulighet til å få snakke med noen oppover. Da blir du henvist til en slags "psykolog/klagesjef" som tolmodig venter til du har tømt deg. Såskjer det ikkenoe............

På mit nye webhotell er jeg på fornavn med direktøren.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...