Heilage Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Hvertfall ikke ment seriøst, da det har enkelte selvmotsigelser og overdrivelser som åpenbart er der for å poengtere ironien.Et kåseri ville jeg kalt dette. 8356697[/snapback] Jeg fant det ikke underholdende å lese, så isåfall har forfatteren tråkket feil. Lenke til kommentar
ptta Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Synes forfatteren av først innlegget har kunne spart seg noen av sine overdrivelser. Det blir litt for mye av det gode. Vi kan så klart bli bedre på en del ting i Norge. Men det er ikke SÅ ille. Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Synes forfatteren av først innlegget har kunne spart seg noen av sine overdrivelser. Det blir litt for mye av det gode. Vi kan så klart bli bedre på en del ting i Norge. Men det er ikke SÅ ille. 8356965[/snapback] Fortfatteren prøvde å sette ting litt på "spissen" som sagt før. Men jeg føler han/hun bommer litt. Ettersom det hele blir litt dumt. Tror mange hadde skjønt poenget uten de store overdrivelsene. Endret 11. april 2007 av Demille Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 På tide å oppklare litt? Vel, det VAR satt litt på spissen og ironien oppfattet mange (heldigvis). MEN, det var en baktanke med det. Jeg har hatt litt for mange dårlig opplevelser med norge og nordmenn til at jeg kan si at jeg er stolt av noe som helst. For å gå littt dypere, så har vi mattelærere som i fullt alvor lærer elevene at en kubikk av et stoff har nøyaktig lik vekt som et hvilket som helst annet stoff (en kubikkmeter bomull er like tungt som en kubikkmeter bly). Jeg skulle kjøpe frimerker nylig, selv jeg må poste fra tid til annen, og dama bak disken klarte ikke å regne ut hvor mye 10 frimerker til 5,50 pr. stk kostet totalt. Det er jo ikke ingeniørnivå over oppgaven.... Fra butikken nylig skulle to tenåringer splitte en regning på 185 kroner mellom seg, men ingen av dem klarte å dele summen i to. Heller ikke kassedamen klarte det. Nå er ikke jeg noe mattegeni, men nivået jeg opplever er ekstremt lavt. Leser man en avis, et blad eller overhører en samtale er grunnleggende grammatikk borte. En ting at folk ikke klarer å skille mellom sj- og kj-lyder, og lignende utviskinger, men når jeg hører dagligdags spenstige gramatiske bøyninger så er det ikke bra. Og, som en kjent standup komiker sa, man kan ha feriert i utlandet og vært omgitt av vakkert språk og så lander man et sted og hører en skrikende kone brøle til mannen sin 200 meter borte : TRYYYYYGVEEEE, KOOOOOOM. TAXFRIEN HAR BILLIGE TRUUUUUSEEEERRRR. DUUU MÅ SKYYYNDE DEGGGGGG!!!! Vakkert? Neppe..... Og hvem har vel ikke bannet over alle talentløse oversettelser i pcverdenen som gjør at man blir mer og mer forvirret. Det hadde jo også vært greit om man forsto hverandre rundt om i verden uten å måtte bruke tolk. Jeg tror heller ikke norsk vil finnes om hundre år. Ikke har man bruk for det, ikke er det pent, og kun 0,1% av verden snakker det. Og hvem har ikke hørt at det er typisk norsk å være god? Man har lært at norsk mat er så mye sikrere, samtidig som gilde sender ut stadig nye pakker med dyrebæsj i, spekepølsene nylig var masseødleggelsesvåpen og man har mer enn blandet erfaring med den norske sikre maten (jeg er også blitt matforgiftet 4-5 ganger av den trygge norske maten. Kikker man over til finland og sverige så kan de skilte med 2 mobilprodusenter, 2 bilprodusenter, 2 lastebilprodusenter, flyprodusent, elektronikk, godt utvalg i butikkene og masse annet. Men til stadighet minner vi verden om at det var VI, og ingen ANDRE, som reddet verden ved å finne opp OSTEHØVELEN (som ble funnet opp på grunn av gjerrighet) og BINDERSEN som var et av norges viktigste motstand under 2. verdenskrig. Vi prøvde oss på bilproduksjon med troll bilen, ikke noe spenstig navn her nei, og den gikk som forventet i dass grunnet dårlige løsninger. Man