bonaqua Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hei Har nå innstallert kubuntu på den gamle bærbare maskinen min... for å teste linux for første gang. merket meg at innstallasjonen gikk veldig fint, heilt til det var ferdig innstallert og eg skulle logge inn. under innstallasjonen fikk eg beskjed om å velge passord. Det veit eg! Men brukernavnet mitt, kva er det da? Trudde eg hadde trykket litt raskt i svingene under innstallasjonen og valgte derfor å innstallre det på nytt for å merke meg kva eg skreiv inn som brukernavn.. Då merket eg at brukernavn kan eg ikkje velge under innstallasjonen. Er det noko default brukernavn Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) niks, det er ikke det. under installasjon velger du flere ting: ditt fulle navn, ønsket brukernavn, passord (gjenta 2 ganger) og til slutt host name. alt i den rekkefølgen. feltet for å skrive inn brukernavn er rett over feltet for passord, gitt at ubuntu og kubuntu bruker samme installer, noe jeg tror de gjør. ved oppstart, prøv å logge inn i failsafe mode, derfra kommer du rett til noe som ligner med dos. skriv inn dette og trykk enter: cat /etc/passwd | cut -d":" -f1 det skulle liste opp alle brukere på maskinen, se om du finner din bruker der. edit: dessuten kan du også herfra legge til nye brukere, bare skriv inn "adduser". den fører den gjennom det steg for steg. når du har gjort dette, boot opp i kubuntu på vanlig måte. Endret 10. april 2007 av hockey500 Lenke til kommentar
bonaqua Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 hmmm... funket å lage bruker, men såg ingen kjente brukernavn der.. derimot såg eg eit som heitte "nobody". kan det være det Lenke til kommentar
bonaqua Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 nå greide eg å logge inn.. men så skal eg kjøre wirless assistant wireless lan manager men då får eg spørsmål om passord, og nå funker ikkje passordet eg skreiv inn under innstallasjonen eller det på den nye brukeren. trur det er passord til root den spør etter Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 root-passordet er det du skrev inn under installasjonen Lenke til kommentar
bonaqua Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 godt me har ein windows maskin til å surfe og spørre om hjelp med. det skal altså være ein bruker som heiter root og som har passordet eg brukte under innstallasjonen? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 2 brukere har det passordet du skrev inn: root og den du ikke husker navnet på. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Ubuntu og kubuntu oppretter ikke passord for root-brukeren under intallasjonen. Kun én egen bruker. Som du forøvrig velger brukernavn til samtidig som du skriver inn Fullt navn osv... Root-brukeren er grovt sett for linux det som administrator er for windows. Den vanlige brukeren din har sudo tilgang. Som gjør at du vanligvis ikke behøver å ha en root-bruker i Ubuntu. Når det gjelder trådløst nettverk så ville jeg installert feisty isteden for edgy. Da følger network-manager med ut av boksen. - Og ting blir plutselig mye enklere. Du kan forresten oppgradere til feisty dersom du har edgy med: sudo update-manager -c -d Evt, installere bare network-manager med: sudo aptitude install network-manager knetworkmanager Hvis du ennå ikke har funnet ut hvilket brukernavn du skrev inn, så kan du installere på nytt og legge merke til hva du skriver inn. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 som gammel bruker foretrekker jeg å gjøre alt grafisk. Jeg gjør alt via adept (pakkemanageren til kubuntuI) Ellers er den wireless assistant bare drit imo. innstaller knetwork manager som nevnt over, mye enklere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå