Gå til innhold

På tide å gi opp?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

2. Vi har nesten ingen fattigdom.

Ja, det var vel derfor regjeringen skulle bekjempe fattigdom.

Regjeringen mener Norge har 90 000 fattige. Ifølge EU er tallet 400 000. Uansett hvem som har rett, så er det alltid rom for forbedringer. Mener du at selv om vi har få fattige (litt over 10% i følge EU) så skal ikke regjeringen bry seg?

Nei, det var et motsvar til det at du mente at vi nesten ikke har fattigdom. Om det var lite så ville neppe regjeringen bry seg. Til sammen har hele 235.000 nordmenn inntekt på kun 89.000 kroner per år.

 

 

Ingen tvinger deg til å lære/snakke/bry deg om nynorsk.

Å nei vel? Ingen tvinger meg (og andre)? Hva er det som foregår i ungdomsskolen og videregående da?

 

 

Hvis du ikke liker vinteren, og hvis det irriterer deg at matbutikker ikke selger øl etter klokken 20, så er det ingen som tvinger deg til å bli i Norge.

Oh please. Kom med noe nytt, den regla er oppbrukt nå :roll:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke liker vinteren, og hvis det irriterer deg at matbutikker ikke selger øl etter klokken 20, så er det ingen som tvinger deg til å bli i Norge.

Oh please. Kom med noe nytt, den regla er oppbrukt nå :roll:

8489352[/snapback]

Det er jo sant, så hvorfor komme med noe nytt?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når det gjelder internett, så er det vel mange måter å få det på.

Det at stort sett alle kan få det, betyr vel bare at man kan få et via gsm, analoge linjer, isdn, adsl, sdsl osv kort sagt kan man vel få internett midt i sahara også.

Da jeg bestillte internett sist, så tok det 5 måneder før det ble sendt en montør ut for å gjøre det som trengtes. Det virket bra i noen måneder, før det ble helt elendig.

Klaget i 3 måneder før det ble sendt en montør som reparerte feilen, og selv etter at at er reparert så er det ustabilt så det holder.

Har fått beskjed om at det skyldes været, at jeg bor 3,5 km fra sentralen, at flere enn jeg bruker internett samtidig, og en million andre dårlige argumenter.

Det å på papiret ha en mulighet til å teknisk sett få internett, er ikke det samme som å betale lite for en rask og stabil linje.

I danmark betaler de 50 kroner for linjen jeg betaler 300 for, og de mobber nordmenn for de trege linjene vi bruker når vi spiller på nett.

 

Tunneller burde vi vel klare å bygge etter så mange år, men det er vel regnet som en ekstremsport å kjøre gjennom dem (puh, der overlevde jeg enda en...), og kriminaliteten er vel høy nok til å gjøre oss utrygge.

 

Vintersporten har vi vel glimtet til innimellom, men det har også andre nasjoner.

Ville forøvrig blitt mer imponert om en fra zimbabve vant over en nordmann i en skisport, enn om det var motsatt.

 

Jeg tror også at grunnen til at vi blir late er at alle blir holdt nede i mer eller mindre grad.

En som er flink på skolen og løser en oppgave raskere ann de andre blir både mobbeoffer og tildelt meningsløse ekstraoppgaver.

en som er flink på jobb, ender opp med å få drittjobbene av de andre, og får man en god ide er det nok av hånlatter og forslag til hvorfor det kommer til å gå galt.

 

HVIS man hadde startet med å lære alle engelsk i steden for norsk så ville man straks kunne reist rundt i verden og gjort seg bedre forstått enn å grynte på norsk, man kunne spart store summer på å utvikle programvare på engelsk og kun engelsk, man kunne sluppet å sende med en stabel med manualer på alle verdens språk, man kunne latt være å laget en million ulike programvarer til alle dippeduppene vi sløser lønna vår på, og ting hadde krt sagt blitt både bedre og billigere.