KUNNE vært med og funnet opp internett i sin spede barndom men INGEN i norge ville støtte en så teit oppfinnelse. Og telenor har alltid satt på bremsen, de hadde ingen tro på sms, men hadde klokketro på isdn som løsningen på alles problemer. Nå gjentar det samme seg med DAB, når DAB kom for 20 år siden fantes det nesten ikke noe nett. Nå har vi nettet, men må bruke foreldet teknologi med elendig lydkvalitet..som selvsagt de fleste andre land har valgt å unngå. TV på mobilen begynner å bli vanlig, men ikke i norge fordi vi har valgt en annen standard. Strømnettet følger en standard som vi deler med ett eneste annet europeisk nasjon: Albania. Så hurra, norge og albania har klart å samkjøre seg. Ja, man HAR olje enda noen år. Men dermed har vi gitt F i å utvikle noe som helst annet....man har jo olje! Norges ressurser er til sammenligning rundt 4% av den russiske forekomsten, og nå velger store deler av verden å redusere forbruket sitt. Oljefondet er vel såvidt nok til å fikse veiene, legge asfalt på resten av fylkesveiene som har grus idag, gi de eldre et verdig alderdom, ruste opp sykehusene og fjerne køene og kort sagt rydde opp i alt som har vært gitt F i fordi vi har olje. Ellers har vi en lang historie å være "stolt" av: -Norsk Hydro produserte syklon-b, gassen nazistene brukte til å utrydde jøder med -Vi anerkjente den palestinske regjeringen som første land i verden -Vi klarte å gi fredsprisen til arafat (DEN hadde man ikke forventet, tenker jeg) -Vi har forsynt sultende afrikanere med masse ullsokker og luer -Vi har funnet et sted å dumpe utgåtte medisiner og utrangerte kjøretøyer i, man kaller det bare uhjelp -Vi har vist at vi virkelig mestrer kunsten å gjøre livet til syke og eldre stadig verre -Vi har redefinert begreper som krig, ved å sende soldater i krigen uten at de er i krig...eller hvordan var det nå igjen? :-) -Vi har vist verden hvordan man virkelig går på fylla -Vi har vist Thailand at seksuell lavalder ikke gjelder i Thailand...ihvertfall ikke når man er på ferie. -Vi har vist at høye lønninger og høye priser er veldig morsomt, fordi man får så lange tallrekker på kontoen og det er SÅÅÅÅ moro å si at man tjener så mye at iår betalte man en hel MILLION i skatt. Er jeg stolt av norge? NEI Men det er heller ikke sagt at det er så bedre i andre land....bare at norge definitivt ikke er bedre enn andre land. Samme dritten overalt med andre ord........bare å gi opp. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Se det positive i det! Vi er tross alt verdens beste til å ikke få til noe som helst Fra spøk til alvor, det er dessverre liten tvil om at vi i forhold til våre muligheter er desidert dårligst... Men det er et stort skritt fra å innse det til å ønske seg et annet sted... Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Jammen vi har jo hele verdens fineste operahus! Slut å syt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Ja, enda godt man har operahus.... Det som er synd oppi alt er at ting blir verre og verre. Man burde laget en tråd over statusen i Norge hvor folk skrev om sine positive og negative opplevelser, hva er vi flinke til og hva er vi dårlige til. Kanskje laget en poll på noe lignende som: Er norge/nordmenn A-Over gjennomsnittet bra, B-Gjennomsnittelig bra, C-Under gjennomsnittet bra (eventuelt med alternativene mye over gjennomsnittet bra og mye under gjennomsnittet bra på topp og bunn. eller noe sånt som: Er du: A-Fornøyd med norge B-Misfornøyd med norge En ting er å si at det er typisk norsk å være god, bli kåret til verdens beste land å bo i osv. Men man burde hørt mer på folket hvordan de EGENTLIG hadde det, og hva de EGENTLIG syntes om norge og nordmenn. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Har nettopp blitt obs på at jeg som innvåner i verdens beste tunell og bro land daglig passerer 2 av europas farligste tuneller 2 ganger om dagen.... Er enig med Ankh... Det eneste vi gjør virkelig bra er å være dårligst, men når det er sagt gjør vi det bedre enn de fleste andre Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Jeg må si at du er litt av en pessimist og en svartmaler. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Men man burde hørt mer på folket hvordan de EGENTLIG hadde det, og hva de EGENTLIG syntes om norge og nordmenn. 8444621[/snapback] Jeg syns Norge er et strålende land, og jeg kunne (nesten) ikke tenke meg å bo et annet sted. Hva med å nyte det vi har istedet for å klage over alt og alle? SÅ ille kan det ikke være. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Slutt å lær dem det stygge språket norsk, la dem lære engelsk isteden. Når de har lært å åpne en dør og lese et donald blad...STOPP videre opplæring før det er for sent. En liten selvmotsigelse der? Selv kunne jeg både åpne dører og lese før jeg begynte på skolen... hva skal slike som meg gjøre? flytt til utlandet Det blir jo litt dyrt hvis man skal flytte fra land til land etter hvert som man støter på problemer Lenke til kommentar
McFly Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Vi kan starte med å hindre visse partier fra å rive ned landet vårt bit for bit. Så trenger vi noen kraftige reformer. 8356418[/snapback] Hvilke "kraftige reformer" tenker du på da? Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg får ikke kjøpt øl, selv om butikken som selger det har åpent. ENUFF SAID! Jævla formynderland! Lenke til kommentar
araziel Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Hehe, enig med mye, men annet var direkte dumt. Skjønner dog grunnen til en rant på dette Og gi opp? Neeeh, jeg quoter bob the builder: "Can we fix it, YES WE CAN!" Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 "Can we fix it, YES WE CAN!" Revolusjon. Statskupp. Bring it on... Og et mildere klima, takk. Er så inn i helvette lei av vinter og mørke halvparten av året, særlig her oppe i Nord-Gnore... Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Ting vi nordmenn kan være stolte av: 1. Vi har en eneående flott natur. 2. Vi har nesten ingen fattigdom. 3. Norske myndigheter er med på de fleste fredsforhandlinger (med varierende hell ja, men vi prøver i hvertfall å få til fredelige løsninger) 4. Vi var det første landet som anerkjente Palestina. 5. Vi har i forhold til andre land veldig lav kriminalitet. 6. Det er gratis å legges inn på sykehus. (En av grunnene til at Norge bruker så mye penger per pasient i forhold til f.eks USA) 7. p.g.a den tidligere nevnte lave kriminaliteten er Norge et trygt land for barn å vokse opp i. 8. Vi er best i vinteridrett.(stort sett) 9. Vi har stått imot presset og sagt nei til eu.... 2 ganger. 10. Internett. Vi har mye bedre internettlinjer enn f.eks England. 11. Det blir sagt her at vi har et stygt språk... jeg mener i motsetning til dette at vi har et vakkert og mangfoldig språk vi kan være stolte av. osv, osv.... Jeg mener at mye av sytinga her bærer preg av en slags sandkasse-mentalitet. "Mamma... nabogutten har fått ny lekebil... jeg vil også ha !!" "Men gutten min, du har jo nettopp fått playstation, sykkel, tv, dvd-spiller og radiostyrt fly..." "Jaaa, men det er lekebil jeg vil ha !! Edit: Og nevn ett land som ikke har noe som helst i sin fortid de ikke er stolte av da ?! Endret 27. april 2007 av Jaytee71 Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) 2. Vi har nesten ingen fattigdom. Ja, det var vel derfor regjeringen skulle bekjempe fattigdom. 4. Vi var det første landet som anerkjente Palestina. Jada det er sikkert noe å være stolt av, not. 5. Vi har i forhold til andre land veldig lav kriminalitet. Kunne det være fordi vi har så få innbyggere? Men ok, det kan hende at du mener prosentvis da. 8. Vi er best i vinteridrett.