Gå til innhold

På tide å gi opp?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Allikevel er vi et av verdens beste land? Sikker på at det er egne erfaringer og ikke FN's relativt overfladiske synsing som er bakgrunnen for det?

Hadde uansett vært artig med en debatt omkring temaet synes jeg...

Det er ingen seriøse her som virkelig mener at Norge er et dårlig land å bo i, men i forhold til hva? Hvorfor får ikke vi til ting som andre land fikser med langt mindre midler enn det vi har? Hva gjør vi bra og hva burde vi ha gjort bedre?

8354893[/snapback]

Vi er beste land å bo i ifølge FN utifra disse målingene: inntekter, utdanningsnivå og forventet levealder.

Når vi sammenligner Norge med andre land på disse områdene er vi er mye bedre land å bo i. Jeg har vært mye i andre land der levestandarden, utdanningsmuligheter ol er myye dårligere enn i Norge. Så på det grunnlaget kan jeg si at Norge er ett godt land å bo i, og at vi er heldige som bor her.

Endret av Demille
Lenke til kommentar
Jeg synes godt man kunne vært så ærlige å innrømme at enkelte ting ikke fungerer i norge.

Derfor burde man likegodt gitt opp først som sist.

Ta skolen.

norske elever skårer dårlig sammenlignet med mange andre land.

Så hvorfor ikke gi opp drømmen om flinke elever?

Slutt å lær dem det stygge språket norsk, la dem lære engelsk isteden.

Slutt å lær dem matte, alle har kalkulator på mobilen uansett.

slutt å lær dem at vi er best, det er vi ikke og det kommer vi helelr aldri til å bli.

Lær dem et minimum av hva som trengs for å overleve.

Når de har lært å åpne en dør og lese et donald blad...STOPP videre opplæring før det er for sent.

8353016[/snapback]

Mobilen? det er ikke snakk om matte i daglig livet, hvem skal da bli ingeinører og økonomer osv.

Og for og ikke snakke om flinke elever. I Norge har vi vel så smarte unger som andre land. Det er skolen som er feilen, den tar alle de flinke elevene ned til nivået som de dårlige. Alle blir gjenomsnittelige, vi må få spesiell opplæring til de dårlige og gode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Vi trenger ikke ingeniører og økonomer. Kast ut alt som krever mer hjernekapasitet enn å poste på forum, lese donald og trykke på en kalkulator. Det er jo ikke som om Norge trenger teknologi.

Dessuten har også dårlige skoleresultater med at vi er late og bortskjemte, vi er rett og slett ikke sultne nok, det venter oss stort sett en grei fremtid uansett hvor dårlig vi gjør det gjennom skolen (satt på spissen). Ikke skyld på skolen fordi du prioriterer å jobbe kjempemye deltid og/eller å gå på fylla om torsdagene så fredagen bare forsvinner bort. Du kommer uansett inn på noe etterpå, i hvertfall hvis du finner deg i å bla opp skolepenger.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Nå vet ikke hvilken skole du har gått på, men grunnskolen jeg gikk på. Ble vi alle dratt ned på et nivå. Jeg satt selv på en mattegruppe med snitt på 2-3 i karakterer. mens jeg med satt der med 4. Jeg mener selv at jeg kunne lært mye mere hvis jeg hadde fått oppfølging, og ikke måtte lært alt selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

For all del, jeg sier ikke at skolesystemet er perfekt. Men det er nå en gang sånn at når alle har det veldig godt overalt, så blir vi litt latere og daffere :) Det er ikke bare på grunn av inkompetente lærere men også egne holdninger.

Jeg gikk på en ungdomsskole der man på foreldremøtene stort sett ble fortalt at "ja de elevene her kan i hvertfall ikke gå på allmenn for det kommer de ALDRI til å klare" og nivået var latterlig lavt, men det var jo ikke vanskelig å se at mye av det var selvforskyldt. Var en del som gikk ut derfra med gode karakterer likevel, meg inkludert. Samtidig er jeg veldig enig i at den norske skolen stort sett er veldig flinke til å få ut middelmådige elever, og lite annet.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Så på det grunnlaget kan jeg si at Norge er ett godt land å bo i, og at vi er heldige som bor her.

8355043[/snapback]

Det er vi da på ingen måte uenige i :)

Det eneste jeg sier er at vi med våre ressurser burde kunne ha gjort det utrolig mye bedre med bakgrunn i hvor mange andre andre land som "nesten" er like gode med langt færre muligheter?

Når vi allikevel ikke klarer det lurer jeg på hvorfor ikke og synes som sagt det hadde vært en interressant diskusjon...

Canada er et land vi ofter kniver med i FN's oversikter og jeg kjenner mange i Canada som ikke synes det er så bra der heller.

Det nest verste med Norge etter min mening må være norske journalister som bruker enhver anledning til å løpe rundt å spørre representanter for andre nasjoner om hva de synes om Norge... Det verste er de nordmenn som faktisk forventer (og ofte får!) skryt fra intervjobjektene og gleder seg over det som om det skulle være viktig, og kanskje enda værre føler det som en personlig bragd å ha blitt født her?

Lenke til kommentar

Det eneste jeg sier er at vi med våre ressurser burde kunne ha gjort det utrolig mye bedre med bakgrunn i hvor mange andre andre land som "nesten" er like gode med langt færre muligheter?

Når vi allikevel ikke klarer det lurer jeg på hvorfor ikke og synes som sagt det hadde vært en interressant diskusjon...

8355311[/snapback]

Grunnen til at andre land som har mindre resssurser, men samtidig greier å være "nesten" like gode som oss er ganske enkelt fordi de vil det mer. Vi i Norge tenker at vi har oljen, om noe skulle gå så galt så har vi hvertfall oljepengene til å redde oss. Mens andre land må faktisk "jobbe" for å få like mange muligheter som vi har, muligheter som vi får uten å egentlig måtte gjøre så mye.

Endret av Demille
Lenke til kommentar

8355311[/snapback]

Andre land som har mindre resssurser er "nesten" like gode som oss er ganske enkelt fordi de vil det mer. Vi i Norge tenker at vi har oljen, om noe skulle gå så galt så har vi hvertfall oljepengene til å redde oss. Mens andre land må faktisk "jobbe" for å få like mange muligheter som vi har, muligheter som vi får uten å egentlig måtte gjøre så mye.

8355380[/snapback]

Nettopp det jeg mener også! Vi gjør veldig mye riktig men kunne ha gjort ting utrolig mye bedre :)

Lenke til kommentar
Nettopp det jeg mener også! Vi gjør veldig mye riktig men kunne ha gjort ting utrolig mye bedre :)

8355408[/snapback]

For å være litt "teit". Hvorfor skal vi gidde egentlig? Hva er vitsen å måtte være utrolig mye bedre, når det er greit med å ha det bra nok..

8355420[/snapback]

Hmmm.... Fordi det er på tide å gi opp, eller kanskje for andres skyld? :thumbup:

Lenke til kommentar
Hmmm.... Fordi det er på tide å gi opp, eller kanskje for andres skyld?  :thumbup:

8355451[/snapback]

Hehe. Norge og folk her generelt trenger å gjøre noe med hvordan de ser på ting.

8355475[/snapback]

Vi er blitt alt for late fordi vi har det alt for bra, klager fordi selv det beste ikke er godt nok, og orker ikke annet enn å synes synd på de som måtte plage oss med verre problemer enn de vi selv sliter med... :)

Lenke til kommentar
Det nest verste med Norge etter min mening må være norske journalister som bruker enhver anledning til å løpe rundt å spørre representanter for andre nasjoner om hva de synes om Norge... Det verste er de nordmenn som faktisk forventer (og ofte får!) skryt fra intervjobjektene og gleder seg over det som om det skulle være viktig, og kanskje enda værre føler det som en personlig bragd å ha blitt født her?

8355311[/snapback]

Utrolig enig i akkurat dette. Spesielt sportsjournalister står for disse mildt sagt flaue spørsmålene. "Wat du you fink about Norway?" med en aksent som ikke likner grisen og ett kleint smil gjør meg flau på moderlandets veine.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Siden man har det så bra, bryr man seg ikke så mye om vitale samfunnsproblemer.

Med en gang noen kritiserer f.eks. den elendige infrastrukturen her kommer det noen og maser om at vi har det så bra og "bare tenk hvordan barn i Afrika har det, så slutt å syt".

Et annet problem er at det finnes alt for mange små politiske partier. Store partier må gå i koalisjon med mindre partier som har sine sære ønsker og det blir bare kluss og fører til at ingenting blir gjort.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg begynte å le når jeg leste denne delen

Ta skolen.

norske elever skårer dårlig sammenlignet med mange andre land.

Så hvorfor ikke gi opp drømmen om flinke elever?

Slutt å lær dem det stygge språket norsk, la dem lære engelsk isteden.

Slutt å lær dem matte, alle har kalkulator på mobilen uansett.

slutt å lær dem at vi er best, det er vi ikke og det kommer vi helelr aldri til å bli.

Lær dem et minimum av hva som trengs for å overleve.

Når de har lært å åpne en dør og lese et donald blad...STOPP videre opplæring før det er for sent.

Det første punktet sier jeg meg enig i. Men jeg kan ikke si at innstillingen til Ankh hjelper. Det er nettopp slike folk som trekker ned gjennomsnittet.

"Slutt å lær dem det stygge språket norsk".

Hva? Hva er dette slags tull? Skal vi slutte å bruke vårt eget språk? Skal de andre landene også slutte med sine språk? Skal hele verden gå over til engelsk?

"Slutt å lær dem matte, alle har kalkulator på mobilen uansett."

Unnskyld meg, men når har man kunnet regne matte på ingeniør-nivå på mobiltelefonen? Og hvordan skal man vite hvordan man kommer seg fram til et matematisk svar om man aldri lærer hvordan man går frem?

"Slutt å lær dem at vi er best"

Jeg har aldri fått høre at vi er best. Jeg har fått høre at Norge er et godt land å bo i, og det sier jeg meg veldig enig i.

Og hvordan skal Norge kunne utvikle seg hvis grunnlaget man får på skolen ikke er godt nok? Om man skal gi opp å lære folk noe, hva skal man da kunne gjøre med det som ikke er bra? Jeg tviler på at noen klarer å gjøre noe forskjell om de kun kan åpne en dør eller lese et Donald-blad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...