Ser heller ikke ne eneste grunn til å tviholde på krona når resten av europa har gått over til euro (hadde det ikke vært greit å kunne handle på nettet uten å måtte omgjøre til nok hele tiden?)

 

Og våre nasjonaldrakter....tipper det er mange stjerner som står med lusekofta de har fått av se&hør i den ene neven og noe rådyr mote i den andre neven og tenker .....neeei, hva skaaal jeg velge idag?

Kjøper man en merke-dongri og slenger på noa annet mote til å dekke brysthårene så blir folk sjokkerte hvis det passerer 10000.

Men en bunad til 30000 er jo bare SÅÅÅÅ fin, da! Not!

Er det ikke på tide å lære nordmenn å kle seg pent, og ikke velge nasjonalistiske uniformer i ull når vi skal skli pølsekroppen inn i konfirmasjonsdressen selv når man er 40?

Det sier jo litt når norges kansje største nyhet gjennom tidene er når brå brakk staven, og våre to største oppfinnelser som vi stadig blir påminnet om er norske (selvsagt) er bindersen og ostehøvelen.

Vi var riktignok først til sydpolen, gudene skal vite hva man har der å gjøre, og man fikk samtidig godtet seg over at scott trynet så innmari.

 

Sykehusene tilbyr vel stort sett gratis operasjoner, hvem ville vel betalt for å ligge på gangen og bli behandlet med 30 år gammelt utstyr etter å ha ventet i ett år eller to på behandling.

Men når man tenker etter så betaler vi alle over skatten, så å kalle det gratis er vel som å si at man har vunnet en million i lotto etter å ha tippet for fem millioner for å få den.

 

Det som jeg synes er verst av alt er at politikerne prøver å lure oss til å tro at vi er bedre enn andre, at maten er tryggere, at vi har mindre kriminalitet, at alt er så mye bedre.

Samtidig så er jo virkeligheten helt motsatt.

Deror skulle politikerne hatt en skikkelig omprogrammeringskampanje under temaet på tide å gi opp.

Der skulle de banket inn i det norske folk at vi ER IKKE bedre, maten vi spiser ER IKKE tryggere selv om den er norsk, våre elever ER IKKE bedre enn andre.

Først når vi er brudt skikkelig ned kan vi begynne å gjøre ting skikkelig fra starten av, kanskje vi da kan bli TILSVARENDE like bra eller en BRØKDEL så gode eller noe lignende.

Man kan også kaste slagordet om at det er typisk norsk å være god og erstatte det med slagordet det er typisk norsk å gi opp.

Lenke til kommentar

He he.. Liker ironien din :)

 

I forhold til overskriften "På tide å gi opp" synes jeg forøvrig også at det er verdt å nevnte at de 25 årene jeg har sett på debattprogrammer med diverse "ansvarlige" politikere fra diverse "ansvarlige" partier er det et antall gjengangere som eldreomsorg, utdanning, helsesystem, kriminalitet og infrastruktur som ingen tilsynelatende er i stand til å finne ut av hvordan vi skal få til å fungere?

 

Finnes det enda de som tror at vi kan løse slike problemer i Norge? Da vil jeg påstå de ikke har vært med lenge nok ;)

Lenke til kommentar
He he.. Liker ironien din :)

 

I forhold til overskriften "På tide å gi opp" synes jeg forøvrig også at det er verdt å nevnte at de 25 årene jeg har sett på debattprogrammer med diverse "ansvarlige" politikere fra diverse "ansvarlige" partier er det et antall gjengangere som eldreomsorg, utdanning, helsesystem, kriminalitet og infrastruktur som ingen tilsynelatende er i stand til å finne ut av hvordan vi skal få til å fungere?

 

Finnes det enda de som tror at vi kan løse slike problemer i Norge? Da vil jeg påstå de ikke har vært med lenge nok ;)

8523021[/snapback]

 

Det er meningsløst å snakke om å "løse" slike problemer. Fordi slike ting som helsesystem, utdanning, kriminalitet, osv. vil aldri løses. De kan bli bedre, eller de kan bli verre. Men de vil aldri bli løst. Uansett hvor bra man gjør disse tingene vil det alltid være rom for forbedringer, alltid mennesker som gjør feil, alltid folk som syter opp om det ene og det andre som må "løses".

 

Å alltid gjøre disse tingene bedre enn vi har gjort før kan være et fint mål å strebe etter. Men å skulle "løse" disse problemene blir feil fokus.

 

EDIT: Endret litt, tror jeg tok trådstarter litt for seriøst :dontgetit:

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det er meningsløst å snakke om å "løse" slike problemer. Fordi slike ting som helsesystem, utdanning, kriminalitet, osv. vil aldri løses. De kan bli bedre, eller de kan bli verre. Men de vil aldri bli løst. Uansett hvor bra man gjør disse tingene vil det alltid være rom for forbedringer, alltid mennesker som gjør feil, alltid folk som syter opp om det ene og det andre som må "løses".

 

Å alltid gjøre disse tingene bedre enn vi har gjort før kan være et fint mål å strebe etter. Men å skulle "løse" disse problemene blir feil fokus.

8523273[/snapback]

 

Det ser det ut til at våre politikere er enige med deg i, men jeg forstår ikke en slik holdning?!

 

Hva bør fokuset være da?

 

Faktum er at mange av de nevnte tingene faktisk er i ferd med å bli dårligere, men dette er kanskje bare et resultat av utviklingen og skal være slik?

 

De senere års valgoppslutning sier en del også.... Er tilsynelatende mange andre enn trådstarter og jeg som enten "Ikke gidder å stemme fordi det ikke forandrer noe uansett" eller "Har det så bra selv at jeg orker bare ikke" ;)

 

Edit: Om ikke det sier noe om at du "har gitt opp" du også vet ikke jeg :)

 

Hvor tror du vi hadde vært om alle hadde vært lykkelig med tingenes tilstand?

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Det ser det ut til at våre politikere er enige med deg i, men jeg forstår ikke en slik holdning?!

 

Hva bør fokuset være da?

 

(...)

 

Edit: Om ikke det sier noe om at du "har gitt opp" du også vet ikke jeg :)

 

Hvor tror du vi hadde vært om alle hadde vært lykkelig med tingenes tilstand?

8523405[/snapback]

 

Jeg skrev på ingen måte at vi skulle "gi opp". Tvert mot skrev jeg i innlegget mitt at man burde strebe etter å gjøre ting bedre enn det de er i dag. Man kan godt strebe etter å gjøre ting bedre selv om man innser at de aldri blir helt perfekt.

 

EDIT: Redigerte skrivefeil. Dagens typo: Man kan godt strebe etter å gjøre ting bedre selv om man ikke innser at de er helt perfekt. :p

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det nest verste med Norge etter min mening må være norske journalister som bruker enhver anledning til å løpe rundt å spørre representanter for andre nasjoner om hva de synes om Norge... Det verste er de nordmenn som faktisk forventer (og ofte får!) skryt fra intervjobjektene og gleder seg over det som om det skulle være viktig, og kanskje enda værre føler det som en personlig bragd å ha blitt født her?

8355311[/snapback]

Utrolig enig i akkurat dette. Spesielt sportsjournalister står for disse mildt sagt flaue spørsmålene. "Wat du you fink about Norway?" med en aksent som ikke likner grisen og ett kleint smil gjør meg flau på moderlandets veine.

8355600[/snapback]

Mitt flaueste øyeblikk var da Stoltenberg konverserte Kofi Annan på først & sist, verre aksent har jeg sjelden hørt, skulle tro han hadde gått på offentlig skole. Men ikke nok med det! Da man skulle tro ydmykelsen var komplett, kom Terje Rød Larsen hoppende med kanin-tennene sine og vrenger utavseg den verste voldtekten av det engelske språk som tenkes kan. Jeg måtte le høyt for annethvert ord, men mannen er jo fredsmekler for pokker. Ikke rart det aldri blir fred der han megler hvertfall. Ingen skjønner jo et kvidder av hva han sier.

Lenke til kommentar

Til Ankh: Jeg både håper og tror det er så mye ironi og sarkasme i innleggene dine som jeg leser ut av dem :)

For hvis ikke lider du av det de i gamle dager kalte "svartsinn" :)

Jeg er forøvrig enig med et par av dere andre i at selvfølgelig bør en god del ting endres, men det er nok ikke mulig å få ting helt perfekt....

Men å gå så langt som å si at Norge er et fælt land å bo i :no: det syns jeg blir å trekke det alt for langt.

La oss ta de som ikke i noen særlig grad har noen inntekt i Norge.... de får sosialhjelp og de aller fleste får tak over hodet på en eller annen måte. Det ble også snakket om de som har inntekt under 89.000. Ta da også med at dersom de får hjelp på sosialkontoret får de (etter behov) dekket husleie og strøm.... dette blir ikke regnet som inntekt.

http://www.lovdata.no/all/hl-19911213-081.html#map006

Ellers er jo summene so blir utbetalt til livsopphold forskjellig fra kommune til kommune. Men de skal ligge rundt disse summene:

Livsopphold (statens satser 2004):

 

pr. måned fordelt pr. uke

Enslige kr. 4.140,- kr. 965,-

Ektepar kr 6.880,- kr. 1.600,-

Samboende 1 pers kr. 3.440,- kr. 800,-

Barn 0-5 år kr. 1.580,- kr. 370,-

Barn 6-10 år kr. 2.090,- kr. 490,-

Barn 11-17 år kr. 2.640,- kr. 620,-

I tillegg til dette blir altså strøm og husleie betalt !

Dette er da det de som i Norge kalles fattige har utbetalt !

Da gjentar jeg..... i Norge har vi nesten ikke fattigdom !

 

La oss ta USA.... de som er i samme situasjon der får sosialhjelp i en veldig kort periode... har de ikke gravd seg ut av grøfta på den tida, må de seile sin egen sjø og stole på "charity".

Hele samfunnet der borte er tuftet på at tjener du lite penger er det fullt og helt din egen feil, og da må du jaggu ta støyten selv også.

Det de da ikke tenker på er at ikke alle har ressurser til å få den skolegangen som trengs for å få en godt betalt jobb. For å gå skole etter grunnskolen i USA er dyrt !

Er det sånn vi vil ha det her også da ?

Lenke til kommentar
Da gjentar jeg..... i Norge har vi nesten ikke fattigdom !

Sammenlikningsgrunnlaget spiller en rolle. I Norge er varer så dyre at 1k i uka blir for en fjert å regne. Det er det samme som folk med normal råd bruker på ei helg.

 

Dessuten bruker man ikke space før utropstegn :p

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Da gjentar jeg..... i Norge har vi nesten ikke fattigdom !

Sammenlikningsgrunnlaget spiller en rolle. I Norge er varer så dyre at 1k i uka blir for en fjert å regne. Det er det samme som folk med normal råd bruker på ei helg.

 

Dessuten bruker man ikke space før utropstegn :p

8540319[/snapback]

Poenget mitt er at uansett hvor mange vi "fattige" vi har i Norge, er det ytterst få som sulter. I motsetning til de virkelig fattige i andre land.

Jeg bruker akkurat så mye space jeg vil ! ! !

 

Edit: Space :tease:

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar

Ja! Om du har lite penger kan du bare flytte til utmarka og leve på bær, røtter og slik.

 

Om man kombinerer dette med diverse suppestarsjoner fullfører grunnskolen og selger litt =oslo. Da må man da klare å få seg en anstendig jobb...

 

Alle muligheter er i grunn åpne.

Lenke til kommentar
Ja! Om du har lite penger kan du bare flytte til utmarka og leve på bær, røtter og slik.

 

Om man kombinerer dette med diverse suppestarsjoner fullfører grunnskolen og selger litt =oslo. Da må man da klare å få seg en anstendig jobb...

 

Alle muligheter er i grunn åpne.

8541077[/snapback]

Er ikke mange som virkelig sulter i Norge!

Ja en tusing i uka er lite til livsopphold, men likevel nok til å holde liv i seg selv.

Jeg kaller det ikke fattig om man ikke har råd til ny pc til ungene altså.

Lenke til kommentar
Er ikke mange som virkelig sulter i Norge!

Ja en tusing i uka er lite til livsopphold, men likevel nok til å holde liv i seg selv.

Jeg kaller det ikke fattig om man ikke har råd til ny pc til ungene altså.

8543090[/snapback]

 

Man kan da være fattig selv om man ikke sulter. Jeg vil si at man er fattig hvis man ikke klarer å leve et vanlig liv. Det betyr enten at man har så lite at man får så liten sosial status at man sliter med å skaffe venner eller bli gift, eller at man mangler goder som er så grunnleggende at samfunnet er lagt opp til at alle har det. Hvis en unge ikke har tilgang til PC hjemme, så faller den etter i kunnskap da så mye på skolen og i barnas sosiale liv er lagt opp etter at alle har PC.

Lenke til kommentar
Ja! Om du har lite penger kan du bare flytte til utmarka og leve på bær, røtter og slik.

 

Om man kombinerer dette med diverse suppestarsjoner fullfører grunnskolen og selger litt =oslo. Da må man da klare å få seg en anstendig jobb...

 

Alle muligheter er i grunn åpne.

8541077[/snapback]

Er ikke mange som virkelig sulter i Norge!

Ja en tusing i uka er lite til livsopphold, men likevel nok til å holde liv i seg selv.

Jeg kaller det ikke fattig om man ikke har råd til ny pc til ungene altså.

8543090[/snapback]

Det er NOEN som sulter og det er i grunn nok til at vi må gjøre plass så også disse kan tjene sitt land.

Lenke til kommentar
Ja! Om du har lite penger kan du bare flytte til utmarka og leve på bær, røtter og slik.

 

Om man kombinerer dette med diverse suppestarsjoner fullfører grunnskolen og selger litt =oslo. Da må man da klare å få seg en anstendig jobb...

 

Alle muligheter er i grunn åpne.

8541077[/snapback]

Er ikke mange som virkelig sulter i Norge!

Ja en tusing i uka er lite til livsopphold, men likevel nok til å holde liv i seg selv.

Jeg kaller det ikke fattig om man ikke har råd til ny pc til ungene altså.

8543090[/snapback]

Det er NOEN som sulter og det er i grunn nok til at vi må gjøre plass så også disse kan tjene sitt land.

8544604[/snapback]

Jada, det er jeg helt enig i. Jeg mener også at vi må sørge for at ingen sulter i et land som Norge.

Det jeg derimot forsøkte å påpeke er at trådstarter, etter min mening, svartmaler situasjonen veldig og at det faktisk er meget stor forskjell på å være fattig i Norge og å være fattig i f.eks USA.... i de aller fleste tillfeller.

Lenke til kommentar

Det er uansett et ubestridelig faktum at det dør gamle mennesker i Norge hvert eneste år, av enten enten mangel på mat, varme eller kanskje bare noen som bryr seg?

 

Så forferderlig latterlig er det dermed ikke... Ikke er det vanskelig å gjøre noe med heller.

 

Det krever bare litte bitt ekstra av de 30-40% av arbeidstokken i Norge som er ansatt av oss andre og som gir fullstendig f... bare de får betalt.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...