(stort sett) /care 9. Vi har stått imot presset og sagt nei til eu.... 2 ganger. Aha så du er EU-motstander. Got it. 10. Internett. Vi har mye bedre internettlinjer enn f.eks England. Mulig. Men ikke Sverige. 11. Det blir sagt her at vi har et stygt språk... jeg mener i motsetning til dette at vi har et vakkert og mangfoldig språk vi kan være stolte av. Bortsett fra nynorsk da, urk... Endret 27. april 2007 av WarpX Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 2. Vi har nesten ingen fattigdom. Ja, det var vel derfor regjeringen skulle bekjempe fattigdom. 4. Vi var det første landet som anerkjente Palestina. Jada det er sikkert noe å være stolt av, not. 5. Vi har i forhold til andre land veldig lav kriminalitet. Kunne det være fordi vi har så få innbyggere? Men ok, det kan hende at du mener prosentvis da. 8. Vi er best i vinteridrett.(stort sett) /care 9. Vi har stått imot presset og sagt nei til eu.... 2 ganger. Aha så du er EU-motstander. Got it. 10. Internett. Vi har mye bedre internettlinjer enn f.eks England. Mulig. Men ikke Sverige. 11. Det blir sagt her at vi har et stygt språk... jeg mener i motsetning til dette at vi har et vakkert og mangfoldig språk vi kan være stolte av. Bortsett fra nynorsk da, urk... 8482334[/snapback] Ja, jeg mener at det faktum at Norge anerkjente Palestina først absolutt er noe å skryte av Det viste også at vi ikke bare er USA's dilletanter og at vi faktisk kan tenke selv. Nei, jeg er faktisk ikke EU- motstander.... jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde stemt i dag, men jeg mener det var riktig å si nei i de to foregående avstemningene ! Mulig viha dårligere internettlinjer enn Sverige, men hva gjør det da ? Vi er i hvertfall blandt de beste på området.... Er det sandkasse-mentaliteten igjen eller ? Når naboen har noe, bare måååå vi ha bedre ? Kriminaliteten i Norge er lav i forhold til antall innbyggere ja. Noen kritiserer at det blir sagt at Norge er best i verden.... jeg er helt enig... på veldig mange områder er vi ikke det, men når jeg drar fram en av de få tingene vi faktisk er best på..... da er det /care ! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Apropos dårlige elever: Jeg har inntrykk av at det er vanlig med "multiple choice" prøver i USA - hvertfatt på barneskolen. Det er vel ikke akkurat noe man kan kalle for stimuli av de kognitive delene av hjernen. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 2. Vi har nesten ingen fattigdom. Ja, det var vel derfor regjeringen skulle bekjempe fattigdom. Regjeringen mener Norge har 90 000 fattige. Ifølge EU er tallet 400 000. Uansett hvem som har rett, så er det alltid rom for forbedringer. Mener du at selv om vi har få fattige (litt over 10% i følge EU) så skal ikke regjeringen bry seg? 5. Vi har i forhold til andre land veldig lav kriminalitet. Kunne det være fordi vi har så få innbyggere? Men ok, det kan hende at du mener prosentvis da. Vi har ikke hatt noen store, grove forbrytelser i Norge (med unntak av Nokas og slikt), men organisert kriminalitet vokser. Uansett, vi har faktisk lav kriminalitet, selv om vi har få innbyggere. 8. Vi er best i vinteridrett.(stort sett) /care Flott at du bruker så saklige argumenter 10. Internett. Vi har mye bedre internettlinjer enn f.eks England. Mulig. Men ikke Sverige. Må man alltid sammenligne seg med de som er bedre? Ja, Sverige har bedre internettlinjer enn oss, men nesten alle i Norge har eller kan få bredbånd. Det kan ikke sies om mange andre land. 11. Det blir sagt her at vi har et stygt språk... jeg mener i motsetning til dette at vi har et vakkert og mangfoldig språk vi kan være stolte av. Bortsett fra nynorsk da, urk... Ingen tvinger deg til å lære/snakke/bry deg om nynorsk. Personlig syns jeg nynorsk er et vakkert språk. Hvis du ikke liker vinteren, og hvis det irriterer deg at matbutikker ikke selger øl etter klokken 20, så er det ingen som tvinger deg til å bli i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå